• Anonym (TS)

Min sambo gillar inte mitt barn.,

Har flyttat ihop med en partner sedan några månader. Vi hade varit ihop i typ två år innan. Bådas barn sedan tidigare var nöjda med beslutet. Men efter vi börjat bo ihop står det mer och mer klart att sambon har problem med min unge och inte orkar eller klarar att skapa en egen relation med mitt barn. För mig känns det här otroligt jobbigt och jag överväger att lämna. Någon som varit i samma situation och har kloka tankar?

• Svar på tråden Min sambo gillar inte mitt barn.,
  • Anonym (3-barnsmamma)
    Brumma skrev 2017-06-06 17:32:01 följande:
    håller helt med här.

Är det uppfostran /barnets beteende bör man ta tag i det. Det finns en hel del barn som sluppit undan att lära sig normalt hyfs, och är det något sådant bör det tas tag i oavsett om man väljer att separera eller inte.
    Det behöver ju inte alls betyda att barnet bär sig illa åt, eller är dåligt "fostrad". Kan lika väl vara att mamman har regler för sitt barn som inte överensstämmer med hur mannen tycker det ska vara. Så det finns kanske inget att ta tag i. Det kan ju också vara så att det är mannen som behöver lära sig normalt hyfs.
  • Praktisk59

Ja, då får du väl göra dig av med ungen, eller kanske sambon.

• Brumma
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2017-06-06 21:22:09 följande:

Det behöver ju inte alls betyda att barnet bär sig illa åt, eller är dåligt "fostrad". Kan lika väl vara att mamman har regler för sitt barn som inte överensstämmer med hur mannen tycker det ska vara. Så det finns kanske inget att ta tag i. Det kan ju också vara så att det är mannen som behöver lära sig normalt hyfs.

Naturligtvis.

Därför jag skrev "är det uppfostran/barnets beteende bör man ta tag i det"..

Är det något annat får man ju ha tag i det istället..
  • Anonym (Trötter)

Han kanske tycker att det är jobbigt att du har barn innan och har svårt känna glädje i detta?Bli särbo istället.

• Anonym (...)

Det är ganska svårt att inte gilla ett barn. Det ska vara ganska odrägligt då..

• AndreaBD

Felet var att flytta ihop innan han har byggt upp en relation till barnet. Jag ser tyvärr ingen framtid i den relationen, om inte han bygger upp en relation ändå. Nu minns jag inte om du skrev hur gammal barnet är?

• AndreaBD
    Anonym (...) skrev 2017-06-08 09:46:54 följande:

Det tänkte jag också. Jag tänkte, vad är det för fel på den mannen? Eller är det en tonåring? Då kan det vara lite svårare.
  • Anonym (3-barnsmamma)
    Anonym (Trötter) skrev 2017-06-08 07:52:19 följande:

Han kanske tycker att det är jobbigt att du har barn innan och har svårt känna glädje i detta?Bli särbo istället.

Nu har han ju själv barn, men visst kan det vara så. En del kan bara tycka om sina egna barn, utan att det behöver vara "fel" på partnerns.

En styvmamma berättar i en tråd att hon inte tålde mannens barn, för han var en påminnelse om att hon inte var den första kvinnan i mannens liv. Pojken var snäll och "väluppfostrad, och hon hade inget att anmärka på, mer än att han existerade. Så det finns folk till allt.
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2017-06-08 09:46:54 följande:

En del barn är bara.. svåra..

Min brors bonusson är. Tja, skitjobbig. Min bror älskar honom som sin egen dock men jag klarar bara inte av honom. Och jag gillar de flesta barn (även de sk "jobbiga")

Men jag tycker att TS sambo borde insett det tidigare om det var så.
  • såkalladbonusmamma

Prata med sambon om det, fråga hur hen känner och hur hen ser på er som "familj". Alla har inte samma bild av bonusfamiljen och man tänker ju spontant att ni borde ha rört vid detta ämne efter era år tillsammans? Förlika dig med att ingen kommer älska/se på sitt barn som du gör och försök även vara ödmjuk inför att du troligtvis har en extremt skyddande attityd gentemot barnet. Kräv att såväl ditt barn och din sambo behandlar varandra med respekt (det går båda vägar nämligen) men förutsätt inte att de ska få en toppenrelation direkt. Klarar du inte av att leva med någon som inte älskar ditt barn så ska du inte vara sambo alls, tänker jag. Bonusfamiljen tar ju tid att forma så kanske har du för högt ställda krav på din sambo. Börjar du med att leta fel hos sambon och inte själv rannsakar dig själv och ditt barn så kommer det inte bli lätt. Kanske har ni levt ensamma väldigt länge och är vana med att bara leva med ert respektive barn som ni självs uppfostrat. Glöm inte att se att det kan finnas anledningar som är fullt rimliga till att sambon inte gillar barnet. Men för Guds skull, prata om hur ni vill ha det och lämna relationen om du inte kan förlika dig med det faktum att ingen kommer se ditt barn som du gör.

Svar på tråden Min sambo gillar inte mitt barn.,