Inlägg från: Anonym (Ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ssk)

Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!

Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-09 00:21:51 följande:

Var snäll o citera från "patientsäkerhetslagen" o "datasäkerhetslag" var detta regleras

Så du tror på allvar att vem som helst inom samma landsting kan gå in i vilket patients journal utan att vara vårdgivare? Skrämmande att någon som påstås sig vara ambulanssjuksköterska har så lite koll!
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-09 00:22:44 följande:

Och var nånstans i "lagen" står detta?

Ordet dataintrång säger inte dig någonting eller? Du vet inte vad det betyder?
  • Anonym (Ssk)

Ordet dataintrång säger inte dig någonting eller? Du vet inte vad det betyder?
  • Anonym (Ssk)

Patientdatalagen. Inget du hört talas om heller?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-09 01:27:49 följande:

Det är DU som kommer med påstååenden. Upp till bevis!!!! Citera lagen och bevisa var det exact står. Nu är det ju inte jag personligen som tagit beslut om detta någon har gett mig ett inlogg för att jac ska lunna ta del av journalanteckningar på patienter jag haft en vårdrelation med (eller kommer att ha).

Vilket innebär att din arbetsgivare bryter mot lagen och det är du som riskerar att förlora sin legitimation.
  • Anonym (Ssk)
    modsey skrev 2017-06-09 07:38:24 följande:

Du han före mig. Vi har haft denna diskussion på vårt sjukhus och vad vi kom fram till med jurist är att det troligen skulle hålla en granskning. Hittills har ingen sådan granskning skett i Sverige enligt jurister. Kan man påvisa ett samband som vårdgivaren så går de troligen inte vidare. Samtidigt kan man fundera på hur lång tid eftetåt man hävda det. Lite oprövad mark

Det är många ssk som blivit både åtalade och fällda för att de gått in i journalen de inte har rätt till.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-09 11:11:33 följande:

Jag känner att det tillför mycket. Och när man vårdat ngn i hemmet och under ganska lång tid in till sjukhus gör man en hel del observationer och kan dela med mig av saker. Alltid intressant att se hur akutenläkaren använder mina uppgifter i nästa journal. Vi underlättar jobbet för varandra. Önskar jag hade journalen tillgänglig även hemma hos patienten, ffa äldre multisjuka, då många uppdrag handlar om grundsjukdomar och eg inte är så akut. Nu får jag ringa random dr på akuten som får läsa i journalen åt mig.

Läkaren som tar över på akuten får tillgång till din journal från ambulansen. Du däremot har ingen tillgång till att läsa patienten journal, varken på data eller uppläst över telefon. Detta för att du inte är vårdgivare länge!
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-09 11:38:57 följande:

Hur får man Familjeliv att hantera anmälningar fort som busen så man får tillgång till personuppgifter så man kan polisanmäla hot o trakasserier?

Du får inte tillgång till några Pers.uppgifter av familjen. Dessutom anmäla för vad?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-11 21:26:13 följande:

Åh jo då, när man har anledning att anmäla för förtal och kränkning. Som kan ge kännbara straff. Så det är fixat! Du kan bara vänta in att polisen knackar på dörren!

Då väntar jag på det då... gissar att det blir om sisådär 100 år...
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-11 21:26:13 följande:

Åh jo då, när man har anledning att anmäla för förtal och kränkning. Som kan ge kännbara straff. Så det är fixat! Du kan bara vänta in att polisen knackar på dörren!

Förtal? Om vad?
Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!