Inlägg från: Kuddebarn |Visa alla inlägg
  • Kuddebarn

Min pappa tror att han forfarande bestämmer över mig

Anonym (SuckitUp) skrev 2017-06-09 15:41:58 följande:

Det är skillnad på att kontrollera och att be om frukost och klädbyte. Hur pappan yttrat sina önskemål och hur TS reagerat kan vi bara spekulera i, jag har själv en tydlig bild av hur hon förmodligen blivit tvärarg och skrikit ut sin protest. Speciellt om pappan flera gånger påtalat samma saker för henne utan att få respons.

"Såpass arg" har du alltså ingen aning om att han blev. Vi vet inte vilken nivå deras diskussion ligger på, hur länge samma SMÅ bagateller pågått eller hur TS beter sig mot sin pappa.

Jag är 20, har du någonting att säga om det?

Jag utgår ifrån det som står i ts text och där står det att han säger att hon ska göra det ena och det andra och att han blir arg när hon säger emot honom. Vilken bild du har i huvudet är din sak. Har hon blivit arg och skrikit ut sin protest så är det helt förståeligt. Min bild säger mig att pappan är en tjat-pelle som blir arg/sur när han blir ifrågasatt.

Nej, jag har ingen aning om HUR arg han blev. Bara att han blev arg.

Jo. Att det märks.
  • Kuddebarn
    Anonym (SuckitUp) skrev 2017-06-09 15:59:56 följande:

Det TS berättar om är två småsaker. Att han blir arg beror nog på hennes sätt att markera nej. Det är inte ett vuxet beteende att skrika någon i ansiktet för att man inte håller med. Men du kanske tycker det är OK?

Jaja, klanka ner på min ålder om det får dig att känna dig större och bättre. Varsegod.

Ja, två småsaker. Precis det jag tycker också. Alltså fattar jag inte varför han lägger sig i från första början när det handlar om såna småsaker som ts kan sköta själv. Helt onödigt.

Har ts skrikit honom i ansiktet? Ok, det är ett antagande. Inget du vet.

Det är inte heller ett vuxet beteende att bli arg för att någon ifrågasätter ens beteende och markerar att man blir less.

Tja, du skrev ju förut "Jag förstår varför någon ifrågasatt din ålder", så uppenbarligen känner du för att förminska mig du också. Svårt och ta att folk inte tycker som dig.
  • Kuddebarn
    nihka skrev 2017-06-09 16:30:42 följande:

Skulle tro att de flesta håller med om att det är bra att äta på morgonen och att inte ha genomskinliga kläder.

Jag utgår från att man inte vet.

Du lägger in ganska många egna antaganden om hur pappan är.

TS pratar som ett barn som trodde att det skulle hända något magiskt med deras relation i och med 18-årsdagen, men till hennes besvikelse är pappa fortfarande pappa precis som vanligt:

"För några veckor sedan fyllde jag som sagt 18 år och min pappa verkar inte inse att jag är myndig nu. Han lägger sig i mycket som han inte har att göra med."

Och? Folk kan väl tycka vad de vill. Han har fortfarande ingen rätt att bestämma över ts. Att han lägger sig i är dessutom onödigt då det som sagt handlar om småsaker.

Egna antaganden behövs knappast. Ts beskriver honom rätt bra.

Något magiskt trodde hon knappast skulle hända. Bara att han skulle inse att han kan sluta bossa över henne och låta henne bestämma över sitt eget liv.
  • Kuddebarn
    Anonym (Väx upp!) skrev 2017-06-09 16:57:28 följande:

Nu får du nog tänka ett varv till.

ALLA föräldrar (utom de som verkligen skiter i sina barn) har åsikter om (du kan kalla det kontrollerar om du vill, men det är inte ett rättvisande ord) vad deras barn äter och hur de går klädda. Dessa åsikter dyker upp den dag man får sitt lilla knyte i famnen och är en hormonstyrd överlevnadsinstinkt för människan som släkte.

Jag är hyfsat säker på att dina föräldrar också hade den.

Sen är det olika hur bra föräldrar är på att låta sina telningar ta över ansvaret för dessa saker när de blir äldre och mer självständiga. Som vårdnadshavare ansvarar man lagligt för sitt barns väl och ve fram till 18-årsdagen eller den dag barnet slutar gymnasiet - vilket som nu infaller sist.

Som förälder är det inte så att man från ena dagen till den andra plötsligt inte längre bryr sig om sitt barn bara för att myndighet har infallit, och olika föräldrar är olika bra på att hantera övergången. Föräldrar till barn som öppet visar att de INTE är fullt ut kapabla att ta ansvar för sitt eget väl och ve har givetvis svårare att släppa ansvaret helt och hållet.

