Inlägg från: Anonym (Ambulanssjuksköterska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)

Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!

Anonym (asking) skrev 2017-06-04 00:34:50 följande:

Hur ofta händer det att patienten redan är avliden när ni anlänt?
    Hur ofta händer det att patienten avlider innan ni nått sjukhuset, eller medan ni håller på med patienten?

Ibland får vi åka prio 1 till Förmodat. Då är man ganska säker på att patienten är död och den som hittat patienten kommer inte påbörja någon HLR. 
    Annars kan man ju se att patienten är död, men man påbörjar ändå HLR, då vi ändå aldrig kan vara helt säkra. 
    Ganska sällan patienten avlider i ambulansen, men det är klart det händer. Men har man väl påbörjat HLR och lastat (eller påbörjat i bilen) så kör man tills man kommer till sjukhus. 
    Det har hänt att gamla multisjuka som ovillkorligen ska till sjukus dör på vägen och vi påbörjar ingen HLR. 
    Anonym (asking) skrev 2017-06-04 01:08:33 följande:

Hur lång är genomsnittstiden, samt den längsta tiden, från det att alarmet når SOS-centralen tills att ni anländer till patienten?

Ja säg det Har inte någon statistik på det. Men jag tror Sverige i stort har som mål att nå alla Prio 1 inom 20 min. 
    Så är det inte, det vet jag. Men ibland råkar man befinna sig 2 minuter bort (man passerar adressen) och ibland har man 1 timma i framkörning. 
    Prio 2 och 3 kan ju få vänta flera timmar innan vi ens blir utlarmade, för vi är upptagna med annat. 

Allt skiljer sig i Svergie, och om man jobbar i storstad eller på landsbyggd.

<3

Hjärta
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 00:25:41 följande:
    Det är ett väldigt vanlig dödsorsak.

Jag tyckte du skrev att du ÄR ambulanssjuksköterska?!
    Statistik på det tack så mycket!
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 00:24:26 följande:
    Få igång ett hjärta som helt slutat slå är totalt omöjligt.

Är du verkligen ambulanssjuksköterska? Dvs spec.sjuksköterska med inriktning prehospital vård?
    Självklart har hjärat slutat slå, det står och flimmrar vi de flesta tillfällen man har möjlighet att få igång det. Men jag har även fått igång hjärta där det varit asystoli enligt övervakningen. Frågor på det?
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 17:06:41 följande:

Ett hjärta som står och flimmare har inte slutat slå...

Det slår inte. Det flimmrar. Det pumpar inget blod. Patienten får inget syre till hjärnan. Är medvetslös. Görs inget så dör patienten, garanterat.
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 18:45:36 följande:

Nej. Det är stor skillnad på ett hjärta som är stoppat, dvs inte slår och ett som flimmrar.

Jaha. Ser fram emot en utömmande förklaring....*popcorntime*
    modsey skrev 2017-06-06 18:18:21 följande:

Får jag fråga, vad kallar du ett vt eller vt?

Låtet hjärtstopp bekant?

Oj oj, inte så svåra fågor...det klarar hon inte
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-06 18:44:50 följande:

1. Nej, jag är inte denne m1rella.

2. Jo.

1. Jo

2. Nej
Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!