Inlägg från: Anonym (Styvmamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Styvmamman)

Styvdotter pratar illa om vår familj.

Hur ska jag gå tillväga?

Min styvdotter pratar illa om vår familj. Styvdotter säger saker som att mina barn är monster och jag är en häxa osv. Hon bor inte hos oss. Styvdotter bryr sig inte om sin halvbror här hos oss, eller hur vi har det. Hon vill inte ha med oss att göra, allt är fel vi gör! Vi kan inte göra rätt hur vi än gör med henne :(

• Svar på tråden Styvdotter pratar illa om vår familj.
  • Anonym (Styvmamman)

Hon har kontakt med min dotter, hon vill inte ha kontakt med oss. Pappan tycker inte det är ett problem att ta tag i när hon inte bor hos oss. Utbytt? Vi har gjort allt för att hon ska känna sig älskad, inget duger. Hon ville aldrig att pappan skulle skaffa ny familj.

• Anonym (Styvmamman)
    Anonym (bonusförälder) skrev 2017-06-06 09:42:37 följande:

Det är ju troligen så att pappan och dottern inte haft den bästa relationen, eftersom hon inte ens bor hos er. Om han inte ens tycker det är något att ta tag i eftersom hon inte bor hos er, så visar det ju väldigt tydligt att han inte ids bry sig/inte fattar. Ok att tonåringar kan kräkas ur sig både det ena och det andra men någonstans får hon ju sina idéer ifrån och det är troligen grundat på känslor hon hade sedan tidigare. 

Hon kan säkert vara avundsjuk på "familjen", dvs att pappan, du + det andra barnet är en familj men hon inte ens bor där. Samtidigt säger hon säkert då att hon inte vill bo hos er men det kan ju vara ett försvar utåt.

Vad föranledde att hon inte alls bor hos er? Var det en diskussion i början om delat boende eller har hon alltid bara bott hos sin mamma? 

Hon har haft växelvis boende. Det berodde på att hon inte orkade med reglerna här, en helg hon skulle komma så rann bägaren över för henne då hon ville utgå från mammas tidsschema, men inte vi. Vi skulle ha hem folk och ville gärna ha med henne, det passade inte mammans dag, fast att de var välinformerade om det två dagar innan. Tiden dottern skulle hit skulle utgå från mammas tidsschema. Pappan blev besviken för detta hade vi bestämt, sen ville dottern ta paus. Avundsjuka på nya familjen här kan det vara, men hur förklarar du nya familjen hos mamman? Pappan och hon har verkligen haft bra relation, men ju äldre dottern blev ju mindre ville hon prata med pappan, med nån, om känslor och så. Hon har alltid tagit sin mammas parti i allt, fast pappa aldrig tävlat. Pappan var ganska ihärdig att hon skulle komma i början av när detta hände, men hon ville inte prata med pappan i tlf, ville inte prata om det, endast smsa. Sur efter att pappan blev besviken?

Han vet helt enkelt inte hur han ska ta tag i det. Vet du?
  • Anonym (Styvmamman)
    Regndamen skrev 2017-06-06 15:55:37 följande:

Hur menar du välinformerade? Hade ni bara sagt att ni tänkte hämta dottern då, utan att fråga om det gick?

Nope, vi var överens om tid, det var precis samma dag som vid varje "byte", det var inga konstigheter, utan just tiden som de ändrade i sista stund. Vi hade tillsammans kommit överens två dagar innan om tiden vi hämtar, OK från alla läger. Allt var klappat och klart, sen får vi ett sms 40 minuter före utsatt tid att de fick spontana planer den dagen och ville skjuta på tiden, för de skulle precis i den skrivande stunden sätta sig och äta. En timme och tio minuter innan vi skulle ha den planerade middagen. Som de väl visste om, mycket väl. Men mamman hade fått andra planer den dagen och hade ingen som helst bry i kroppen om att vi skulle äta tillsammans på denna middag, strax därpå. Trots att pappan hade ringt först till barnen och uttryckt sitt missnöje, sen när han inte fick någon respons ringde han mamman som i sin tur sa att hon inget kunde göra över att de ville äta mat. I den talande stunden satt de och åt. Pappan frågade mamman om varför hon tyckte det var ok av henne att göra såhär, "vi fick ändrade planer och jag stöttar Vilma i att hon vill äta så jag lagade mat, finns inget jag kan göra."

Barnet är 15 år.
  • Anonym (Styvmamman)
    Regndamen skrev 2017-06-06 17:03:53 följande:

Du skrev inte ut hennes riktiga namn nu va?

