Inlägg från: Krusbärskompott |Visa alla inlägg
  • Krusbärskompott

Bf mars 2018 följas åt?

Sara2017 skrev 2017-12-06 17:26:26 följande:

Ah, är skåning och är nog i v 30 när jag gör min... tycker det är bra, men ve och fasa om jag inte får äta socker :(

Hahaha jag har min 27/12. Så sjukt nöjd med att jag åtminstone får äta julgodis innan en eventuell dom...
  • Krusbärskompott
    Sara2017 skrev 2017-12-10 12:24:50 följande:

Tjo! Vi har köpt en Emmaljunga city cross och funderar över babyskydd. Hur ofta sätter man babyskyddet på chassit? Adapter begränsar valet av babyskydd lite... funderar på olika situationer som vi kan behöva använda det. Vad jag förstått det som så ska barnet inte vara i i skyddet mycket längre än 30 min? Vilket betyder att om vi åker iväg för promenad så måste barnet ner i vagnen och inte ligga kvar i skyddet. Då återstår egentligen bara situationer som när man åker och handlar och då kan man sätta babyskyddet i kundvagnen och då slipper man konka vagnen ur bilen. City cross är ju lite som en pansarvagn känns det som :)

Hur tänker ni? Tips?

Att det inte finns någon som helst evidens bakom rådet om max 30min i babyskyddet. Skulle man då inte få köra bil en timme eller två med bebisen?

Sen ska bebis så klart inte BO i babyskyddet. Så om jag hade kört bil en timme o sen ska vara ute hela dagen så hade jag nog bytt. Men att bebis skulle ta skada av att någon gång då och då ligga ett par timmar i babyskyddet är som sagt hittepå.

Men det måste ju kännas rätt för dig så gör som du vill.

Vi har en vagn från britax o babyskydd likaså så det är bara att klicka överom det behövs. Känns smidigt.
  • Krusbärskompott
    PuLoha skrev 2017-12-11 08:32:03 följande:

Minskade fosterrörelser, när ska man bli riktigt orolig?

Jag har inte känt några ordentliga rörelser sedan lördags morse! Jag kände någon svag buff igår och känt något svagt nu på morgonen. Men inte alls i samma mängd eller styrka som tidigare. Nu måste jag verkligen ligga och känna efter för att känna något, är i vecka 26 (25+0).

Du är ju orolig. Ring in till förlossningen och kolla. Hellre ringa o ev åka in tio ggr för mycket än en för lite tänker jag. Förmodligen har bebis bara vänt på sig så rörelserna känns mindre men det kan ju ingen veta till 100%. Tror att man inte "behöver" känna rörelser varje dag i 25+0 men kommer inte ihåg riktigt. Ring in. Det hade jag gjort!
  • Krusbärskompott
    Sara2017 skrev 2017-12-18 14:00:59 följande:

Hur går det för er? Gjorde glucosbelastningen, klarade det! Får äta julgodis!

Hehe jag har min 27/12 så jag kommer vara lyckligt ovetande under julhelgen. ;)

Jag mår bra, ska kikhostevaccinera mig imorgon och det känns riktigt bra.
  • Krusbärskompott
    Sara2017 skrev 2017-12-18 20:22:32 följande:

Kikhosta? Det visste jag inte ens fanns vaccin för? Intressant! :)

Ej rekommenderat vaccinering av gravida i Sverige men i USA o många andra länder. Enda sättet att ge den nyfödda bebisen ett skydd innan den blivit tillräckligt stor för att få eget vaccin. (Mamman bildar antikroppar som överförs till fostret.) Och det är ju de nyfödda som kan bli dödligt sjuka i kikhosta.

Antalet kikhostefall ökar hela tiden. Vuxna får mest långdragen hosta o fattar inte att det är kikhosta, som tex i detta fallet:

www.sydsvenskan.se/2017-12-15/kikhosta-kan-ha-spridits-pa-barnmottagning-i-lund

Här står mer om amerikanska rek: www.cdc.gov/pertussis/pregnant/mom/get-vaccinated.html
  • Krusbärskompott
    Sara2017 skrev 2017-12-20 20:12:54 följande:

5/3, du då?

Vårt första barn och när vill man börja lämna på föris? Sånt tycker jag är svårt! Men det kanske man kan ändra på efter hand? Visst kan jag vara ledig längre, men det hänger ju på vår ekonomi... Så svårt!

Har ni några tankar? Någon som har tips?

Tror vi kommer sikta på terminsstart ht 19 som förskolestart. Två somrar hemma o sen känns det nog lagom tror vi. Så det är så vi planerar just nu iaf.
  • Krusbärskompott
    Sara2017 skrev 2017-12-21 09:28:34 följande:

Ja, känner att skicka iväg en 1 åring på föris känns lite sådär... men kan ändra sig under tidens gång? Så vi behöver inte bestämma det idag och sen är allt skrivit i sten? Utan vi kan ändra oss med tiden?

Absolut kan man ändra sig! Det som kan påverka är tex om man bor i en kommun med brist på förskoleplatser, det är så himla olika.

Sedan får man ju snåla lite med dagarna under första året om man vill vara hemma länge, så det är nog bra att räkna på lite olika varianter för att få en känsla för det.
  • Krusbärskompott
    Linkaa skrev 2017-12-22 09:33:31 följande:

Var till BM igår, är i vecka 28 (27+6) och blev lite orolig...

BM var inte orolig men vad tror ni? Är det normalt att stå still i SF mått? Är första barnet och är orolig för det mesta:(

God jul på er alla blivande mammor!

SF-mått är väldigt ospecifikt och eg ett dålig mått.

Om din BM inte är orolig så försök ta det lugnt. Jag vet att det är svårt.

Fortsätter det att stå stilla kommer du att få göra ett extra UL för att se att bebis växer bra.

Lucka till o God jul!
  • Krusbärskompott
    Vargen070918 skrev 2017-12-30 23:42:29 följande:

Hur har ni det med sömnen? Jag vaknar flera ggr per natt och måste gå på toa. Svårt att hitta bekväma sovpositioner också...

Tror jag är lyckligt lottad. Sover lätt nio timmar i streck. Behöver inte gå upp och kissa förrän jag vaknar. Har inte behövt göra det sen vecka 12 tror jag...

Sover bekvämt på sidan utan extrakuddar fortfarande. 31+0 idag.

Har dock märkt att jag är mera lättväckt, typ om katten börjar leka eller sambon snarkar...
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?