Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!
Ett hjärta som står och flimmare har inte slutat slå...
Låtet hjärtstopp bekant?
Ett hjärta som står och flimmare har inte slutat slå...
Nej. Det är stor skillnad på ett hjärta som är stoppat, dvs inte slår och ett som flimmrar.
Det är stor skillnad på ett hjärta som inte slår och ett som har annan rytm.
Jadu, inte har hjärtat stoppat helt iallafall. Det flimmrar och hålla igång av kompressioner.
Klinisk död kan man vara men då har aldrig hjärtat slutat slå helt. Dock kan det medföra hjärnskador i olika grad.
Jadu, inte har hjärtat stoppat helt iallafall. Det flimmrar och hålla igång av kompressioner.
Då behövs knappast HLR...
Såhär står det i patientdatalagen
"Den som arbetar hos en vårdgivare får ta del av dokumenterade uppgifter om en patient endast om han eller hon deltar i vården av patienten eller av annat skäl behöver uppgifterna för sitt arbete inom hälso- och sjukvården."
Det där "eller av annat skäl" vet jag inte om det är testat rättsligt? Orkar inte kolla upp det heller. Men uppenbarligen har ju TS arbetsgivare gjort bedömningen att ambulans-ssk hos dom behöver uppgifterna för sitt arbete = för kompetensutveckling. Vilket jag tycker är super! De flesta läkare jag känner jobbar så också. Hur ska man annars lära sig något om man inte kan ta reda på vad det var för diagnos patienten hade som man t ex lade in från akuten. Jag och flera av mina kollegor kommer fortsätta kolla upp hur det gått för patienter. Och om jag någonsin skulle bli fälld för det så spelar det ingen för då kommer jag ändå sluta jobba som läkare. Jag anser att jag inte kan utföra mitt arbete på ett tillfredsställande sätt utan att ha den möjligheten.
Det är många ssk som blivit både åtalade och fällda för att de gått in i journalen de inte har rätt till.
Allt annat? Nu blir jag nyfiken på vad allt annat är
Nej, inte för sin egen nyfikenhet och inte till patienter ts inte är vårdgivare för.
Nej hon skriver om patienter där hon HAFT en vårdgivarrelation men nu inte längre har det och läser journaler eller får info via telefon från _andra_ vårdgivare
Säg att jag vårdas av en sjuksköterska i ambulans, och jag upplever hela skeendet som kränkande och otryggt, då vill jag absolut inte att den människan ska bläddra i min journal efteråt, hen får skaffa sin kompetensutveckling någon annanstans. Vad måste jag göra för att slippa nyfikna sköterskor i min journal?
Vad innebär det? Kan man spärra för en enda person?
Men vilka grupper? Vad betyder begränsad åtkomst? Kan jag spärra så att min husläkare inte kan se journalen från psykiatriska mottagningen till exempel?
Journalgranskning är inte samma sak.