• AishaK

Någon som nyligen gjort Nipt?

Ni som har gjort NIPT, hur kommer det sig att ni valde det? Har ni gjort kub innan och fått dåliga resultat eller gick ni på NIPT direkt? Hur gamla är ni? Fick ni någon remiss från barnmorska eller ringde ni bara och bokade själva? Behöver man någon "speciell anledning"? Jag vet att man betalar 6,000 kr o uppåt men har lite funderingar bara. Jag är 24 år, frisk, min första graviditet men är så orolig hela tiden att det ska vara något fel på barnet.

• AishaK
    Millo88 skrev 2017-08-16 16:06:22 följande:
    Här där jag bor blev man erbjuden NIPT gratis då de inte kunde erbjuda KUB/NUPP under sommarmånaderna. Annars hade jag inte betalat extra för det! Jag är 29 och väntar tredje barnet.. :)
    Funderar verkligen jättemycket på om jag ska göra det eller inte trots kostnaderna.. svårt de där. Är bara i vecka 6 än så länge och har inskrivning om en vecka så ska prata med barnmorskan om vad hon tycker. Tack för svar!
  • AishaK
    Krusbärskompott skrev 2017-08-16 17:25:23 följande:
    Jag jobbar med svårt sjuka barn. Är 30+ o väntar första barnet. Min ångest över ev kromosomfel är inte proportionell eftersom jag ser sjuka barn hela dagarna, så för mig var 6000 ett lågt pris att betala för att göra NIPT.

Jag väntar resultat i nästa v och då är jag i 12+. Kommer inte gå ut med ngt före nipt.

Min barnmorska tyckte absolut att jag skulle göra kub först vilket hade fördröjt nipt i minst 2v så jag struntade i henne o bokade nipt privat i v10+.

Har kub bokat via mvc vilket är lite dubbelt men det skiter jag i. Det är alltid bra att kolla nackspalten, det finns ju annat än kromosomfel som den kan skvallra om.
    Jag förstår dig! Men känns verkligen super viktigt för mig att få ett resultat att lita på, vad jag förstått så är kub bara en sannolikhets uppskattning?
  • AishaK
    Fliselisan skrev 2017-08-16 18:19:54 följande:
    Vi valde också att bekosta Nipt själva istället för att vänta på ett KUB resultat som görs senare. Nipten gjorde vi så tidigt det gick, v.10.

Tycker många som gör KUB mest blir oroliga över svaret och funderar över det, och för mig som är 37 hade åldern säkert gett sämre siffror.

Nu när vi fått positivt besked på NIPT känner vi oss oerhört lättade och tycker helt klart det var värt det vi betalade. KUB skulle vi gjort idag, och hade det då visat dåliga siffror hade vi behövt vänta ca 2 veckor ju innan vi fått svaret på NIPT.

Gjorde NIPT hos MamaMia i Stockholm. Det var bara att ringa och säga att vi ville ha privat NIPT. Har även gjort 2 UL där, kostade 500kr styck. De var mycket proffsiga och tillmötesgående. Ordnade fram det andra ultraljudet samma dag jag ringde. Rekommenderas varmt för de som bor i närheten.
    Gud så skönt med positivt svar på NIPT. Grattis <3 hur mycket fick ni betala?
  • AishaK
    Anotherone skrev 2017-08-16 19:35:42 följande:
    Jag gjorde KUB först och fick väl en risk som var helt ok. Den var lägre än om man bara tagit hänsyn till min ålder exempelvis. Men den här bebisen hade vi väntat länge på och eftersom vi har barn sedan innan ville vi veta att bebisen var frisk, så gott som det nu går att se med KUB & nipt, inget är ju 100%.

Jag hade gjort ett tidigt ultraljud på Vasamamma så det blev naturligt att kontakta dem igen och göra nipt där. Remiss behövs ej. Jag är 36 år och bor i Stockholm.
    Okej jag förstår dig, det känns som att man kan landa i graviditeten och vara mycket mera glad och förväntansfull om man får ett så säkert svar som möjligt i att barnet är friskt och mår bra. Min man tycker att det räcker för oss att göra kub, han är super lugn och tror att allt är som det ska och får vi bra siffror på kub är det absolut inga problem men jag är ändå lite nojig.. jag vet inte jag kanske överdriver. Men de är sån jag är, överanalyserar allt..
  • AishaK
    Fliselisan skrev 2017-08-16 22:40:03 följande:
    Tack:)

För själva blodprovet betalade vi 5700:-, sen tillkom UL som man alltid bör ha gjort innan, dels för att se att det endast är 1 foster och sen för att se så allt ser bra ut.

Hade lätt betalat det dubbla för den inre frid jag känner nu.
    Jag förstår dig verkligen, så skönt måste det vara <3
Svar på tråden Någon som nyligen gjort Nipt?