4 åring med vredesutbrott
Min tjej är inne i en jättejobbig fas då hon får hemska utbrott över allt och inget.
Oftast är det som utlöser utbrotten skitsaker som att hon vill att ex mamma/lillasyster eller pappa/mamma ska byta plats vid köksbordet mitt i maten, att hon bestämt sig för att en viss förälder ska gå upp med henne på morgonen, att vi inte bär henne dit hon vill eller att hon begär "hjälp" med saker som hon fixat utan problem tidigare (påklädning, toalettbesök ex). Hon kör med oss båda (främst mig) och kräver att vi hämtar saker, startar program på surfplattan, ställer iordning saker på hennes sätt osv
Vi försöker sätta ner foten och säga ifrån när kraven känns orimliga, men detta leder oftast till långa skrikande utbrott nästan dagligen.
Tar tacksamt emot alla tips och erfarenheter jag kan få, känner mig så ledsen på detta beteende och hela familjen är så slutkörd på energi just nu ???? hur kan vi hjälpa henne att hantera sina känslor? Är det FEL av oss att inte "hjälpa" henne med saker som vi vet att hon klarar? Vart drar vi gränsen för vad hon kan "kräva" av oss? Hur ska jag uppmuntra henne till att bli mer självständig och istället utvecklas ännu mer som den fantastiskt duktiga 4-åringen som jag vet att hon är? ?