är feminismen endast mot vita män?
Är den här bilden av feminism någonting som du förknippar med exempelvis Sverigedemokraterna?
Är den här bilden av feminism någonting som du förknippar med exempelvis Sverigedemokraterna?
Alla riksdagspartier utom SD tycker att kvinnor ska ha full rätt att ta beslut över sin egen kropp fram till vecka 18.
Ska jag tolka dig som att du tillhör de män som anser att kvinnors rätt att själv besluta om en abort ska begränsas?
Alla partier utom SD anser att läkarvetenskapen ska sätta gränsen för hur sen en abort ska få ske. Det finns inga vetenskapliga argument för att begränsa kvinnans rätt att själv fatta beslut om en abort i vecka 13. Att SD ändå vill förhindra svenska kvinnor från själv bestämma över en abort i denna vecka visar att SD styrs av en moralkonservativ agenda.
Vadå ingen gräns? Sverige har under årtionden haft en gräns vid 18 veckor. Fram tills dess har kvinnor i Sverige själv fått besluta om en abort. Efter vecka 18 krävs det godkännande från Socialstyrelsens rättsliga råd.
SD vill nu förhindra svenska kvinnors att själv besluta om aborter efter vecka 12 och detta utan att det finns vetenskapliga argument för detta.
Så chansen att överleva är densamma om barnet är 14 veckor eller 21 veckor?
Det som är skrattretande är din okunnighet.
Eftersom kvinnan bär embryot/fostret i sin kropp anser jag att kvinnan helt själv ska kunna besluta över en abort. Hur täkter du kring detta? Menar du att en man skulle kunna tvinga en kvinna att bära ett embryo/foster i sin kropp mot hennes vilja eller vart vill du komma?
Du har fel. ?Försök i andra länder visar att den typ av restriktivare abortlagstiftning som sverigedemokraterna vill införa i Sverige leder till att fler kvinnor gör osäkra och i värsta fall livsfarliga (illegala) aborter.
Vad anser du om sverigedemokraternas förslag att göra det lagligt för vårdpersonal att vägra utföra arbetsuppgifter pga. religiös övertygelse? Exempelvis så ska en kristen skolsköterska kunna vägra att hjälpa en ung kvinna vid preventivmedelsrådgivning och en muslimsk barnmorska ska kunna vägra att medverka vid en abort.
Jo, svensk lagstiftning rättar sig efter forskningen.
Tycker det är bra att man måste ha Socialstyrelsens godkännande när det gäller abort efter vecka 18, eftersom det är svårt beslut att fatta. Komplicerade fall där kvinnan behöver stöttning och rådgivning, oavsett utfallet.
Den svenska abortlagstiftningen från 1974 har resulterat i att det i Sverige förmodligen inte genomförs osäkra illegala aborter längre. Vad menar du med påståendet att kvinnor kan tvingas till osäkra aborter efter vecka 18?
I Sverige utgår vi från när fostret kan överleva utanför kvinnans kropp.
Och då tycker du att vi ska sänka gränsen till vecka 12, för då minskar antalet osäkra aborter?
Jag tror inte ett dugg på att du bryr dig om kvinnor måste göra osäkra aborter eller inte.
Jag tror inte ett dugg på att du bryr dig om kvinnor måste göra osäkra aborter eller inte.
Både korkad och oempatisk, ja där ser man.
Se där, jag satt bara och väntade på att du skulle jämställa abort med mord..
Det är du som verkar ha svårt att acceptera att Sveriges gräns för när en abort är tillåten är absolut och vilar på vetenskaplig grund (det är inte tillåtet att utföra abort om fostret är livsdugligt).