Inlägg från: Kuddebarn |Visa alla inlägg
  • Kuddebarn

Min pappa tror att han forfarande bestämmer över mig

M1rella skrev 2017-06-06 20:27:21 följande:

Nähä. Då är ditt svar helt irrelevant till mitt inlägg.

Nej? Du skrev att pappan bestämmer i hemmet, även över ts, det sa jag emot då det inte stämmer. Om det inte är det du menar så har du uttryckt dig väldigt fel.
  • Kuddebarn
    Freijah skrev 2017-06-07 06:34:16 följande:

Hans hem, hans regler.

Mamnas hem, mammas regler.

Vill du bestämma dina egna regler så flytta hemifrån, sen kan varken mamma eller pappa bestämma över dig.

Var glad att du har en pappa som bryr sig och vill träffa dig.

Mamman och pappan bestämmer över hemmet, ja. Inte över ts. Eller menar du att pappan bestämmer vad ts ska äta så länge hon är under hans tak? Struntprat.
  • Kuddebarn
    holidodi skrev 2017-06-07 11:44:36 följande:

Om du bor i hans hus så äter man tillsammans, det tillhör bara vanligt hyffs. Men det har harn tydligen inte lyckats lära dig. Lite tråkigt att du ser det som att han bestämmer över dig. Och att du har fyllt arton betyder inte att du vet allt i hela världen. Och att du får göra precis som du vill, han är fortfarande din pappa. Och han kommer inte att sluta att säga till dig när du köper skitmat och stoppar i dig. Chips och godis är bevisat inte bra för kroppen eller för koncentrationen, speciellt inte sockret i godiset. Det jag hör är att han är mån om dig för han älskar dig, och för att han vill vara med dig. Att fylla arton betyder inte att du kan skita i det fina familjemedlemmar säger till dig. Kom ihåg att du finns till för att din pappa valde att skaffa barn. Respektera honom för att han gjorde det, och för att han älskar dig. Och sluta att äta skitsaker som chips och godis. Det är inte bra för varken ditt humör eller din kropp.

Ts har skrivit att ingen äter tillsammans, så det handlar inte om det. Sen bestämmer inte han vad hans dotter ska äta.

Ts gör precis som hon vill. Pappan har inget att säga till om. Han kanske borde inse att hans "lilla dotter" inte är så liten längre. Ingen gillar att bli behandlad som en liten knatte.

Det är en sak att bry sig om sina barn, det kan man göra utan att lägga sig i barnets liv. För det är precis vad ts pappa gör och till slut blir det för mycket. Då får han skylla sig själv om ts inte vill vara där längre. Punkt.
  • Kuddebarn
    elmadumle skrev 2017-06-07 15:35:42 följande:

Så länge man bor hos föräldrarna så gäller deras regler, självklart. Att bli myndig betyder inte att man kan göra hur som helst, när som helst. Och innan du blev 18 så hade han definitivt rätt att bestämma över dig. Nu verkar du bo hos din mamma mestadels, och pappan ibland, när du är hos honom så får du nog finna dig i att rätta dig efter hans regler ett tag, när han märker att du faktiskt gör det så kanske han släpper taget, i hans ögon är du säkert hans lilla flicka än;) blir det värre så får du kanske helt enkelt markera att, nu går du för långt, jag kommer inte hit förren du släpper taget. Att bli myndig betyder inte att man får göra som man vill, det får du göra när du flyttar hemifrån.

Du påstår alltså att så länge man bor hos föräldrarna så har de rätt att bestämma hur man ska klä sig, vad man ska äta och när man ska äta? Jag tror isåfall att du har missuppfattat det. Föräldrarna bestämmer över det som gäller hemmet. Föräldrarna sätter regler för hemmet och vad man får göra där, de bestämmer inte över sitt myndiga barn.

"Att bli myndig betyder inte att man får göra som man vill". Jo, när det gäller en själv så gör man som man vill. Pappan har ingen som helst rätt att bestämma över ts klädsel, kost, när hon ska komma och hälsa på osv. Däremot har han rätt att bestämma över sånt som gäller hemmet.
  • Kuddebarn
    holidodi skrev 2017-06-07 17:01:40 följande:

Vi har helt enkelt olika åsikt om hur man ska respektera sina föräldrar. Men det kan vi ha. Ha en trevlig kväll.

Ser inte hur en förälder har rätt att bestämma vad ens myndiga barn ska äta. Är bara sjukt.

Som förälder ska man också respektera sitt barn, så det gäller inte bara från det ena hållet.
  • Kuddebarn
    elmadumle skrev 2017-06-07 22:30:51 följande:

Kläder om det är extremt utmanande eller annat riktigt vulgärt, jo det kan man bestämma, när man ska äta också, om man har en tid då hela familjen äter ex middag så gäller det alla som bor där, även en 18 åring såvida den inte jobbar eller är bortrest. Äter gör man av det som serveras annars kan man ju köpa egen mat för egna pengar om det inte duger. Nej man får inte göra som man vill så länge man bor hemma.