Alla vuxna människor vet att det är bra att äta frukost, MEN det är givetvis så att olika människor har olika behov. Jag och mina barn får tex inte i oss frukost förrän vi varit uppe minst 45 min, så vi äter frukost efter att ha varit uppe en stund.

Jag önskar att vi levde i ett samhälle där en ung kvinna kan gå ut naken om hon känner för det utan att bli extra utsatt för fara från omgivningen, men nu gör vi inte det och därför har de flesta föräldrar med någonting bakom pannbenet åsikter om tonårsflickor som glatt springer runt i genomskinliga toppar.

De flesta tonårsflickor med något bakom pannbenet har också vett att inte springa runt i genomskinliga toppar.

Såklart att de har åsikter, men det är helt onödigt att lägga sig i sina myndiga barns liv och försöka styra dem. Att ha åsikter är en sak, att försöka kontrollera någon är en annan. Pappan säger att hon SKA göra saker. Han blir arg när hon säger emot och tjatar på att hon ska komma dit. Är han smart så taggar han ner med sitt daltande med dottern. Jag tror faktiskt att hon kan sköta sitt eget.

Såklart att man ska bry sig om sina barn, något annat har jag aldrig sagt. Jag säger bara att pappan måste tagga ner och inse att hans dotter är stor nu. Hon är fullt kapabel att kunna avgöra vad hon ska äta, när hon ska komma på besök och vad hon ska klä sig i, utan att han behöver bestämma det åt henne.

Angående att springa runt i genomskinliga toppar så anser jag att var och en får göra som de vill. Sen vet vi väl inte om ts skulle ut bland folk eller om hon endast skulle gå runt hemma i toppen. Det är en väldig skillnad.

Summan av kardemumman: jag tycker att pappan ska chilla lite. Hans dotter är stor nu. Som förälder bör man ge sitt barn vuxenansvar när hen är omkring 17 års ålder. Man bör inte ha ett hårt grepp om sitt barn då, för vid 18 års ålder förväntas man kunna klara sig på egen hand och då är det dåligt om föräldrarna inte har varit beredd på den dagen. Man bör förbereda sitt barn inför vuxenlivet, inte behandla hen som ett barn när man förväntas klara sig själv.
  • Kuddebarn
    nihka skrev 2017-06-09 17:14:18 följande:

Jag tycker inte det är "småsaker":

www.dn.se/nyheter/varlden/slarv-med-frukosten-okar-risken-for-hjartinfarkt/

Barn som bor hemma har inte egna liv. Det får man först när man flyttar hemifrån. Det är det som är hela syftet med att flytta hemifrån - att få ett eget liv.

Jag tror inte vi kommer längre här. Du har din syn och jag har min. Om jag var TS mamma skulle jag ha själv ha verkat för att mitt barn åtminstone åt något på morgonen, eller gjorde en smörgås för att äta lite senare och att hon inte gick runt i genomskinliga toppar.

Men vad vet jag? TS mamma kanske sitter själv med en kopp kaffe och en cigarett till frukost iklädd genomskinlig topp och då är det inte så konstigt om hon inte gillar att pappan "lägger sig i" mer.

Men det tycker jag.

Jajaja, det mesta är farligt nu för tiden. Tandkräm är cancerframkallande och likaså att sola på solarium.

Jag äter inte frukost och det är mitt val, samma sak gäller ts. Punkt.

Så du menar att bara för att man bor hemma så bestämmer föräldern vad man ska göra, klä sig i och matvanor? Det stämmer icke. Man ska ta hänsyn till föräldrarnas regler, man ska inte ta hänsyn till att föräldrarna försöker bestämma över en. Det är två helt olika saker.

Jag hade en gång en släkting som bodde länge hemma hos mig. Anser du att jag hade rätt att säga "Du måste äta frukost hemma hos mig och du får inte äta sötsaker. Du får inte heller klä dig i genomskinliga kläder."?
  • Kuddebarn
    Anonym (SuckitUp) skrev 2017-06-09 20:30:25 följande:

Att han lagt sig i är för att han bryr sig, alt att TS behöver påminnelsen. Förmodligen bara för att han vill hennes bästa och gör ett lamt försök till konversation, som kan eskalera till ett bråk om TS då hugger emot för hon kan själv.

Nej jag vet inte om hon skrikit honom i ansiktet, det hörde till VÅR diskussion inte vad TS skrivit.

Ja jag förstår att din ålder blivit ifrågasatt, då du så starkt reagerat mot en pappas välmening när vi knappt har någon information. På inget vis försöker eller vill jag förminska dig för det. Du verkar ha tagit tråden väldigt personligt och ökar nog TS känslor mot pappan. Jag har inte ett dugg svårt att acceptera att vi tycker olika.

