Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Min pappa tror att han forfarande bestämmer över mig

Anonym (Less) skrev 2017-06-06 15:50:51 följande:

Jag bor inte hos min pappa och han försörjer inte mig.

Finns anledningar till att jag bara bor hos min mamma.

Din pappa betalar säkert underhåll och när du är hemma hos honom misstänker jag att det är han som står för kostnaderna.
  • sextiotalist
    Anonym (SuckitUp) skrev 2017-06-12 14:20:44 följande:
    "så säger han att jag måste komma, att de vill träffa mig osv."

Tror du tolkat ordet måste helt fel. Jag kan säga till min son att "men du måste komma till mamma nu, så jag får krama dig" som exempel.

Det är klart pappan vill träffa sin dotter, även fast hon inte är mogen nog att uppskatta deras relation och vill att alla plötsligt ska behandla henne som en vuxen.
    Eller som man säger till vänner, nu måste vi träffas
  • sextiotalist
    Anonym (SuckitUp) skrev 2017-06-12 23:16:56 följande:
    När jag säger åt min son att mamma måste få en kram och lite gos, är då för att det känns viktigt för mig. I de lägen det är viktigt för honom så kommer han självmant. Skulle han en dag sluta komma och krama mig helt, eller än värre exkludera mig ur sin vardag så skulle jag bli förkrossad. Däremot är det mitt ansvar som förälder att vara den vuxna oavsett om han är 8 månader, 8 år, 18 år eller 28 år. Jag skulle aldrig sluta säga åt mitt älskade barn att komma och ge mamma en kram.

Du förstår innebörden den dagen du är förälder, innan dess tycker jag det är olämpligt att du sitter och ger råd i en så viktig relation. Även om det är påhitt.
    Oj, vilken tur att jag inte är lika känslig. Sonen har aldrig varit kramig, så han slutade krama mig helt när han var 5-6 år. Exkludera ens ur en vardag ser jag som ett naturligt sätt att vara vuxen.

Jag har för övrigt aldrig bett sonen om någon kram. För mig är det något som ska komma av sig självt (numera så kramar han sin mamma på eget initiativ när han ska iväg under flera dagar)
  • sextiotalist
    Kuddebarn skrev 2017-06-12 16:21:11 följande:
    Förresten, ts har säkert anledningar till att inte uppskatta deras relation. Det vet du ingenting om.

Men det är klart, även jag (och många andra) hade dragit sig undan från en sån här gubbe.
    Nu låter mycket det ts skriver som typiskt tonåring. Det kan också finnas något annat bakom detta också.

Vi vet ju inte om han är en dum gubbe, eller en pappa som har svårt att kommunicera med en tonåring. Det är inte alltför sällan det skär sig rätt rejält mellan tonåringar och föräldrar (även sammanboende föräldrar) för att sedan hitta tillbaka till varandra efter de turbulenta åren.
Svar på tråden Min pappa tror att han forfarande bestämmer över mig