Inlägg från: Kuddebarn |Visa alla inlägg
  • Kuddebarn

Min pappa tror att han forfarande bestämmer över mig

nihka skrev 2017-06-08 22:22:32 följande:

Kontrollbehov??? För att han försöker påverka sin 18-åriga dotter att äta frukost och inte gå runt i genomskinliga toppar och att komma och bo hos honom på helger.

Låter helt normalt i mina öron.

Well, små grejer blir stora och jobbiga till slut.

Han säger dessutom att hon SKA äta frukost, att hon SKA komma och hälsa på. Det säger rätt mycket.

Dags att lätta på taget lite kanske..
  • Kuddebarn
    Anonym (Väx upp!) skrev 2017-06-09 09:02:28 följande:

I det TS skriver ser jag inget som tyder på kontrollbehov, utan snarare en pappa som bryr sig, som inte vill tappa kontakten med sitt barn, som försöker lära henne sunda värderingar, som försöker hålla ihop sin familj men som inte riktigt vet hur han ska behandla sin numer myndiga dotter.

Vad är det DU tolkar som kontrollbehov?

Att han vill att hans dotter ska äta frukost för att han vet att det är dagens viktigaste mål? (här kan jag hålla med om att hon bestämmer själv när och vad hon vill äta, men hon kan erbjuda sig att sitta med övriga familjen men äta senare i stället för att starta världskrig om saken. Det hade varit vuxet)

Att han vill träffa sin dotter?

Att han inte vill att hans dotter ska bli utsatt pga sin klädsel?

Just uttrycket "du måste komma" kan betyda väldigt många olika saker beroende på hur det sägs. I den kontext som TS ger (du kommer väl i helgen? du måste komma!) tolkar jag det inte som en order utan som en bön.

TS är oförskämd när hon dissar pappans försök att få alla att äta frukost tillsammans (senare skriver hon att de inte brukar göra det, vet inte vad som är rätt när TS säger emot sig själv), hon är oförskämd när hon raljerar över pappans önskan att få träffa sitt barn, och hon visar tydligt hur omogen hon är när hon berättar att hon har det bättre hos sin mamma som inte verkar göra några som helst försök att uppfostra eller ta hand om sin dotter. En välvillig tolkning är att mamman är rädd för att dottern ska sluta tycka om henne om hon inte får bete sig precis hur som helst.

Att bestämma när man ska göra olika saker är inte "vuxet", det har ingenting med mognad att göra. Att planera sin tid med omsorg för släkt och vänner (tex att träffa sin pappa då och då för att HAN väldigt gärna vill det) är vuxet och ansvarstagande, men det är iofs inget jag förväntar mig av en 18-åring

Jag tror dock att man behöver vara både vuxen och förälder för att kunna se detta lite mer objektivt. När jag var 13 hade jag också svårt att se skillnad på omtanke och kontroll, men jag tog mig igenom tonårsrevolten rätt snabbt och växte upp. 

Att han försöker styra sin dotter. Det är jobbigt och irriterande med en förälder som försöker kontrollera ens matvanor eller klädsel, eller hur ofta man ska komma och besöka en. Det får en att känna sig liten och förminskad med en förälder som håller på så.

"Att starta världskrig om saken" det finns inget som tyder på att ts startat världskrig. Att hon inte vill att hon ska bli utsatt pga sin klädsel är också bara ett antagande. Kanske skulle hon bara vara hemma och han är en gammalmodig gubbe som tycker att allt ser billigt ut.

Jag tolkar det snarare som en order än en bön. Speciellt när han försöker styra hennes matvanor så tyder det på att han gärna vill ha kontrollen och bestämma över henne, samt att han säger att hon MÅSTE äta frukost.

Att ts är oförskämd får du gärna tycka, jag tycker att pappan är oförskämd och jobbig som försöker styra sin dotter. Hon klarar väl av själv att bestämma sina måltider och sin klädsel utan att han lägger sig i. Ingen gillar en person som hela tiden lägger sig i saker hen inte har och göra med.

