• Anonym (37år)

När vände insättningssymtomen??? vill ha svar!

Hej!

Använt 14 tabletter (4 st 5mg + 12 st 10mg) Escitalopram och tycker inte jag blivit bättre.
    Använde oxascand morgon kväll ett tag men har försökt trappa ut det nu och vaknade inatt med megaångest, det bränner i bröstet, tror jag ska bli psykopat och kan inte sova.
    Oro i mage på dagarna och rädd för att sova på kvällarna.

När vände det för Er?

Vill inte använda oxascand mkt mer nu....

• Svar på tråden När vände insättningssymtomen??? vill ha svar!
  • viskningen

Vad skönt att höra att du fick en bra stund. Då kommer det komma fler. Är helt övertygad. Förstår att det är tufft med suset. Jag tänker att det är en sådan insättningsbiverkan som går över. Det borde lugna sig snart! Starkt av dig att du har tagit dig igenom den här tiden. Det svåraste borde vara avklarat. Heja heja!

• Anonym (37år)
    viskningen skrev 2017-06-10 08:50:00 följande:

Vad skönt att höra att du fick en bra stund. Då kommer det komma fler. Är helt övertygad. Förstår att det är tufft med suset. Jag tänker att det är en sådan insättningsbiverkan som går över. Det borde lugna sig snart! Starkt av dig att du har tagit dig igenom den här tiden. Det svåraste borde vara avklarat. Heja heja!

Jag har haft en helvetesnatt inatt.

Fick panikattack och sov nästan ingenting.

Sömntablett och oxascand. Vaknade efter några timmar och har lidit idag spm jag aldrig gjort. Ångesten gör att jag vill bli inlagd nästan....

Känns fruktansvärt när inte ens oxsascand hjälper....
  • Ser0tonin
    Anonym (37år) skrev 2017-06-11 19:16:12 följande:
    Jag har haft en helvetesnatt inatt.

Fick panikattack och sov nästan ingenting.

Sömntablett och oxascand. Vaknade efter några timmar och har lidit idag spm jag aldrig gjort. Ångesten gör att jag vill bli inlagd nästan....

Känns fruktansvärt när inte ens oxsascand hjälper....
    Hej

Vilken styrka har du på Oxascand? 5 mg antar jag?
    Mot panikångest så är tyvärr Oxascand lite klen. Funkar bra mot molande ångest när det inte är för höga toppar.

Ett tips är att lägga tabletten under tungan. Slemhinnorna absorberar substansen och du får snabbare effekt. Den blir inte starkare och du blir inte "flöddrad." Så det är inget knarktips.
  • Anonym (Madde81)

Personligen anser jag att man bör vara lite försiktig med Sobril/oxascand. Enligt min psykläkare ska de endast användas under insättningen av medicinen. Har stor risk för beroendeproblematik vilket jag själv varit med om med just dessa tabletter.

Så mitt råd är att vara försiktig!!

Angående Escitalopram så bör du ge det längre tid. Det är efter 4-6 månaders användande som man kan göra en riktigt utvärdering huruvida de funkar eller ej. Sen finns de biverkningar som kan kvarstå under hela behandlingen. Men man får avväga nyttan med hur pass svåra biverkningarna är.

• Anonym (37år)
    Anonym (Madde81) skrev 2017-06-13 10:01:25 följande:

Personligen anser jag att man bör vara lite försiktig med Sobril/oxascand. Enligt min psykläkare ska de endast användas under insättningen av medicinen. Har stor risk för beroendeproblematik vilket jag själv varit med om med just dessa tabletter.

Så mitt råd är att vara försiktig!!

Angående Escitalopram så bör du ge det längre tid. Det är efter 4-6 månaders användande som man kan göra en riktigt utvärdering huruvida de funkar eller ej. Sen finns de biverkningar som kan kvarstå under hela behandlingen. Men man får avväga nyttan med hur pass svåra biverkningarna är.

