Gojtan skrev 2017-06-05 06:22:14 följande:
TACK snälla för att du delar med dig av dina erfarenheter!!
Ja det här med information har vi noterat att han är orolig för att missa eller missförstå. Vi har bett lärare upprepa information en gång extra för bara honom om det är något de ska komma ihåg exempelvis inför morgondagen ex komma ihåg fika eller liknande. (Vi föräldrar får förvisso veckobrev där mycket står nedskrivet om just sådant)
Jag tänkte fråga om du gjort något speciellt för att öka din inlärningsförmåga?
Tack igen! Roligt att det gått bra för dig! Tråkigt attdu haft det så tufft dock! <3
En grej till jag tänkte på nu, det är viktigt att han får information på det han BARA behöver kunna. Det är ingen idé att lärarna ger honom ett häfte och säger att han ska läsa igenom det utan det bästa dom kan göra är att ta en färgad strykpenna och stryka det som är viktigast för honom att kunna. Hade jag fått veta tidigare att jag hade språkstörning hade skolan gett mig en datorn, där jag lättare hade kunna gjort skoluppgifter.
Finns det stödgrupper i det olika ämnena? typ mindre grupper? om din son är ok med det kanske han kan börja i dom? då får han mycket mera hjälp och mer fokus än vad han får i stora grupper.
Svar på din fråga; jag tror inte det. jag var ganska lat faktiskt. Jag vet att det tex är jätte bra att läsa tidningen, om tex din son läser tidningen, låt han läsa en sida i taget i sin takt, sen ber du han berätta vad han läst så ser du om han förstått vad det handlar om eller inte.
Vissa saker är mer intressanta än andra, det som är jätte intressant kommer fastna fortare och deet som inte är intressant kanske han måste läsa 3-4 gånger.
Vi åkte utomlands i två veckor, jag hade med mig mina skoluppgifter och böcker m.m. tror det var historiaprov. 2 veckor pluggade jag och mamma hjälpte mig och stötta, gjorde provet och fick IG, det fastnade inte för mig.
Sen när jag fick på papper att jag hade språkstörning så fick dom inte bedöma mig som alla andra elever eftersom jag har mina svårigheter, att se att man lyckats fått VG på lite mer än hälften av alla ämnen, det var stort! :D
Jag tror ni gör ett jätte bra jobb redan, och jag hoppas att det kommer gå bra för din son i framtiden. Så länge skolan FÖRSTÅR att dom måste ge din son mera tid, längre tid på prov, kan komplettera muntligt, får hjälp när det kommer till text att dom kan markera vad som är viktigast, kanske små grupper, upprepa, ha lugnt runt sig men ändå få vara ett barn som gör fel m.m. så kommer ni komma långt :) Skönt att ni fått reda på det så tidigt som ni fått!