Men han behöver inte lägga sig i. Man kan säga en gång "Ska du inte äta frukost idag?" Man behöver inte tjata på en person om såna saker. Speciellt inte när personen är såpass gammal att hen ska klara av att avgöra sånt själv.

Knappt någon info? Jag läser ju det ts skriver. Pappan lägger sig i, talar om vad ts ska göra, blir arg när hon ifrågasätter hans beteende osv. Låter inte sunt.

Nej, jag tar inte tråden personligt. Jag har bara svårt för människor som bossar över andra.
  • Kuddebarn
    zoolook1 skrev 2017-06-10 08:27:29 följande:

Det jag reagerade mest på är stt pappan säger att hon nåste komma till honom. Hon är myndig och måste ingenting.

Precis.
  • Kuddebarn
    nihka skrev 2017-06-09 23:10:06 följande:

Nej, det mesta är inte farligt "nuförtiden". Att inte äta frukost är inte bra för kroppen. Jag länkade till en studie som visar att den som inte äter frukost utsätter sig för en 30-procentig ökning av risken att drabbas av hjärtinfarkt.

Vadå "Punkt"? Det är bara din åsikt. Acceptera att andra har andra åsikter än dig.

En släkting och ens barn är två helt skilda saker. Förhoppningsvis har släktingen, om det handlar om ett barn, föräldrar som tar det ansvaret.

Och? Det är forfarande ts rätt att välja om hon vill äta frukost eller inte. Dessutom vet man inte om det där är sant eller inte.

Jättemånga människor röker och dricker, trots att de vet att det är farligt. Det är ändå upp till dem hur de vill göra.

Om du på riktigt tror att pappan kan bestämma om ts ska äta frukost eller ej så..

Det accepterar jag, jag säger bara att det är MITT VAL att inte äta frukost och samma gäller ts. Det är ts val vad hon vill äta och när, det angår inte pappan eller någon annan.

Nja, om det handlar om ett myndigt barn som klarar sig själv så är det inte helt olika saker.

Bossa över ens dotters/sons klädsel, matvanor osv gör man kanske om det är ett 6 årigt barn.

När barnet börjar bli äldre så bestämmer man inte vad barnet ska äta och klä sig i, eller hur ofta hen ska hälsa på. Speciellt inte om det gäller en 18 åring.

Sen så bestämmer man inte över sitt myndiga barn bara för att hen bor under förälderns tak. Man sätter regler som gäller hemmet, som att man inte får äta på rummet, till exempel. Inte saker som gäller den myndiges kropp.
  • Kuddebarn
    nihka skrev 2017-06-10 11:06:46 följande:

Man vet inte om det så står i studier är sant? Och vad är sant i stället? Det du tycker, tror och tänker?

Visst. TS kan också välja att prostituera sig, skära sig, svälta sig och slänga sig framför en buss och annat som rör kroppen, men det betyder fortfarande inte att hennes pappa inte ska "lägga sig i" enligt min mening.

Nej, man "bossar" inte 6-åringar. Man resonerar med dem precis som man gör med 18-åringar men på lämplig nivå.

Nej, jag har inte påstått att det är varken sant eller falskt. Jag påstår bara att var och en gör som de vill.

Nu drar du löjliga paralleller. Detta handlar om ts matvanor och klädsel, inte om prostitution eller självmord.

Att ts pappa lägger sig i hennes matvanor och klädsel anser jag vara löjligt då det är småsaker. Dessutom bestämmer han inte.

En förälder bestämmer över sitt 6 åriga barn, jo. En förälder bestämmer inte över sitt 18 åriga barn.

Resonera på en lämplig nivå låter det knappast som att ts pappa gör. Han försöker snarare bossa över henne.
  • Kuddebarn
    nihka skrev 2017-06-10 16:04:03 följande:

Det handlar om exakt samma saker - ohälsosamt beteende. Det är bara gradskillnader.

Ohälsosamt beteende? Haha, please.
  • Kuddebarn
    nihka skrev 2017-06-10 18:52:54 följande:

Prova att köra bilen på tom tank och se vad som händer. Man behöver sitt energiintag under den del av dygnet som man gör åt energi.

Att köra bil överhuvudtaget är en stor risk.
  • Kuddebarn
    Anonym (SuckitUp) skrev 2017-06-12 14:20:44 följande:

"så säger han att jag måste komma, att de vill träffa mig osv."

Tror du tolkat ordet måste helt fel. Jag kan säga till min son att "men du måste komma till mamma nu, så jag får krama dig" som exempel.

Det är klart pappan vill träffa sin dotter, även fast hon inte är mogen nog att uppskatta deras relation och vill att alla plötsligt ska behandla henne som en vuxen.

