moaguuun skrev 2017-06-16 12:33:07 följande:
Allt är ju relativt, jag tjänar väldigt lite just nu. Försäkringen är till min dvärgtax tik som är 3 år. Hon har aldrig behövt åka till veterinären, förutom för att vaccineras såklart. Det känns som en väldigt liten risk att något händer just nu, jag ska ju beställa en ny försäkring i helgen. Det lutar åt svedea eller folksam.
Det är svårt att veta vad som är bäst utan erfarenhet av dem. Agria var det många som inte var nöjda med heller, trots det höga priset.
Du får ju fråga dem när du tecknar nytt, men i de flesta fall innebär det att hunden behöver veterinärbesiktigas och/eller du får karenstid samt att tidigare sjukdomar och skador inte ersätts om de skulle komma tillbaka.
Generellt är ju inte bäst billigast.
Till att börja med får du ta ställning till om det är viktigast för dig med låg månadskostnad eller med låg självrisk. Låg månadskostnad ger högre självrisk och tvärtom.
Vilken summa som ersätts är ju också valbart. Minst 50-60 tusen skulle jag rekommendera. 20-25 går snabbt åt om oturen är framme.
Granska villkoren så att du väljer en försäkring där inte ersättningsbeloppet minskar ju äldre hunden blir. Där är agria bra, men finns några till. Vissa bolag sänker summan med åldern, när veterinärvård kan behövas som mest.
Nu börjar det väl komma försäkringar som täcker tandvård så det hade jag kollat upp, särskilt för dvärghund. Ska du ha hunden till nåt "särskilt"(tex jakt eller avel som ger ökade risker och behov)?