Mamma till son med språkstörning behöver hjälp!
Hejsan!
Jag är mamma till en liten kille på 7 år som har en språkstörning. Jag vet egentligen inte huuur grav språkstörning han har, vet knappt om det är relevant. Han kan läsa mer eller mindre flytande efter snart 1 år i första klass, men han säger själv att han måste kämpa för att förstå sådant som klasskompisarna ofta tycker är svårt.
Vi har fått jätte bra hjälp från logoped, specialpedagoger och lärare och har stort förtroende för deras kunskap och vi kämpar på med de redskap vi fått av dem hemma.
Nästa år kommer han få eget material i skolan och därmed kommer han märka skillnaden ännu mer mellan honom själv och de andra i klassen. Vi försöker lära honom att hans värde inte sitter i hans prestationer och att han duger som han ÄR. Och han är med socialt och har vänner i skolan. Han är inte utstött eller mobbad och vågar vara sig själv.
En kollega till mig har dock skrämt upp mig lite. Detta handlar om hur skillnaden med andra barn påverkar barn med språkstörning i längden. Många hamnar i kriminella kretsar, hamnar i trasigt umgänge och råkar illa ut som unga vuxna. Att de ofta tar till alkohol och droger och blir beroende. Jag hoppas ju att vi lägger grunden för en god självkänsla här hemma och att självförtroendet inte faller så hårt pga det. Men det är ju tyvärr inte bara vi föräldrar (och tur är väl iofs det också!) som påverkar vår son och som mamma så blir jag ibland orolig över detta.
Någon som har erfarenheter kring barn med språkstörning och hur framtiden ser ut för dem????
Tack på förhand! <3