Jag tror inte att vi tolkar det fel. Han säger ju även att hon MÅSTE äta frukost. Han talar alltså om för henne vad hon ska göra, det är möjligt att det även är hans avsikt när han säger att hon måste komma till honom.

Du får tolka det hur du vill, men du har knappast mer rätt än nån annan här.

Mogen nog att uppskatta deras relation? Tja, han är uppenbarligen inte mogen nog att inse att hans dotter är stor nog att avgöra själv när hon ska komma till honom och att han inte har ett piss och säga till om där. Som han beter sig just nu så ökar ju inte direkt hans chanser att hon ska komma till honom.
  • Kuddebarn
    Anonym (SuckitUp) skrev 2017-06-12 14:20:44 följande:

"så säger han att jag måste komma, att de vill träffa mig osv."

Tror du tolkat ordet måste helt fel. Jag kan säga till min son att "men du måste komma till mamma nu, så jag får krama dig" som exempel.

Det är klart pappan vill träffa sin dotter, även fast hon inte är mogen nog att uppskatta deras relation och vill att alla plötsligt ska behandla henne som en vuxen.

Förresten, ts har säkert anledningar till att inte uppskatta deras relation. Det vet du ingenting om.

Men det är klart, även jag (och många andra) hade dragit sig undan från en sån här gubbe.
  • Kuddebarn
    Anonym (SuckitUp) skrev 2017-06-12 23:16:56 följande:

När jag säger åt min son att mamma måste få en kram och lite gos, är då för att det känns viktigt för mig. I de lägen det är viktigt för honom så kommer han självmant. Skulle han en dag sluta komma och krama mig helt, eller än värre exkludera mig ur sin vardag så skulle jag bli förkrossad. Däremot är det mitt ansvar som förälder att vara den vuxna oavsett om han är 8 månader, 8 år, 18 år eller 28 år. Jag skulle aldrig sluta säga åt mitt älskade barn att komma och ge mamma en kram.

Du förstår innebörden den dagen du är förälder, innan dess tycker jag det är olämpligt att du sitter och ger råd i en så viktig relation. Även om det är påhitt.

Är inte du 20 år? Ganska kul att du snackar som om du har en väldans stor erfarenhet av livet och barn då...

Jag förstår hur pappan tänker, men jag förstår också att ts finner detta jobbigt. Därför borde han backa och inse att dottern klarar sig själv. Detta förstår du uppenbarligen inte.
  • Kuddebarn
    Anonym (SuckitUp) skrev 2017-06-13 12:25:42 följande:

Vi växer upp på olika sätt, gör olika val och har därefter olika erfarenheter. Mer erfarenhet kring barn kan jag nog garantera att jag har även om du är äldre då jag har mitt egna :)

Klart såna här situationer är jobbiga för alla parter, en relation är svår att hantera i många lägen. Vi har sagt vårt kring ämnet så jag är färdig med diskussionen nu.

Och ditt barn är under året, dvs du har ändå inte så mycket erfarenhet av barn. Jag har också erfarenhet av barn, även fast jag inte har egna barn. Mycket erfarenhet, dessutom.

Tack för diskussionen.
  • Kuddebarn
    nihka skrev 2017-06-13 20:06:03 följande:

Inget om det jag har påstått om att äta frukost faller under någon av de myter som finns om frukost.

Det är bättre att äta frukost än inte - även om det som alltid finns undantag.

Men vad ska pappan göra åt det faktum att ts inte vill äta frukost? Han kan inte bestämma det och det är bara löjligt att försöka styra en sån sak. Det är upp till ts att bestämma vafan hon ska äts och när. Sen får han väl ha vilka åsikter han vill.
  • Kuddebarn
    nihka skrev 2017-06-14 01:11:24 följande:

Bäst att du säger det en gång till för att jag uppfattade det inte någon av de hundra första gångerna.

Uppenbarligen inte.
  • Kuddebarn
    Anonym (SuckitUp) skrev 2017-06-14 01:11:17 följande:

Bara för att jag tänkt ur både pappans och TS perspektiv när jag skrivit min syn på saken betyder inte att jag håller med pappan i hans agerande. Även om jag tror TS är väldigt dramatisk och blåser upp ett litet ordval till världens undergång.

Förresten (vet att det inte är mitt inlägg att svara på egentligen), men vadå "bara för att jag tänkt ur både pappans och ts perspektiv när jag skrivit min syn på saken".... det är ju precis det du inte har gjort. Du har bara skrivit ur pappans perspektiv och kallat ts för det ena och det andra.
Svar på tråden Min pappa tror att han forfarande bestämmer över mig