Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?

Anonym (TS) skrev 2017-06-06 19:54:45 följande:

Som frågan lyder: Hur mycket rasism kan du tolerera från någon du dejtar eller är i en relation med? Var går gränsen? Svara det alternativ som du tycker närmast hur du själv känner.

Jag har valt att likställa rasism med all form av kritik mot invandringen eller migrationspolitiken i stort eftersom det är så den brukar definieras i den svenska samhällsdebatten.

Jag har försökt formulera fem svarsalternativ/linjer som jag upplever vara de mest etablerade i migrationsdebatten.

Skriv gärna i tråden hur du svarat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-06 19:58
    "Man:" innebär alltså att DU som röstar är en man medan "Kvinna:" betyder att du som röstar är en kvinna.

Låg till ingen tolerans har jag, men jag kan inte rösta på TS alternativ eftersom det inte är rasism som beskrivs i alternativen.

Jag är man.
  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2017-06-06 20:24:48 följande:
    Jag ser att det är många som undviker att rösta, det är lite synd för man behöver ju inte ta det så bokstavligt. Alla har olika definitioner av rasism.
    Varför ska man rösta på ett alternativ om alternativets innehåll inte är viktigt?
  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2017-06-06 21:21:45 följande:
    Visst, kanske det. Å andra sidan tycks många (de flesta?) tycka att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti och det är det enda partiet som krävt att IS-återvändare som har dubbelt medborgarskap ska få sitt svenska medborgarskap indraget och förbjudas att återvända till Sverige.

Så jag tänkte då att det inte är så långsökt att definiera det som en rasistisk politisk åsikt att hysa sådan nivå av fientlighet mot IS-krigare/terrorister. Regeringen har ju en mer "human" syn på IS och tycker att de ska slussas tillbaka in i samhället istället och regeringen har stöd från majoriteten av riksdagsledamöterna.

Så att det rör sig om rasistiska åsikter tycker jag nog ändå att det finns fog för. Det är så rasism definieras i Sverige.

Glad
    Att sd är rasister eller att folk uppfattar sd som rasister just på frågan om utvisning av IS-krigare är en felaktig slutsats från din sida.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-06-09 13:15:07 följande:
    Det är INTE en ganska utbredd uppfattning i Sverige utan fråga vem du vill så svarar de att rasism handlar om att tillskriva hela grupper egenskaper, åsikter och handlingar baserat på hur individer är, tycker och gör - oavsett var man kommer från.

Att det finns svagare grupper i samhället som man ser mer allvarligt på när de trakasseras är ju inte samma sak som att man skulle tolerera mer från dem när de själva trakasserar.
    Tillägg på detta...
    Det första stycket skulle även kunna vara beskrivande för fördomar (möjligtvis med något ord utbytt) och att ha fördomar är inte nödvändigtvis att vara rasistisk. Det förstnämnda är att ha en förutfattad mening, men man vet att den är förutfattad och kan ändra sig. En rasist ändrar sig inte så länge denne är rasist utan tycker att vissa grupper är på ett visst sätt eller bara allmänt är sämre genetiskt.

Jag har massor av fördomar, vilket de flesta har, av något slag. Men jag vet när en fördom hos mig är en fördom och tycker mig ändå vara rätt öppen för att det kanske inte stämmer riktigt när man får chansen att veta och lära känna mer. En rasist är redan övertygad, det är därför han är rasist. Tyvärr har vi bara ord för det när det handlar om rasism, men det kan lika gärna röra sig om annat folk har uppfattningar om och som står starkare än en fördom, utan att vara riktigt fakta- och evidensbaserat.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2017-06-09 14:10:38 följande:
    Tillägg på detta...
    Det första stycket skulle även kunna vara beskrivande för fördomar (möjligtvis med något ord utbytt) och att ha fördomar är inte nödvändigtvis att vara rasistisk. Det förstnämnda är att ha en förutfattad mening, men man vet att den är förutfattad och kan ändra sig. En rasist ändrar sig inte så länge denne är rasist utan tycker att vissa grupper är på ett visst sätt eller bara allmänt är sämre genetiskt.

Jag har massor av fördomar, vilket de flesta har, av något slag. Men jag vet när en fördom hos mig är en fördom och tycker mig ändå vara rätt öppen för att det kanske inte stämmer riktigt när man får chansen att veta och lära känna mer. En rasist är redan övertygad, det är därför han är rasist. Tyvärr har vi bara ord för det när det handlar om rasism, men det kan lika gärna röra sig om annat folk har uppfattningar om och som står starkare än en fördom, utan att vara riktigt fakta- och evidensbaserat.
    Inlägget är främst riktat till TS, i andra hand riktat till alla andra och inte specifikt till nihka vars text jag citerade, utan det var mer menat som min fortsättning på det nihka skrev.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-06-09 15:11:20 följande:
    Jaså, jag lever i en bubbla minsann. Det verkar vara någon slags standardförklaring för människor generellt som inte har den mest dystopiska världsbilden.

Det finns en definition på rasism och den gäller utanför tanken om grupper utifrån biologisk ras. De flesta ställer sig bakom den.
    Mmm...att de flesta ställer sig bakom den definitionen betyder inte att det är så få som inte gör det att det är ovanligt. Ordet vanligt var ju precis vad 100kgpappa använde. Uppe på detta tillkommer de fall när folk missuppfattar folks intentioner och därav uppfattar deras åsikter som rasistiska.
  • Tom Araya
    Mirja von Beau skrev 2017-06-09 19:50:42 följande:
    Eftersom jag inte dejtar diverse araber eller afrikaner kan jag mig inte uttala om deras rasistiska tänk. Så enkelt är det ibland.
    Din moraliska åsikt om detta har väl inget med vilka du dejtar att göra.
Svar på tråden Hur mycket rasism accepterar du hos någon du dejtar?