Det låter inte som du gillar flickan, stämmer det?

Absolut inte riktiga namnet. Jo jag älskar detta barn, men har problem med hennes brist på respekt. Hennes mammas brist.. Vill så gärna att hon kommer tillbaka och jag har gråtit över det här. Det är så tomt utan henne :-/ vet inte hur jag ska tackla bekymret
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonya skrev 2017-06-06 18:01:01 följande:

Situationen du beskriver som den som fick det att brista, tycker jag låter liten för det. Inte bra och trevligt gjort av mamman och dottern, men inte så stor sak att det borde få påverka allt. Jag trodde den ändrade tiden hindrade er från att åka iväg på någon liten resa eller något sådant. Jag förstår att ni gärna vill ha hela familjen samlad då ni ska ha ha middag med gäster (om jag förstod rätt) men de flesta är ändå vana vid att tonåringar ofta har mycket på gång. Bor tonåringen dessutom i två familjer är det inte konstigt att hon kommer när middagen redan är igång. Däremot lite konstigt att hon gör det för att hon precis ätit, men inget som de flesta reagerar mycket på. 

Jag förstår om tjejen blev sur om det blev ett himla liv efter den grejen. Att säga att man tycker att det inte blev bra är självklart okej, det behöver många tonåringar (och andra för den delen) lära sig att man inte alltid kan göra som man vill om man lovat något annat. 

Misstänker att det funnits andra saker man irriterat sig på från förut och det därför blivit så stort. 

Fast jag sa ju att vår middag var bestämd innan hon åt, hon visste om det och det är samma dagar hon kommer på. Konstiga är att hon åt innan middagen hon själv gått med på, ägde rum. Det var mammas sätt att åter igen "utöva makt", tyvärr mamman har oerhörd makt där och dottern typ har inte så mycket på g, är mest hemma (inte många vänner) så har hon nåt är det med mamma eller andra vuxna. Eventuellt kusin. Hon är ej mycket för vänner.

Japp upprepade respektlösa handlingar mot pappan som tillslut gjorde honom besviken. Exempelvis liknande såna här händelser, en av alla gånger så hade pappa och dotter planerat bio efter skolan, så dök hon inte upp. Mamman hade då hämtat henne på skolan (fast hon skulle gå hem till oss) och ingen hörde av sig. Pappan fick tag på dotter efter två timmar. Mamman obrydd, hon ville åka till ett par kompisar och grilla ihop med gemensamma barn. Pappan fick inget gehör. Ett annat exempel är att det mamman köper till dottern måste alltid komma tillbaka, gör det inte så är vi tvungna att köpa nytt. En annan gång hade dottern trumpet uppvisning på musikskolan, dagen efter frågade hon var pappa var, mamman hade "glömt" meddelat. För att inte tala om sparade pengar hon har hos oss, som pappa sparar här i en spargris, det skulle varje sommar dottern tömma och ta med på deras semestrar hos mamman. Pappan ville inte bråka. Detta är bara en bråkdel.

Så ja tillslut fick han väl nog.
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (...) skrev 2017-06-06 19:24:12 följande:

Vad glad att du slipper henne istället. Finns inget värre än bortskämda "bonusar"..

Tycker du?
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonya skrev 2017-06-06 18:05:19 följande:

Har du sagt det till henne att det är tomt och att du saknar henne? Gräl pga bristande respekt är så vanligt i tonårsfamiljer. Om du inte sagt det, säg det, skriv ett sms eller låt sambon skriva om det känns bättre. 

Mamman vill inte att hon ska ha kontakt med mig
  • Anonym (Styvmamman)
    Regndamen skrev 2017-06-06 20:29:20 följande:

Så pappan straffar dottern för hennes mammas beteende. Låter moget och sunt.

Så dottern har inget eget ansvar?*pyttsan* Hon struntar ju fullständigt i pappan, går på mammas linje och planer. Du verkar inte haja. Tragiskt
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (?!) skrev 2017-06-06 21:13:22 följande:

15 år och du lägger sådan skuld och fokus på mamman. Antar att denna tjej har mobil och dator så hade hon velat ha sin pappa där på uppvisningen hade hon kontaktat honom själv på något sätt.

Du märker väl tydligt att det inte alls är bra mellan pappan och dottern så varför tror du att hon skulle vilja spendera helger med er? Han verkar ju inte vilja göra något åt det heller så antingen släpper du det eller uppmuntrar honom till att ta tag i saken.

