Inlägg från: Anonym (Ambulanssjuksköterska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)

Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!

Anonym (Ssk) skrev 2017-06-08 21:59:41 följande:

Det finns inget landsting som tillåter detta då det bryter mot paaientaäkerhetslagen och förmodligen något datasäkerhetslag.

Var snäll o citera från "patientsäkerhetslagen" o "datasäkerhetslag" var detta regleras
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-08 21:57:43 följande:

Så länge du har hand om patienten är du vårdgivare, dvs när patienten vårdas i ambulansen. Inte efter det. Vilket innebär att du lagligen inte har rätt att få reda på vad som hänt efter i vårdkedjan. Är det på något sätt svårt för dig att förstå?

Och var nånstans i "lagen" står detta?
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-09 00:30:57 följande:

Så du tror på allvar att vem som helst inom samma landsting kan gå in i vilket patients journal utan att vara vårdgivare? Skrämmande att någon som påstås sig vara ambulanssjuksköterska har så lite koll!

Det är DU som kommer med påstååenden. Upp till bevis!!!! Citera lagen och bevisa var det exact står. Nu är det ju inte jag personligen som tagit beslut om detta någon har gett mig ett inlogg för att jac ska lunna ta del av journalanteckningar på patienter jag haft en vårdrelation med (eller kommer att ha).
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-09 00:30:57 följande:

Så du tror på allvar att vem som helst inom samma landsting kan gå in i vilket patients journal utan att vara vårdgivare? Skrämmande att någon som påstås sig vara ambulanssjuksköterska har så lite koll!

Jag tror inte, jag vet att det inte är så. Självklart inte!
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-09 00:41:12 följande:

Patientdatalagen. Inget du hört talas om heller?

Men visa då att du vet vad du pratar om o plocka fram lite paragrafer!
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-09 00:32:25 följande:

Ordet dataintrång säger inte dig någonting eller? Du vet inte vad det betyder?

Det är allvarliga saker!
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-09 09:29:22 följande:

Vilket innebär att din arbetsgivare bryter mot lagen och det är du som riskerar att förlora sin legitimation.

Bara lägg ner!!!!! Du har noll koll på vad du snackar om och är tydligen inte en kompetent nog att kunna referera lagarna. HUR många döms varje år. Jag har kunnat göra detta i flera och ännu är INGEN av många 100 ssk inom ambulans dömda. Hur kommer det sig?
    Anonym (Ellie) skrev 2017-06-09 07:23:51 följande:

Såhär står det i patientdatalagen

"Den som arbetar hos en vårdgivare får ta del av dokumenterade uppgifter om en patient endast om han eller hon deltar i vården av patienten eller av annat skäl behöver uppgifterna för sitt arbete inom hälso- och sjukvården."

Det där "eller av annat skäl" vet jag inte om det är testat rättsligt? Orkar inte kolla upp det heller. Men uppenbarligen har ju TS arbetsgivare gjort bedömningen att ambulans-ssk hos dom behöver uppgifterna för sitt arbete = för kompetensutveckling. Vilket jag tycker är super! De flesta läkare jag känner jobbar så också. Hur ska man annars lära sig något om man inte kan ta reda på vad det var för diagnos patienten hade som man t ex lade in från akuten. Jag och flera av mina kollegor kommer fortsätta kolla upp hur det gått för patienter. Och om jag någonsin skulle bli fälld för det så spelar det ingen för då kommer jag ändå sluta jobba som läkare. Jag anser att jag inte kan utföra mitt arbete på ett tillfredsställande sätt utan att ha den möjligheten.

Jag känner att det tillför mycket. Och när man vårdat ngn i hemmet och under ganska lång tid in till sjukhus gör man en hel del observationer och kan dela med mig av saker. Alltid intressant att se hur akutenläkaren använder mina uppgifter i nästa journal. Vi underlättar jobbet för varandra. Önskar jag hade journalen tillgänglig även hemma hos patienten, ffa äldre multisjuka, då många uppdrag handlar om grundsjukdomar och eg inte är så akut. Nu får jag ringa random dr på akuten som får läsa i journalen åt mig.
    modsey skrev 2017-06-09 07:38:24 följande:

Du han före mig. Vi har haft denna diskussion på vårt sjukhus och vad vi kom fram till med jurist är att det troligen skulle hålla en granskning. Hittills har ingen sådan granskning skett i Sverige enligt jurister. Kan man påvisa ett samband som vårdgivaren så går de troligen inte vidare. Samtidigt kan man fundera på hur lång tid eftetåt man hävda det. Lite oprövad mark

Men intressant mark. Det finns fördelar och nackdelar m sammanhållen journal. Ibland vill man som patient kanske vara ett vitt ark för ny doktor för att få second opinion. Ibland är det livsavgörande att man har tillgång till journal.

Hur får man Familjeliv att hantera anmälningar fort som busen så man får tillgång till personuppgifter så man kan polisanmäla hot o trakasserier?

Anonym (Ssk) skrev 2017-06-11 21:04:13 följande:
    Du får inte tillgång till några Pers.uppgifter av familjen. Dessutom anmäla för vad?
    Åh jo då, när man har anledning att anmäla för förtal och kränkning. Som kan ge kännbara straff. Så det är fixat! Du kan bara vänta in att polisen knackar på dörren!
    Anonym (dr) skrev 2017-06-11 21:49:33 följande:
    Bullshit. FL har om det blir tal om förundersökning för brott skyldighet att lämna ut de personuppgifter de kan få fram _till polis eller åklagarväsendet_. Den som anmäler har inte rätt till dem i det läget.

Att det p g a det som skrivits här skulle startas en process lutad mot lagen om ärekränkning (där förtal är en del) kan du försöka lura i någon annan.
    Herr jurist? Nädu, jag vet vad jag pysslar med. Ännu mer än ner SSK hotar (ja lägg till hot i anmälan också) att hon anmält mig och min arbetsgivare. Klart som fan jag har underbyggt för det här och processen är påbörjad. 
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-11 21:56:37 följande:
    Då väntar jag på det då... gissar att det blir om sisådär 100 år...
    Knappast. Du har retat upp ett helt landsting! Så jag lovar dig på heder och samvete att processen är igång! 
Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!