• Ester69

Vi styvmammor som kämpar med att gilla styvbarnen.

Anonym (Sofi) skrev 2017-10-18 07:26:11 följande:

Nej, och i de fall det inte fungerar, som hos oss, JAG har aldrig önskat en föräldraroll. Om bara föräldrarna gör det dom ska och inte inbillar sig att jag och barnet reder ut allt själva. Ett barn som spelar ut de vuxna mot varandra, medvetet eller inte, där jag ständigt drog kortaste strået. När föräldrarna tar sitt fulla ansvar för att de har skaffat barn och skaffat en ny partner fungerar det bättre.

Håller med. Jag skulle enligt sambon och sambons ex ta ett föräldraansvar, det som missades var att jag fick inte fick reda på det. Jag var väldigt tydlig när vi flyttade ihop att han hade ansvaret för sitt barn och att han inte skulle ta mig för givet.

Vad som hände var att helt plötsligt skulle varannan helg bli varannan vecka och det var mitt ansvar att det skulle funka. Jag talade om att antingen blir vi särbo eller så får han ändra sina arbetstider så han kan ha varannan vecka. Vart ett jävla liv på hans ex som anmälde mig till soc för jag inte tog hand om barnet. Men det var hon och sambon som fick på nöten där i stället, jag vädrade gå dit och ringde till den vi skulle till med mina åsikter som hin hade full förståelse för.
  • Ester69
    Anonym (Tinka) skrev 2017-11-01 14:44:54 följande:

Herregud vilka tokiga människor det finns!

Hon kan inte anmäla dig till soc, hon kan bara anmäla oro för sitt barn. Möjligtvis pga dig men att anmäla dig kan hon inte.

Bra att du inte gick dit.

Ja det är väl både dumt och onödigt att anmäla till soc för nåt sånt. Men det vart tyst sen iallafall.
  • Ester69
    Anonym (Artighet in My ass) skrev 2017-12-30 09:56:40 följande:

Då sant som det var sagt.

Att vara styvförälder betyder:

- Du förväntas vara en förebild (du ska tänka på att vara det barnen behöver, inte det du bestämt att de borde behöva)

- Du förväntas vara en ny vän (och vänner visar respekt)

- Du förväntas vara en ny trygghet (Barnet ska kunna känna sig sedd och hörd och förstådd, aldrig dömd)

- Du förväntas ge deras biologiska förälder lycka och glädje (barnen ska se att du är bra för familjen)

- Du har beroende på överenskommelse, delvis/helt ansvar att uppfostra barnen (se till att de gör sina plikter, ser till att de lär sig vad som är VIKTIGT att veta om denna verklighet)

- Du kommer bli prövad, och klarar du inte provet kommer du för alltid i barnens ögon (förutom i vissa undantag) vara dömd som en dålig styvförälder/ dålig Person.

Barn är inga idioter som man bara ska tillrättavisa och ta kontroll över, barn är många gånger mer intelligenta än sina föräldrar / styvförälder, och ju mer du sätter dig över de, desto mer under de blir du. Barn , är det mäktigaste i en familj. De påvisar synligt hur familjeförhållandena ser ut, är du en dålig människa, kommer de göra allt för att påminna dig om vem du är.

Underskatta inte barn, då är du avslöjad.

(Men detta vet alla styvföräldrar redan så No problems) :)

Vilket skitsnack
Svar på tråden Vi styvmammor som kämpar med att gilla styvbarnen.