Inlägg från: Anonym (Ambulanssjuksköterska (fd TS)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska (fd TS))

Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!

Som TS blev jag ombedd av polisen att ta bort mitt konto. Så jag gjorde det och skapade ett nytt. 
    Polisen tog det mkt seriöst, iom att stora aktörer är inblandade och det kan bli ramaskri i hela Sverige iom anmälan. Att det då har tagit fart på en oseriös sida på nätet, Familjeliv, där en random person, sitter anonymt och hotar och sprider förtal, när random person inte har en aning om hur saker ligger till, varför man får som man får osv. Random person vet inte ens vilket landsting det handlar om. Det är random person inte intresserad av. Hade personen varit det, hade saken lätt kunnat redas ut för personen ifråga. Nu väljer random person att gå helt fel väg. Istället för att ta reda på hur detta har utretts och förberetts, och självklart är mydigheter inblandade, så saker är ju lugn. Men att göra en amälan kommer att göra att folk kommer lägga ner tid i onödan och utvecklingen riskerar att avstanna. 
    Någon random person är så in i bänken dum, att den inte ser vidden av sitt handlade. Lagen säger så...i randoms persons tolkning! Se helheten för fan! Se patientsäkerheten! Se utveckling, se hur vi kan förbättra. Patienter har rätt att låsa sina journaler, på egen risk. Om de inte vill att någon ska se vad de varit med om tidigare. Ni får det att låta som att det missburkas till höger och vänster, fördelarna är så mkt större än nackdelarna. Visst kan folk missbruka, men det kan de göra idag med. Sätt dit de som missbrukar och jobba för att utveckla system för detta. Men låt inte utveckling stanna av. Varje individ har rättigheter och vi ska visa hänsyn, men vi måste också utvecklas och lära oss. Som ssk inom många andra områden följer man patienten några dagar. Vi i akutsjukvården jobbar stenhårt, räddar livet där och då, men hur gick det sen? Gjorde vi rätt, är det något jag kan ta med mig i min bedömning till nästa patient för att göra jobbet bättre. 

Självklart skall såna galningar, som inte kan se helhten stoppas. Och dom skall stoppas hårt. Därför har jag gjort en polisanmälan! Sånt här ska inte få förekomma! NÅNSTANS!

Regndamen skrev 2017-06-12 13:40:44 följande:
    Dont mess with me! Någon har ställt till lite för mkt problem genom åren, om man säger så!
    Regndamen skrev 2017-06-12 14:56:41 följande:

Ni låter ganska galna båda två, men kul att ni gillar det.

Gillar ingenting längre. Enough is enough....
    Anonym (Ssk i bil) skrev 2017-06-12 19:26:36 följande:

Ni verkar inte klok någon av er som diskuterar!

TS jag förstår din frustration över inläggen från dom som saknar faktan kring ämnet och är ute efter att provocera.

Men tror du själv att det är så lätt att få detta till att bli ett polisärende i dagens samhälle där det sker betydligt grövre brott? Och tror du på fullaste allvar att polisen säger åt dig att ta bort ett konto? För att sedan vara okej med att starta ett nytt för att svara med? Herregud

Med tanke på hur nära samarbete man har med polisen, och hur väl man lär känna sina poliskollegor, kan jag lova att man blir väl omhändertagen när det kommer till saker som ändå har med jobbet att göra!
    Anonym (Ssk) skrev 2017-06-12 23:39:15 följande:
    Jag kan tänka mig att polisen blir glada när du kommer och erkänner att du dagligen begår brott mot datasälerhetslagen och personuppgiftslagen.
    Kan du berätta var jag hittar datasäkerhetslagen, den är ny för mig.....sen får du även berätta var i PUL det står mer specifikt om journaler. Vi får se om du lyckas denna gång dårå
    Anonym (Inte ssk) skrev 2017-06-12 23:53:10 följande:
    Av vilken anledning skulle du ta bort kontot? Och varför skulle det då vara okej att starta ett nytt ett par dagar senare?
    Dom var rädda om mig. Tanken från deras sida var nog inte att jag skulle skapa något nytt, men jag kunde inte låta bli
    Anonym (Inte ssk) skrev 2017-06-13 00:12:12 följande:
    Ok. Känns sådär seriöst faktiskt.
    Jo, det kan du ju tycka
    Jennie med ie skrev 2017-06-13 00:52:38 följande:

Känns som att någon har kollat lite för mycket på CSI Cyber och liknande

Jo, kanske det, vem vet? Eller inte! Kanske någon blev totalt tvärförbannad till sist och tänkte att nu får det vara nog. Anmäler någon mig och min ag, då anmäler jag tillbaka! 
    Anonym (Inte ssk) skrev 2017-06-13 00:57:21 följande:
    Men va? Du menar alltså att du motanmäler för att "ge igen"?
    Beror väl på hur man ser på saken! Hon gör en anmälan som sätter en hel organisation i gungning. Hon sprider löngner här på FL, hon hotar och hon lever allmänt rövare. Hon har inte på fötterna, hon ställer till trassel. Har gjort i många år. Det får vara nog nu. Iom att inte FLs moderatorer kan ta tag i det själva, så får jag väl göra det då! IRL. Det var lixom dags och hennes anmälan fick mig att ta tag i saken......typ.
    Anonym (Nyfiken på yrket) skrev 2017-06-13 01:24:18 följande:

Hej
    Är det "svårt" att bli ambulanssköterska/förare?
    Jag är en kille på 22 år som inte alls vet vad jag vill jobba med men har alltid funnit just ambulansförare väldigt intressant och något som jag faktiskt kan tänka mig som ett framtida yrke. Det som hindrar mig nu är väl att teoretiska saker är inte min starka sida direkt och just att plugga osv är något som jag inte alls gillar, och om jag gissar rätt så är det väldigt mycket sådant i just utbildningen till att bli ambulansförare/sköterska?

Kom kanske bort mig lite i min fråga men ja, hur upplevde du vägen till ditt yrke? Svårt? Lätt? Hur lång tid tog det? Var yrket som du hade förväntat dig?

Ambulansförare finns inget yrke som heter Just ordet får många att bli lite bitchiga....media använder det ofta och jag gillar det inte. Men det var inte det du frågade. Det finns eg tre yrkeskategorier som arbetar i ambulans. Ambulanssjukvårdare, då behöver du vad jag förstår vara undersköterska och sen gå en vidareutbildning på ett år. Den finns just nu på ung 2 ställen i Sverige. Vissa tror att det kommer anställas fler ambulanssjukvårdare i framtiden, jag tycker bara det är en räkmacka in i blåljusvärlden. 
    Grundutbildad sjuksköterska anställs på många ställen. 3 år på högskolan. Räcker det? Nja...inte att börja direkt efter examen. Jobba några år inom både akutsjukvård och ex hemsjukvård/primärsjukvård och skaffa erfarenhet. 
    Vidareutbildad sjuksköterska. Vill man in på ambulansbanan, läs ambulansvubben. Du får lära dig den PREHOSPITALA vården på ett helt annat sätt än om man läser ex narkos eller intensivvård. 1 år till att plugga.

Räkna med minst 3 års pluggande. Några års erfarenhet. Lätt, det beror på, yrket är ju inte så teoretiskt utan väldigt mkt praktiskt och ffra psykologiskt. Bemötande, empati. Men väl värt det tycker jag! Gillar mitt jobb skarpt även om man till stora dela pysslar med icke speciellt mkt äkta akutsjukvård. 
Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!