• Jennyedith

Hur klarar man av att börja jobba?

Jag ska börja jobba igen i august när min dotter är 9 månader. Det passar eftersom jag är lärare och en ny termin börjar. Jag tänker att jag sparar lite dagar med till våren 18 så jag då kan jobba 80 %. Min kille kommer vara hemma i höst. Men åh vad jag våndas och tänker på det här. Jag känner att jag inte riktigt litar på att nån annan kan ge all den kärlek och omsorg, samt trygghet jag ger. Det är ju en jättedålig tanke om hennes fina pappa. Sedan är det rent egoistiskt. Tänk att inte få dela hela dagarna ihop längre. Mitt hjärta brister. Det känns så onaturligt. Hur står man ut att lämna en så liten på morgonen?

• Svar på tråden Hur klarar man av att börja jobba?
  • Jw83

Problemet är ju att du inte litar på pappan. Vi har varit hemma tidsvis både gemensamt och länge så jag har sluppit börja jobba så tidigt. Men jag har alltid åka iväg några timmar eller dagar med gott samvete. Pappan (min make) har haft lika god relation med båda barnen sedan dom föddes. Jag hade nog aldrig skaffat barn med honom om jag inte litat på honom till 150%

Finns det någon grund till oro? Är han dålig på att sköta barnet själv? Har dom en dålig relation? Är ert förhållande oroligt? Eller sitter all oro bara i ditt huvud?

• En glad tjej

Jag började jobba med glädje då min man också ville vara föräldraledig. Visst, det kändes tufft att lämna när de var typ 8-9 månader men samtidigt visste jag att min man längtat så efter detta. Du får tänka att nu får din man vara med om något fantastiskt.

• Sommar15

Varför litar du inte på din sambo? Varför skulle han vara en sämre förälder?

Jag börjar också jobba när min dotter var 9 mån och det var himmelriket att få lite vuxentid, gå på toa ifred och kunna avsluta en tanke :)

• Mandelkanel