Angående frukosten så skrev ts att han vill att hon ska äta frukost, inte att hon ska äta frukost tillsammans med de övriga. Ts skrev vidare i tråden att ingen äter tillsammans, alltså är pappan bara ute efter att tvinga på ts att hon SKA äta.

Jag förstår att ts inte vill åka till sin pappa så ofta. Att som förälder försöka styra sitt barn slutar aldrig bra. Visst kan man säga en gång eller två "Kommer du hit i helgen?" Men upprepar man det (som denna farsa verkar göra) så blir det till slut jobbigt. Att han sen försöker styra henne i andra basic-saker är ju bara konstigt. Tror han att hon är knäpp?

Du tycker att ts ska träffa sin farsa för att HAN vill det? Det var ju intressant. Men jag förstår att han gärna vill träffa ts, då kan han kontrollera henne ännu mer.

Förälder och vuxen? Jag är vuxen och jag kan garantera dig att jag aldrig kommer styra mina barn såhär och försöka kontrollera dem. Istället kommer jag låta dem göra sina egna val, inte leka viktigpetter.
  • Kuddebarn
    Anonym (Väx upp!) skrev 2017-06-09 11:57:36 följande:

TS började med att skriva:men när flera sedan skrev att det är normalt att äta tillsammans med övriga familjen ändrade hon det till att de inte alls brukar äta tillsammans. Antingen är det en efterkonstruktion, eller så har pappan samma problem med hela familjen och försöker förmodligen övertala alla att äta tillsammans.

Jag har upplevt verkligt kontrollbehov, och jag kan nästan garantera att detta inte är det. Om TS pappa verkligen ville kontrollera TS skulle han inte tjata på henne att göra vissa saker, då skulle han antingen fysiskt tvinga eller manipulera henne att tro att hon är en usel varelse som inte gör det som är rätt i hans ögon.

Det är en jävla skillnad mellan att bry sig om och försöka övertala den man älskar att göra det man tror är bäst för dem, och att försöka kontrollera någon bara för att få bestämma.

Det är forfarande inte normalt att kontrollera vad andra ska göra, äta och klä sig i. Vem vet? Kanske manipulerar han henne och tycker aldrig att hon gör rätt. Men uppenbarligen gör hon ju inte rätt i hans ögon, han försöker ju bara styra henne till det HAN anser är rätt.

Pappan verkar vara ute efter att bestämma. Kanske tror han att det är det bästa, hans avsikt kanske är att bry sig, men det blir ändå fel när man tjatar såhär mycket på en person om basic saker som personen bör kunna klara av själv.
  • Kuddebarn
    nihka skrev 2017-06-09 13:06:31 följande:

Det finns en sak som TS själv bestämmer över med sin pappa och det är om hon ska träffa honom eller inte. I princip allt annat har en förälder "rätt" att lägga sig i så länge barnen bor hemma. Det är en obligatorisk del av föräldraansvaret att försöka "styra" sina barn. Uppfostran är ett annat ord för det. Syftet är att barnen så småningom ska kunna fatta kloka beslut om sina egna liv och "styra" sig själva i rätt riktning.

Bör kunna klara av själv är inte detsamma som klara av själv och TS har vad det verkar en bit kvar.

Eftersom föräldrarna har gått isär och TS är skriven hos sin mamma kan hon utöva utpressning mot sin pappa och säga: "Om ja inte får som jag vill så kommer jag inte". Motsvarande situationen men omvänd skulle vara att pappan sa: "Om du inte gör som jag säger är du inte välkommen hit". Ingetdera anser jag är ett moget beteende.

Får jag fråga hur gammal du är?

Ts är just nu i den ålder att hon ska kunna fatta egna beslut. Pappan behöver inte lägga sig i hennes matvanor eller klädsel, den tiden är förbi. Såvida hon inte är förståndshandikappad.

