Anonym (Väx upp!) skrev 2017-06-09 09:02:28 följande:
I det TS skriver ser jag inget som tyder på kontrollbehov, utan snarare en pappa som bryr sig, som inte vill tappa kontakten med sitt barn, som försöker lära henne sunda värderingar, som försöker hålla ihop sin familj men som inte riktigt vet hur han ska behandla sin numer myndiga dotter.
Vad är det DU tolkar som kontrollbehov?
Att han vill att hans dotter ska äta frukost för att han vet att det är dagens viktigaste mål? (här kan jag hålla med om att hon bestämmer själv när och vad hon vill äta, men hon kan erbjuda sig att sitta med övriga familjen men äta senare i stället för att starta världskrig om saken. Det hade varit vuxet)
Att han vill träffa sin dotter?
Att han inte vill att hans dotter ska bli utsatt pga sin klädsel?
Just uttrycket "du måste komma" kan betyda väldigt många olika saker beroende på hur det sägs. I den kontext som TS ger (du kommer väl i helgen? du måste komma!) tolkar jag det inte som en order utan som en bön.
TS är oförskämd när hon dissar pappans försök att få alla att äta frukost tillsammans (senare skriver hon att de inte brukar göra det, vet inte vad som är rätt när TS säger emot sig själv), hon är oförskämd när hon raljerar över pappans önskan att få träffa sitt barn, och hon visar tydligt hur omogen hon är när hon berättar att hon har det bättre hos sin mamma som inte verkar göra några som helst försök att uppfostra eller ta hand om sin dotter. En välvillig tolkning är att mamman är rädd för att dottern ska sluta tycka om henne om hon inte får bete sig precis hur som helst.
Att bestämma när man ska göra olika saker är inte "vuxet", det har ingenting med mognad att göra. Att planera sin tid med omsorg för släkt och vänner (tex att träffa sin pappa då och då för att HAN väldigt gärna vill det) är vuxet och ansvarstagande, men det är iofs inget jag förväntar mig av en 18-åring
Jag tror dock att man behöver vara både vuxen och förälder för att kunna se detta lite mer objektivt. När jag var 13 hade jag också svårt att se skillnad på omtanke och kontroll, men jag tog mig igenom tonårsrevolten rätt snabbt och växte upp.
Att han försöker styra sin dotter. Det är jobbigt och irriterande med en förälder som försöker kontrollera ens matvanor eller klädsel, eller hur ofta man ska komma och besöka en. Det får en att känna sig liten och förminskad med en förälder som håller på så.
"Att starta världskrig om saken" det finns inget som tyder på att ts startat världskrig. Att hon inte vill att hon ska bli utsatt pga sin klädsel är också bara ett antagande. Kanske skulle hon bara vara hemma och han är en gammalmodig gubbe som tycker att allt ser billigt ut.
Jag tolkar det snarare som en order än en bön. Speciellt när han försöker styra hennes matvanor så tyder det på att han gärna vill ha kontrollen och bestämma över henne, samt att han säger att hon MÅSTE äta frukost.
Att ts är oförskämd får du gärna tycka, jag tycker att pappan är oförskämd och jobbig som försöker styra sin dotter. Hon klarar väl av själv att bestämma sina måltider och sin klädsel utan att han lägger sig i. Ingen gillar en person som hela tiden lägger sig i saker hen inte har och göra med.
Angående frukosten så skrev ts att han vill att hon ska äta frukost, inte att hon ska äta frukost tillsammans med de övriga. Ts skrev vidare i tråden att ingen äter tillsammans, alltså är pappan bara ute efter att tvinga på ts att hon SKA äta.
Jag förstår att ts inte vill åka till sin pappa så ofta. Att som förälder försöka styra sitt barn slutar aldrig bra. Visst kan man säga en gång eller två "Kommer du hit i helgen?" Men upprepar man det (som denna farsa verkar göra) så blir det till slut jobbigt. Att han sen försöker styra henne i andra basic-saker är ju bara konstigt. Tror han att hon är knäpp?
Du tycker att ts ska träffa sin farsa för att HAN vill det? Det var ju intressant. Men jag förstår att han gärna vill träffa ts, då kan han kontrollera henne ännu mer.
Förälder och vuxen? Jag är vuxen och jag kan garantera dig att jag aldrig kommer styra mina barn såhär och försöka kontrollera dem. Istället kommer jag låta dem göra sina egna val, inte leka viktigpetter.