Varannan vecka. Då hade hon inte det, nej. Dessutom sa jag väl EN BRÅKDEL.. Läs inte in det du vill, håll dig till topic
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (?!) skrev 2017-06-06 21:32:07 följande:

Åter igen varför skulle hon vilja komma till er när det uppenbarligen inte står rätt till mellan pappan och henne? Antingen reparerar pappan relationen eller så går ni vidare med ert, vilket iofs pappan redan verkar ha gjort. Svårare än så är det inte. Herregud..

Svårt tydligen eftersom jag skriver här och du har ett val att skrolla vidare
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (lite salt) skrev 2017-06-06 21:44:34 följande:

Dottern har absolut en egen vilja och ansvar, och har betett sig ohyfsat och omoget. Men hon är ett BARN. Man är ganska barnslig även vid 15. Din man och du är vuxna. Ni måste agera som vuxna och sträcka ut handen och be om ursäkt.

Ursäkt?!? Knappast.. Här är det hon som ska om nån. Sitta och prata skit om min dotter till klasskompisar om mig till min dotter och all det här beteendet, är inte direkt värt en ursäkt från oss, nej.
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (Känner igen) skrev 2017-06-06 23:15:36 följande:

Min äldsta bonus var också väldigt svår i tonåren. Hennes mammas påhejande gjorde det ännu värre. Slutade med att hon var frånvarande härifrån i över två år. Det var fruktansvärt.. Hon kom på kalas (ej pappans) och när hon ville ha sina pengar vid födelsedag och jul. Alltid någon vecka senare..

Alla led här hemma. Det var droger inblandat också vilket jag tror (och hoppas) var anledningen till att hon klarade av att hålla sig borta och vara så kall.

Jag lider fortfarande av magkatarr som bröt ut igen efter 7 års frånvaro pga all stress och sorg det förde med sig. Detta trotts att det gått några år nu. Svår att bli av med. När den andra föräldern hejar på eller inte gör någonting för att hjälpa så blir man chanslös mot sin tonåring. Fattar inte hur man kan göra så mot någon. Det enda pappan gjorde vår att bry sig. Va den som inte gick att lura osv. Mamman slutade komma in och hämta mitt andra bonusbarn som fortsatte komma. Hon slutade till och med att Hälsa på våra små barn som hon alltid varit söt mot innan när vi träffades någonstans. De fattade ingenting.

Nu menar jag inte att din bonus håller på med sånt här. De är själviska och kalla bara av att vara tonåringar ibland... men jag förstår hur du mår. Har inga tips men kan säga att det blivit bättre här igen. Det tog tid och var hemskt jobbigt. När man ser hur ens man och barn mår och inte kan göra någonting. Att man är mitt i det men inte kan påverka. Styrkekram

Vi har ett gemensamt barn, hon bryr sig inte alls om det. Är inte intresserad av det minsta, inga fotografier, ingen uppdatering, ingenting. Du förklarar det så bra, för det är precis så jag menar att mamman hejar på och inte gör nånting för att uppmuntra. Det kan inte jag förstå, för som mamma har man både skyldighet och moralisk kompass som säger att man ska uppmuntra barnen umgänge och goda relationer. Mamman förvärrar den orespekt dottern har och validerar hennes sätt mot oss, och tycker att det är helt ok att kalla min dotter för monster och mig som äktenskaps förstörare. Mamman håller nämligen med. Jag är inte det, de hade varit skilda i 6 år när jag kom in i bilden. Men mamman var god vän med min make, vilket inte funkade efter ett år in i vårat förhållande, då hon gjorde ganska många övertramp. Han kände sig obekväm och när det störde vårat förhållande så började han sätta gränser. Detta gillade inte hon, det blev ramaskri, passiv aggressiv. Det vill säga att hon började prata om det här med familj och vänner inför barnen och andra, helt plötsligt slutade folk hälsa på mig, hon började ignorera min make på affären, i telefon, när hon lämnade dottern gick hon inte in längre, hon satt kvar i bilen och låtsades inte se mig om jag satt i trädgården etc. Hon kunde nästa dag ringa och gråta i telefon att hon saknade min make och saknade sin bästa vän. Så jag har antagit att hennes känslor om mig och pappan har överförts på Vilma. Att mamman faktiskt känner som att jag har förstört för dom. Fast det varit maken hela tiden som inte kände sig bekväm med att parera mig och sitt ex just pga alla otydliga gränser. Jag blev faktiskt vän med henne och vi umgicks i par (jag och maken, hon och hennes pojkvän) men det blev övertrasserad tillit, hon kände inga gränser så jag och maken hittade aldrig riktigt till ett plejs vi kunde bilda ett förhållande utan infiltration. Så han satte gränser, hon slutade umgås. För henne var det svart eller vitt. Tragiskt allihopa om du frågar mig. Min styvdotter är tyvärr väldigt egocentrisk, hon vill heller inte dela sin pappa. Så mycket ligger till grund. Dotterns avundsjuka genererade i orespekt. Hon ville inte dela pappa pga att mamman var sårad och pga sin egen egoistiska personlighet. Tyvärr är det så, hon är fruktansvärt egoistisk. Det förstör mycket. Vi har kämpat mycket med det här hemma, men mamman har motverkat det genom att just heja på och validera. Så synd att "förstöra" ett sånt (annars) fint barn. Fruktansvärt.