Om inte pappan har uppfostrat henne tidigare så är det inte lönt ändå. Ts är 18 år nu, inte 8. Han bestämmer över hemmet ja, inte över ts. De regler han sätter är regler gällande hemmet. Fortsätter han styra ts som han gör nu så kommer hon inte att komma dit mer.

Ts har en bit kvar till vadå? Att kunna klara sig själv? Vad baserar du det på? Det är ju snarare pappan som behandlar henne som ett barn.

Personligen hade jag aldrig velat spendera tid hos någon som försökte styra mig och mitt liv, det klarar jag av själv. Att lägga sig i är inte samma sak som att bry sig om någon.

Ser inte hur det spelar någon roll? Jag är i alla fall vuxen och har inte bott hemma på länge.
  • Kuddebarn
    Anonym (SuckitUp) skrev 2017-06-09 15:08:30 följande:

Men vadå styr henne? Att vilja spendera tid vid frukost eller att hon inte ska gå runt princip naken är absolut inte att styra någon. Spelar ingen roll om hon är 18 eller 8, det är och kommer alltid vara hennes pappa. Tycker ditt resonemang är löjligt och inte baserat på någonting utav vikt.

Jaha, hahahaa. Tyck det du.
  • Kuddebarn
    nihka skrev 2017-06-09 14:11:10 följande:

Tydligen inte då hon tar en del dåliga beslut.

De regler pappan sätter är de som gäller i hemmet och för alla som vistas där. Men nu handlade det inte om några regler om exempelvis frukost och genomskinliga toppar, han har ju inte ställt några ultimatum, utan han försöker styra henne åt ett bättre håll. Ja, TS kan välja att inte komma, men det betyder inte att pappan ska ge efter för hennes utpressningsförsök.

Ja, då går det bra att flytta och samtidigt ansvara för och finansiera sin livsstil själv, men nu bor TS hos sin mamma och ibland hos sin pappa.

Att "lägga sig i" är exakt vad föräldrar alltid ska göra när något inte fungerar.

Klart det spelar roll. Har du föräldraperspektivet eller barnperspektivet? Hur gammal är du och har du några egna barn?

Vad tar om för dåliga beslut? Är det ett dåligt beslut att inte äta frukost eller att inte besöka pappa så ofta som han vill?

Han har inte ställt några ultimatum, inte vad vi vet, nej. Men han försöker styra hennes val och han säger att hon SKA göra det och det och det. Varenda kotte fattar att det blir jobbigt till slut. Ts har inte gjort några utpressningsförsök. Ts säger bara att det är jobbigt att han lägger sig i hennes matvanor, klädsel med mera. Jag förstår henne. Jag skulle känna mig förminskad om min förälder inte trodde att jag klarade av sånt själv.

Går bra att flytta? Tja, hon bor ju hos sin mamma och uppenbarligen funkar det där. Ts är uppenbarligen inte så noga om att vara hos pappan, det är snarare han som vill att hon ska komma dit. Då är det nog han som får skärpa sig om han vill att hon ska komma dit i fortsättningen.

"Att lägga sig i" gör man bara om man måste göra det. Nu handlar det inte om några allvarliga grejer som gör att pappan måste lägga sig i. Dessutom har han ingen rätt att lägga sig i hennes matvanor och klädsel, som sagt. Han kommer ingen vart med det ändå. Han verkar ju inte ha något vidare omdömde han själv.

Det är helt irrelevant så det tänker inte jag svara på.
  • Kuddebarn
    Anonym (SuckitUp) skrev 2017-06-09 15:08:30 följande:

Men vadå styr henne? Att vilja spendera tid vid frukost eller att hon inte ska gå runt princip naken är absolut inte att styra någon. Spelar ingen roll om hon är 18 eller 8, det är och kommer alltid vara hennes pappa. Tycker ditt resonemang är löjligt och inte baserat på någonting utav vikt.