Det fattade mina barn att det tillhör vanligt hyfs att inte göra som man ville alla gånger.

Extremt utmanade? Skulle inte säga att en genomskinlig tröja är extremt utmanande. Trams.

När man ska äta? Det var ju knappast det som var frågan. Ts skriver att han lägger sig i hennes kost. Alltså vad hon äter. Det har han absolut ingenting med att göra.

Det står ingenting i ts text som indikerar på att hon inte äter av det som serveras. Det står däremot att han försöker diktera när hon ska äta och vad hon ska äta, vilket han inte har någon rätt att göra.

"Att inte göra som man vill alla gånger". Tja, du bestämmer inte över dina myndiga barn och det gör inte ts farsa heller. Han kan bestämma över sitt hem. Han kan säga att man inte får gå in med skor i hans hem eller att han inte tillåter att man stör på nätterna. Att han ska komma och diktatera ts klädsel eller matvanor är en helt annan sak som han inte har och göra med. Det är ett område som inte angår honom.

Det är en stor skillnad mellan att bestämma över sitt HEM och att bestämma över sitt myndiga barn.

Dessutom har han ingen rätt att bestämma när ts ska komma och hälsa på honom. Låter som att ts är typ 6 år när han håller på så. Och jag fattar att ts drar sig undan från honom mer och mer.
  • Kuddebarn
    elmadumle skrev 2017-06-07 22:30:51 följande:

Kläder om det är extremt utmanande eller annat riktigt vulgärt, jo det kan man bestämma, när man ska äta också, om man har en tid då hela familjen äter ex middag så gäller det alla som bor där, även en 18 åring såvida den inte jobbar eller är bortrest. Äter gör man av det som serveras annars kan man ju köpa egen mat för egna pengar om det inte duger. Nej man får inte göra som man vill så länge man bor hemma.

Det fattade mina barn att det tillhör vanligt hyfs att inte göra som man ville alla gånger.

Dessutom verkar det vara pappan som vill att ts ska komma till honom. Ts verkar inte vara så noga om det.

Så om pappan vill att dottern ska fortsätta komma på besök så är det nog smart om han respekterar henne som hon är och slutar med sitt diktator-beteende.

Annars får han stå sitt kast.
  • Kuddebarn
    Anonym (Väx upp!) skrev 2017-06-08 15:38:45 följande:

Ditt inlägg ger intrycket att du är väldigt barnslig och omogen, och dessutom fruktansvärt ouppfostrad, så jag har full förståelse för att din pappa försöker lära dig något.

Att bli myndig betyder att du anses gammal nog att kunna ta vettiga beslut om dig själv. Det betyder inte att du automatiskt har rätt att vara oförskämd eller behandla din familj illa. Din pappa bryr sig om dig, vill träffa dig, vill att du ska må bra och att du inte ska råka illa ut. Det är hans jobb som pappa att oroa sig för dig oavsett din ålder.

Det är ditt jobb som ung vuxen att lära dig bete dig som folk, dags att börja jobba på det nu! "Vuxenrespekt" är inget som man har rätt att få hur som helst, vuxenrespekt är något man förtjänar genom att respektera andra och visa att man kan uppföra sig på ett vuxet sätt. 

Jag tycker att ts inlägg ger intrycket av att pappan lider av något slags kontrollbehov, som andra har påpekat. Inte sunt.

Förklara gärna hur ts har trott att hon har rätt att vara oförskämd eller behandla andra illa, för just nu är det bara du som kommer med påståenden.

Sen kan du också förklara hur det inte är "vuxet" att bestämma vad och när man ska äta, när man ska hälsa på osv.

Pappan måste lära sig att hans lilla ängel är myndig nu. Patetiskt att han försöker styra hennes liv. Han får väl skylla sig själv att hon inte vill komma dit, eftersom att han till och med lägger sig i vad hon ska äta. Jag tycker att det är han som är oförskämd och jobbig, dessutom.
  • Kuddebarn
    Froken Lokens skrev 2017-06-08 17:57:18 följande:

Intressant att du tror dig veta att vi har olika syn på vad mognad är, då jag inte definierat vad jag anser det vara.

Och ja, det är barnens hem men bara för att de är myndiga får de inte göra vad de vill, jag och deras far betalar för att de får bli där och då finns det också vissa förhållningsregler. Jag har mycket att säga till om så länge de bor under mitt tak. Passar det inte får dom flytta och försörja sig själva.

Du har inget att säga till om gällande dina myndiga barns klädsel eller matvanor. Att bestämma över hemmet är en helt annan sak. Det är något du och ts far inte verkar kunna skilja på.
  • Kuddebarn
    Froken Lokens skrev 2017-06-08 19:00:47 följande:

Något du inte verkar kunna förstå är att det kan man visst!

Hahahahha.

Ja, jag kan skita på månen också ????
Svar på tråden Min pappa tror att han forfarande bestämmer över mig