Vi verkar ha liknande upplevelser. Hur är det nu med ditt bonusbarn? Det är hemskt när det går ut över de små, syskon!
  • Anonym (Styvmamman)
    Euforia skrev 2017-06-07 01:03:10 följande:

Really! Lovar att alla mammor som skriver att de minsann skulle sluta träffa en ny man efter skilsmässa om BARNET inte "tycker om" denne, INTE själva är skilda.

Typ testa gå i någon annans skor, jävla pretto morsor!

Fattar inte hur någon kan vara så naiv och idiotisk? Om det inte handlar om missbruk, misshandel, psykisk terror etc så ska självklart INTE barnet/barnen bestämma vem som mamma/pappa blir kär i och vill dela sitt liv med.

Fattar ni inte hur många BARN som självklart tänker själviskt och inte vill acceptera någon bara för att? Eller är rädda för förändringar? Öh, de vuxna måste sätta rimliga kärleksfulla regler och sätta ner foten = trygga barn som i vuxen ålder kommer tacka!

Skärp er, allvarligt!!!!

Precis
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (Me...) skrev 2017-06-07 07:52:59 följande:

Håller med. Pappa och dotter behöver träffas ensamma och skapa en relation utan ts och hennes ungar. Kanske en resa bara de två?

De har rest utomlands, inom Sverige. Dottern pratar inte känslor, så det gör ingen skillnad. Han har försökt sååååå många gånger att ta itu med detta, prata med henne osv. Så tro mig många försök är gjorda genom egentid osv. Tycker man kan FRÅGA först innan man tar för givet.. Att hon inte får nån tid från TS OCH HENNES UNGAR...
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (Me...) skrev 2017-06-07 09:02:43 följande:

Det finns ju en anledning att hon tycker du är en häxa och din dotter ett monster. Att du vill skylla det på mamman är bara trams, försök rannsaka dig själv istället!

Du pratar väldigt illa om denna tjej så jag kan verkligen förstå att hon undviker er!

Ja för felet kan ju aldrig ligga på ett styvbarn och bio mamma.. Dina meningar ger mig ett löjligt intryck, därav lägger jag ingen som helst seriös vikt i det du säger. Alla har rätt till en åsikt, antagligen pratar du ur egen erfarenhet, för det är inget jag relarerar till. Tyvärr. Du får hitta en annan ts som kan uppfylla simulära upplevelser.
  • Anonym (Styvmamman)
    sextiotalist skrev 2017-06-07 11:59:19 följande:

När jag läser detta svar så tackar jag än en gång att sambons ex är den hon är. Hon hade inga problem med att jag kom med i bilden, hon visade på alla sätt att sina barns halvsyskon var ett person som de hade rätt att tycka om och älska.

Jag hade en väninna som kunde varit ts styvdotter, hon avskydde sina halvsyskon utan speciell anledning. Hennes pappas nya fru kunde inte göra ett enda misstag utan att hon fick allt hat från denna väninna. Hon hade noll förståelse att andra kunde gilla sina halvsyskon.

Hon var en person som var så bara (hennes mamma gillade hennes exmans nya och exmannens nya barn).

Hon var en som skulle äga rummet (och förblev detta även som vuxen, det var skönt när hon försvann ur min krets för då slapp man gå på tå för henne).

Det jag vill ha sagt med detta, att det finns individer som är så, de är missunsamma av naturen och blir kränkta om någon annan får uppmärksamhet än vad de själva får.

