• asdfgh

gruppstorlek vs kompisar

Om du fick välja, vilken skola skulle du ta?

1. Stor, kommunal skola. Störst i kommunen med uppåt 800 barn. Åk 0-9. Nästan 100 barn i förskoleklass uppdelat på 4 klasser (3 fritids). 100-120 inskrivna barn och 5 personal per fritids (minst 60-80 barn där varje dag?). ALLA nära kompisar går i samma klass. 

2. Liten friskola. 12 barn i förskoleklass och 43 barn på hela skolan till hösten. Åk 0-3, sen börjar barnen på skola 1 (de mixar om klasserna i samband med att skola 2 och en byskola tillkommer). Barnet känner 1 barn i 1an, ingen i förskoleklassen.

Bägge skolorna är bra. Bara behöriga lärare och skola 1 rankas bland de bästa i kommunen. Det finns en hög skillnader (pedagogik, tillgång till gympasal, mat, om barnen får plattor i lågstadiet osv) men det jag funderar på är hur ni skulle tänka om möjlighet att bli sedd vs kompisar.

Vi har för övrigt gjort vårt val men skulle gärna få andras tankar.

• Svar på tråden gruppstorlek vs kompisar
  • Kasperina

Vi hade ett liknande val inför sonens skolstart och valde den mindre skolan, men hade oturen att småskalighetens nackdelar slog till rejält. Sonen "förlorade" två lärare och två fritidspedagoger under sin första termin i skolan, något som var jobbigt för honom. Vid sportlovet bytte dessutom 3 av 12 elever i klassen skola i protest mot skolledningens beslut att göra en viss satsning, och för att inte gå i konkurs blev man då tvungen att öppna ytterligare en dagisgrupp som fick lov att delvis dela lokal med förskoleklassen.
    I första klass började han i den stora skolan i stället, något som vi tror var helt rätt (han går nu i tvåan) även om det finns vissa problem med storskalighet med
    Sonen har klarat bytet galant, jag har haft lite jobbigare att vänja mig vid att inte längre känna alla barn och föräldrar i skolan.

• asdfgh
    Kasperina skrev 2017-06-02 22:04:56 följande:

Vi hade ett liknande val inför sonens skolstart och valde den mindre skolan, men hade oturen att småskalighetens nackdelar slog till rejält. Sonen "förlorade" två lärare och två fritidspedagoger under sin första termin i skolan, något som var jobbigt för honom. Vid sportlovet bytte dessutom 3 av 12 elever i klassen skola i protest mot skolledningens beslut att göra en viss satsning, och för att inte gå i konkurs blev man då tvungen att öppna ytterligare en dagisgrupp som fick lov att delvis dela lokal med förskoleklassen.
    I första klass började han i den stora skolan i stället, något som vi tror var helt rätt (han går nu i tvåan) även om det finns vissa problem med storskalighet med
    Sonen har klarat bytet galant, jag har haft lite jobbigare att vänja mig vid att inte längre känna alla barn och föräldrar i skolan.

Jag tror inte det är någon risk att så många försvinner från den lilla skolan. De verkar trivas oförskämt bra allihop. Har hört från andra att "Där jobbar ju X och hen trivs jättebra" så det är inte bara den officiella linjen utan även inofficiellt.

Sen tror jag inte jag hört om nån lärare som vantrivs på den andra skolan heller, det enda riktigt negativa jag hört om den är att den är byggd för 650 elever och nu är de uppåt 800. Skolan ska byggas om/till under de närmaste åren vilket bör lösa den värsta utrymmesbristen i kombination med att ytterligare en 0-3 byskola ska öppnas om 2 år. De barnen busar just nu hit.
  • stor grön drake

Har ditt barn lätt att få ny vänner? Kommer att gå i en annan skola påverka de nuvarande vänskapsrelationerna negativt?

Personligen hade jag valt skola 1, min son började i en mellanstor skola och kände ett barn. De hamnade inte i samma klass, och nu går han ut ettan och har fortfarande inte någon "egen" vän. Vi hade dock inget val på skola, men i backspegeln borde vi ha bytt förskola till en i skolupptagningsområdet för några år sedan när vi flyttade. Men när det låg på vägen till jobbet och hade fantastisk personal så var det så behändigt att bli kvar.

• asdfgh
    stor grön drake skrev 2017-06-02 22:52:18 följande:

Har ditt barn lätt att få ny vänner? Kommer att gå i en annan skola påverka de nuvarande vänskapsrelationerna negativt?

Personligen hade jag valt skola 1, min son började i en mellanstor skola och kände ett barn. De hamnade inte i samma klass, och nu går han ut ettan och har fortfarande inte någon "egen" vän. Vi hade dock inget val på skola, men i backspegeln borde vi ha bytt förskola till en i skolupptagningsområdet för några år sedan när vi flyttade. Men när det låg på vägen till jobbet och hade fantastisk personal så var det så behändigt att bli kvar.

2 av 3 av de nuvarande bästa kompisarna bor inom 1km från oss. Mest cykelväg och lite villagator. De kommer kunna gå till varandra själva inom 1-1,5 år. Den 3e kompisen tillhör barnen som bussas från den andra byn. 

Självklart påverkar det vänskapsrelationen om de inte tillbringar dagarna tillsammans men inte så mycket att de inte kan förbli vänner. Den 3e kompisen gick på samma förskola som de övriga barnen till för 2 år sen men bytte sen till förskola i byn. Det kräver mer av oss som föräldrar om de inte går tillsammans men vi kan t ex hämta en kompis så att de får leka nån timme på eftermiddagen ett par dagar i veckan.
Svar på tråden gruppstorlek vs kompisar