Hur länge kan man säga att man är under insättning?

Jag har ätit escitalopram 3.5 vecka nu och tar fortf oxascand till natten och ibland på morgonen.

Tar 5 mg.

Igår ringde jag min läkare som ville doshöja escitalopram till 15 mg eftersom jag har sån hemsk ångest emellanåt och skrev ut 25 st nya oxsascand...

blir ju självklart orolig att bli beroende....
  • Anonym (Madde81)
    Anonym (37år) skrev 2017-06-13 10:23:56 följande:

Hur länge kan man säga att man är under insättning?

Jag har ätit escitalopram 3.5 vecka nu och tar fortf oxascand till natten och ibland på morgonen.

Tar 5 mg.

Igår ringde jag min läkare som ville doshöja escitalopram till 15 mg eftersom jag har sån hemsk ångest emellanåt och skrev ut 25 st nya oxsascand...

blir ju självklart orolig att bli beroende....

2-3 veckor är insättningen sa överläkaren på vuxenpsykiatrin som jag går på till mig.

Jag ville ha mer oxascand men han vägrar skriva ut mer just för att jag inte ska bli beroende.

Jag har ätit ecitalopram 10mg i 5 veckor nu och känner mig stabil. Ska ev höja efter sommaren. Det kan ju hjälpa dig att lindra ångesten att höja till 15 mg escitalopram. Men kära du, var försiktigt med oxascand! Du vet att du kan få ångest när oxascand går ur kroppen? Så du inte blandar ihop vad som är hönan och ägget om du förstår vad jag menar.
  • Anonym (neej)

Har ätit både Sertralin och Cipralex men har aldrig haft några insättningssymtom.
    Min läkare säger att psyket spelar stor roll här, tror man att man ska få massa symtom så får man också det.

Men det brukar väl vara max 4 veckor som insättningssymtomen håller på om man får sådana.

• viskningen

Tråkigt att höra att det är så tufft för dig. Säger din läkare något om exempelvis Lergigan? För mig hjälpte det lite att tänka att det verkligen "bara" är kemisk ångest. Det gjorde att jag fick lite distans från ångesten. Kroppen håller på att vänja sig vid medicinen och det kommer att vända. Sen vet jag inte hur du lever men jag hoppas att du är supersnäll mot dig själv nu. Allt är okej. Ta hand om dig! Håller tummarna för att det vänder snart!

• Anonym (37år)
    viskningen skrev 2017-06-14 09:18:00 följande:

Tråkigt att höra att det är så tufft för dig. Säger din läkare något om exempelvis Lergigan? För mig hjälpte det lite att tänka att det verkligen "bara" är kemisk ångest. Det gjorde att jag fick lite distans från ångesten. Kroppen håller på att vänja sig vid medicinen och det kommer att vända. Sen vet jag inte hur du lever men jag hoppas att du är supersnäll mot dig själv nu. Allt är okej. Ta hand om dig! Håller tummarna för att det vänder snart!

Tack vad snäll du är!

Min läkare har sagt att jag ska doshöja till 15 mg escitalopram nu så det har jag gjort.
    Får stå och hacka min tabletter o dom går ju inte direkt mitt itu så det blir väl 13 ena dagen och 17 andra dagen

Min läkare har inte sagt ngt om Lergigan. Han vill helst inte att jag äter propavan mer utan tycker hellre jag ska ta oxascand vid behov.

och promenader i skog typ....

• Anonym (37år)

Nu har jag ätit i tre veckor och idag känns det faktiskt lite bättre att vakna. Ångesten och oron dyker inte rakt på en. Däremot är jag så trött o skulle vilja fortsätta soooooova....

Jag vill absolut inte ropa HEJ än men det kanske sakta håller på att släppa lite.
    Nu hoppas vi på att man kan hålla vikten mm...

Svar på tråden När vände insättningssymtomen??? vill ha svar!