De flesta växer ur det när de lämnar tonåren, andra fortsätter med det livet ut och en del kommer möta dom som partners, som ex, som svärföräldrar, kollegor etc

Tack för normal förståelse, för det är faktiskt precis så det är! Det går inte att göra något rätt och jag vet att jag inte gjort något för att hon ska ogilla oss. Bara såhär det är, varför kan ingen förstå det? Suck
  • Anonym (Styvmamman)

Får gå på tå för både styvdotter och mamman

• Anonym (Styvmamman)

Min del i det hela? Regler! Styvdotter tål inte regler. Men annars ska ni veta att alla våra närstående blev precis lika förvånade som vi, alla har sagt precis samma sak "va du som ställt upp och varit så snäll mot henne i allt hon gjort, både gott och ont, allt du ordnat och sett till, alla tjejkvällar". Jag har verkligen anpassat, gått på tå många gånger, men det funkade inte. Hon påstår att hon mår dåligt av mina regler. Märk det är faktiskt mina OCH PAPPAS regler. Men nej, mina.. Min släkt har också varit jättesnäll mot henne, hon har alltid fått julklappar, presenter, fått sova över hos mina föräldrar med min dotter, har fått uppmärksamhet från alla mina anhöriga. Men hon påstår att ingen av oss varit snälla. Mina föräldrar är faktiskt riktigt upprörda och sårade över det för de har investerat tid och kärlek i henne. Så de förstår inte alls. Men de är väl också häxor??

Ja du kära påve, jag älskar faktiskt henne, men fördet betyder det inte att man gillar alla beteenden! Rakt då inte. Gillar inte allt med mina barn heller, det är det som kallas uppfostran och vägledning. Men många kör ju med fria själar och fri uppfostran stuket.

• Anonym (Styvmamman)
    sextiotalist skrev 2017-06-07 14:23:38 följande:

Det kan ju vara så att när det kommer med andra i bilden, så måste det anpassas för att det ska fungera.

Jag är ingen regelperson, men inser ändå att är det fler barn så måste det styras upp litegrann.

Vi hade inga många regler när sonen växte upp, men det kunde ändå skilja sig när syskonen var hos och när han var ensam. Han blev faktiskt mer begränsad näs syskonen var hos oss, för att de skulle få utrymme och plats.

Exakt, precis så är det. Vi har regler av en anledning just för att vi är fler och blev ny blandfamilj, och det var ju inget vi satte oss ner och skrev upp liksom, utan som kom efter hand på naturlig väg. Från båda håll, mest faktiskt trivselregler. Typ; plocka upp dina handdukar, ställ upp dina skor, släng din smutstvätt, hjälp till att plocka bort/fram, ta din rentvätt, var tyst efter ett visst klockslag på vardagar, läggtider, samt typ om inte min make ville dra ut filtar från vardagsrummet ut på gräsmattan för picknick så fick mina barn ändra på det, och jag ville ha två särskilda kökshanddukar för disk och torka munnen osv osv. Det hon nog inte tänkt på är ju också att regler ändras med åldern (exempelvis hade hon ju inte ta din rentvätt när vi träffades, vid 15 tycker vi det är legitimt) och att även mina barn fått rucka och anpassas. Hon har aldrig tänkt så. Men som sagt vi HAR HAFT en superbra relation, vi umgicks mycket, pratade och hade fint samspel. Jag ordnade utlandsresa åt henne och pappan, det mådde jag även gott av. Sen nånstans på vägen har det gått käpprätt åt helt fel håll.. :-/ sen att hon har velat sova över hos kompisar mitt i veckan har vi gått med på och mycket sånt där "som hon vill", just för att vi inte har nåt motargument emot det. Har vi ingen anledning så brukar hon få vara ganska fri, förutom viss koll med umgänge och var hon befinner sig. Alltså normala "bry sig om regler" . Vi har utgått från det och hon har ett pålitligt umgänge, är klok och förnuftig så då har hon fått sova över på vardagar när hon vill. Hon har även kommit till mig om vissa tjej saker, som hon ville jag skulle övertala pappa om osv. Nånstans har det blivit fel.

Pappan har haft otaliga familhemöten med dottern, mamman och han själv om hennes mående och situation på sistone. Så han har ju verkligen försökt. Han tycker inte han vill förvärra deras relation just nu, DÄRAV att han inte vill ta tag i detta nu (tycker hon ska få tid att andas med mamman och om några månader göra nytt försök om återinflytt), han har inte gett upp henne. Jag skulle aldrig kunna vara gift med någon som skiter i sina barn. Jag har stöttat honom i att träffa dem, men ämnet är känsligt.. Känner det i luften. Har han stoppat huvudet i sanden tro?
Svar på tråden Styvdotter pratar illa om vår familj.