• Anonym (A)

Mamma till son med språkstörning behöver hjälp!

Kan tänka mig att barn med språkstörning som inte får diagnos, stöd och hjälp löper mycket större risk att hamna snett. Tänk dig själv att ständigt misslyckas p.g.a. att du inte förstår eller inte lyckas förmedla dina tankar, att tro att man misslyckas för att man är dum, och troligen få höra att man inte försöker tillräckligt.

Nu har ju din son fått diagnos och både ni  och skolan jobbar med att hjälpa honom. Se till att ni och skolan är tydliga med vad han ska göra, vad han ska klara och visa honom vilka framsteg han faktiskt gör.

Gäller att både ni och  lärarna får hjälp med hur ni bäst förmedlar information till honom, men även hur ni faktiskt checkar av att han förstått.

Han har ju lärt sig att läsa. Han lär sig saker. Han kanske är jättebra på vissa saker som andra är mindre bra på. Han jobbar säkert jättehårt för att hänga med.
    Visa att det är OK att missförstå och inte klara allt direkt, men att ni och skolan finns där för att hjälpa och stötta. Blir det fel är det troligen ni eller skolan som inte gett honom rätt stöd, och då gäller det att hitta bättre vägar.

Går det att träffa äldre barn med språkstörning kan det ju vara en idé, så att han ser att man kan lyckas även med svårigheter. 

Lycka till!

• Anonym (A)

Vad gäller att komma ihåg saker för morgondagen är inget man kan förvänta sig av en 7-åring, med eller utan språkstörning.

Min mycket verbala 9-åring nämnde för en liten stund sedan för mig att han behövde en viss trumpetbok till i övermorgon. Han hade fått med sig en lapp i fredags, men inte visat den innan. Som tur är var det en bok jag lånade till honom på biblioteket för någon vecka sedan, annars hade det blivit svårt att ordna.

Svar på tråden Mamma till son med språkstörning behöver hjälp!