Förresten, att han vill spendera tid vid frukost eller har åsikter om hur hon bör klär sig spelar ingen roll. Han kan ha hur många åsikter som helst, han har forfarande ingen laglig rätt att bestämma över henne.
  • Kuddebarn
    Anonym (SuckitUp) skrev 2017-06-09 15:24:32 följande:

Det är väl klart att han inte har någon laglig rätt. Det är inte heller vad som diskuteras. Du anser att det är ett sjukt kontrollbehov hennes pappa har, andra föräldrar och "normalt" funtade människor försöker förklara att det är ett sunt beteende han visar. Att det är jobbigt för TS är helt förståeligt, men där får hon ta sitt ansvar och kommunicera med sin pappa för att få ändring. Eller take one for the team så vissa tjafs slipps.

Du å andra sidan häller bensin på elden och bekräftar hennes ilska att det är helt sjukt och vidrigt att han sagt vissa saker som inte alls är konstiga. Förstår varför någon ifrågasatt din ålder.

Sjukt kontrollbehov? Nu lägger du ord i min mun och förstorar upp det hela. Jag har sagt att han verkar ha ett kontrollbehov. Tycker inte att det är sunt att försöka kontrollera såna här simpla saker när det gäller en person som ska klara av det själv. Han måste lätta på trycket.

Kommunicera med sin pappa för att få ändring är väl precis vad hon har gjort. Det står i ts inlägg att han blir arg. Går knappast att föra ett vettigt samtal med en person som blir såpass arg för att han blir ifrågasatt.

Helt sjukt och vidrigt har jag inte alls sagt att det är. Återigen så lägger du ord i min mun och överdriver. Hur gammal är DU egentligen?
  • Kuddebarn
    zoolook1 skrev 2017-06-09 15:31:53 följande:

Man bossar inte runt på vuxna människor om dom inte är dina anställda.

Min farsa är precis sån här och jag ska fylla 45. Han är så övertygad om att han vet bäst att han helt enkelt går omkring och ger folk order.

Jag skulle bryta med honom. Vill han hälsa på dig får han lära sig att respektera dig som självbestämmande vuxen.

Blir så förbannad när jag läser sånt här.

Håller med.
  • Kuddebarn
    nihka skrev 2017-06-09 15:35:15 följande:

Det är ett dåligt beslut att inte äta frukost och ett dåligt beslut att gå runt i genomskinliga toppar.

Uppenbarligen funkar det för TS att hon bor hos sin mamma, men vi vet ingenting om hur det fungerar för mamman att TS bor hos henne.

Som förälder "lägger man sig i" allt som inte fungerar med sina hemmaboende barn. Det är själva jobbspecen på föräldraskap

Då utgår jag från att du är ganska ung, har flyttat hemifrån tämligen nyligen och inte har några egna barn och därför har barnperspektivet. Anonym (SickitUp) har växlat från barnperspektivet till vuxenperspektivet.

Och det är ett dåligt beslut att göra si och så. Folk kan ha åsikter om vad som helst. Visst, vill han fortsätta tjata på ts som en bandspelare så får han väl göra det, men då får han också ta konsekvenserna av hans handlingar.

Folk drar sig undan jobbiga typer.

Om det inte hade funkat för mamman att ts bor hos henne så hade hon förmodligen inte bott där. Men visst, vi vet inte. Man får ju utgå ifrån att det funkar bra.

"Allt som inte fungerar" är ett brett begrepp. Ts pappa verkar vara en person som tror att han (och bara han) vet bäst. Mycket ska nog vara efter hans åsiktsbok, annars gör man fel och är konstig.

Jag har inga egna barn. Vuxen är jag och har flyttat hemifrån för 10 år sen.
Svar på tråden Min pappa tror att han forfarande bestämmer över mig