Styvdotter pratar illa om vår familj.
När jag läser detta svar så tackar jag än en gång att sambons ex är den hon är. Hon hade inga problem med att jag kom med i bilden, hon visade på alla sätt att sina barns halvsyskon var ett person som de hade rätt att tycka om och älska.Jag hade en väninna som kunde varit ts styvdotter, hon avskydde sina halvsyskon utan speciell anledning. Hennes pappas nya fru kunde inte göra ett enda misstag utan att hon fick allt hat från denna väninna. Hon hade noll förståelse att andra kunde gilla sina halvsyskon.
Hon var en person som var så bara (hennes mamma gillade hennes exmans nya och exmannens nya barn).
Hon var en som skulle äga rummet (och förblev detta även som vuxen, det var skönt när hon försvann ur min krets för då slapp man gå på tå för henne).
Det jag vill ha sagt med detta, att det finns individer som är så, de är missunsamma av naturen och blir kränkta om någon annan får uppmärksamhet än vad de själva får.
De flesta växer ur det när de lämnar tonåren, andra fortsätter med det livet ut och en del kommer möta dom som partners, som ex, som svärföräldrar, kollegor etc
Det är väl fint och bra att du har människor i ditt liv som du tycker om och har lätt för att samsas med. Det är tyvärr inte alla förunnat varken i styvfamiljer eller i övriga livet.
Min pappas fru skulle kunna beskrivas såsom du beskriver din väninna. Även hennes barn är ganska jobbiga personer enligt mig.Jag har valt att begränsa mitt umgänge med dem eftersom jag inte mår bra av att ha dem i mitt liv. När jag var yngre och bodde hemma med min pappa var det svårt att begränsa mitt umgänge med dem.
Pappas fru tyckte inte heller att hon hade någon del i att vår relation var dålig, det var endast mitt fel och jag som skulle förändra mig.
Nu är jag vuxen och bestämmer själv vem jag vill lägga tid på annat än vad artigheten kräver och pappas fru och hennes barn finns inte med i den prioriteringen.
Varför skulle jag växa ur detta? Hon är och förblir en person som jag inte kan med att umgås med. Så varför ska jag? Jag har många vänner som jag gillar att umgås med. Även svärföräldrar, svägerskor mm som jag gillar. Gillar också min pappa rätt mycket och han och jag ses ibland när han blir utsläppt av frugan. Jag har även en styvpappa som funnits med i mitt liv länge och som jag älskar som en far. Så helt obenägen att ha relationer är jag inte. Jag trivs bara inte med pappas fru, och hin trivs inte särskilt bra med mig heller.