• Anonym (dr)

Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!

Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 12:01:31 följande:

Du lever i en annan värld. Är jag eller inte när payienten inte är i ambulansen? Se du vet ju inte ens vad du skriver.

Utveckling går framåt och att läsa journal eller ringa ett samtal funkar utmärkt.

Du är inte vårdgivare på akutmottagningen, på intensiven, på eventuell avdelning patienten sedan hamnar. Att utan godkännande läsa journaler därifrån för din nyfikenhets skull eller få veta sådan info över telefon är inte tillåtet.
  • Anonym (dr)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 12:10:24 följande:

Det är precis det det är. Flera landsting tillåter sin ambulanspersonal att ha tillgång till patientjournaler. Allt för patientsäkerheten. Uppfölhning, att ambssk får reda på om det var "rätt" leder till ssk m mer erfarenhet.

Det handlar inte om patientsäkerhet eller kompetenshöjning när man går in i journaler eller ringer och kollar upp med avdelningen t ex för sin nyfikenhets skull. Inga landsting är det tillåtet i.
  • Anonym (dr)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 12:17:14 följande:

Hade vi båda inte varit anonyma så hade jag kunnat messa dig precis vilka landsting som tillåter detta! Gediget arbete las ner för att utreda innan ssk fick inlogg.

Nej INGET landsting har rätt att tillåta sådant p g a nyfikenhet.
  • Anonym (dr)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 12:23:49 följande:

Nä, inte pga nyfikenhet såklart!!!!!

Men för att hålla samman vårdkedjan, öka patientsäkerheten och kompetensen.

Det är bra att läsa innan man svarar fel gång på gång.
  • Anonym (dr)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 12:31:43 följande:

Läsa? Jag vet vilka inlogg jag har på jobbet och vad jag får göra med dom.

Jag vet också att detta inte på långa vägar var självklart. Men lagar tolkas och det har utretts så jag vet precis vad jag får o inte får göra när jag är på jobbet.

E-hälsomundigheten skriver om och har undersökt ehälsa inom ambulansen.

Ja, läsa (borde inge vara ett svårt ord). Läsa det du svarar på .
  • Anonym (dr)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 12:42:50 följande:

Jag läste! Och svarade på det du skrev!

Vad är ditt problem?

Att du svarade felaktigt. Det är i inget landsting OK att gå in i journaler eller ringa för info p g a nyfikenhet.
  • Anonym (dr)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 13:00:09 följande:

Nä precis. Men som ambulanssjuksköterska får jag gå in i patientens journal o följa upp vad som hände. Om min bedömning o behandling var rätt. Som kompetensutveckling. Inte för att jag är nyfiken

Därav att man ska läsa innan man svarar.
  • Anonym (dr)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 13:06:51 följande:

Men gud va jobbig du är! Vad är ditt problem? Speak out! Vad är det jag inte läser?

Fortfarande det du svarade på. Ang att läsa journaler och efterfråga info för sin nyfikenhets skull.
  • Anonym (dr)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 13:11:40 följande:

Och? Finns det något kvarstående problem menar du? Jag läser journaler på patienter jag vårdat ömt o innerligt! Jag vill utveckla mig o min ag har gett mig tillåtelse att läsa journalerna i efterhand, för att se om min bedömning var korrekt. Och ditt problem är vad?

Kvarstående problem finns uppenbarligen hos dig eftersom du inte förstått alt. accepterat att du svarade felaktigt upprepade gånger för att du inte läste vad du svarade på och detta gör dig tydligen väldigt känslosam och irriterad. De flesta hade nog bara "ja oj jag läste visst slarvigt/dåligt innan jag svarade så det blev fel" men uppenbarligen inte du eftersom du fortsätter och gör det till en större och större grej. Ja även inkluderar personangrepp. Det är inte jag som går upp i limningen här.
  • Anonym (dr)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 13:25:26 följande:

Men föregå då med gott exempel o tala om vad jag läste fel innan jag svarade. Vilka höga hästar anser du dig sitta på? Vilken inblick har du i vården?

Jag anser mig inte sitta på några höga hästar.

Jag har inblick via min yrkesroll.

OK, sista gången. Fattar du inte då så...

Jag skriver att man inte har rätt någonstanns alls att gå in i journaler eller ringa efter info för sin nyfikenhets skull. På detta svarar du att man visst får, flera gånger om, trots att du senare menar att du vet att man inte får det. Så antingen läste du inte innan du svarade elller så har du ingen aning om hurvida man får eller ej. Eftersom du dock hävdar din fulla koll så måste det ju i så fall handla om det förstnämnda.

Tydligen är det ett problem med tanke på dina känsloutbrott. Men jag önskar dig inre ro.
  • Anonym (dr)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 13:57:46 följande:

Men du...jag bara undrar VAR jag påstår att man får gå in på nyfikenhet? Nä, just det, ingenstans alls! Du läser in saker som inte står, och det är ju tråkigt för dig. Jag FÅR, min arbetsgivare har beslutat detta, jag FÅR logga in i sjukhusets journalsystem och läsa journalen kring den patient jag vårdat i ambulansen. Detta för att ge oss legitimerade sjuksköterskor i ambulans möjlighet att följa upp patienterna och ta reda på om vår bedömning och behandling var rätt. På så vis stärks vi i vår yrkesroll och övertid gör vi bättre bedömningar, ger bättre vård och ökar vår kunskap totalt sett. 

Vad är det i detta du har att anmärka på?

Att utbilda sig, skaffa mer kött på benen, att utvecklas, ja kalla det vad du vill, såklart finns det ett visst mått av nyfikenhet i det hela, annars vill man inte utvecklas. Men man får skilja på det jag misstänker du vill ha det till, ren och skär nyfikenhet på skvallernivå eller en äkta nyfikenhet som inte rör patienten som person utan det tillstånd som den befann sig i under vårdtillfället. 

Sen vilken yrkesroll du har väljer jag att eg inte spekulera i, även om jag är nyfiken men den måste röra sig en bra bit från den patientnära vården. Annars hade du förstått utan problem.

OMG. Du påstår att man får gå in för sin nyfikenhets skull de gånger du svarar "jo det får man visst" när jag skriver att man inte får det.

Det känns som att det är läge för språklig kompetensutbildning så att det som faktiskt läses i journalerna förstås på ett korrekt sätt.

Lycka till!

Som nicket antyder är jag läkare. Patientnära ja.
  • Anonym (dr)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-08 14:50:15 följande:

Jag har hela tiden, i diskussionen oss emellan, hänvisat till patientsäkerhet, uppföljning mm. Vad du däremot hävdar, är ju att jag skriver om nyfikenhet, jag väljer bort det ordet, och håller mig till saken, varför svarar du inte på om du anser det vara tillåtet vad gäller uppföljning mm? Om du nu utger dig för att vara doktor, så borde du vara väldigt öppen för att hela vårdkedjan kan ta del av patientens journal (obs ej psyk) för att säkerställa god vård, vilket även underlättar arbetet för de som kommer efter ambulansensen. 

Istället lägger du tid på att hänga upp dig på petitesser, jag skriver aldrig nyfikenhet, det är du som gör, Jag tog det en nivå högre upp direkt, Du valde att ligga kvar därnere och kräla! Doktor in my ass....

terska) skrev 2017-06-08 14:50:15 följande:[/quote-nick]

"Jag har hela tiden, i diskussionen oss emellan, hänvisat till patientsäkerhet, uppföljning mm. "

Haha nä det har du inte gjort.

"Vad du däremot hävdar, är ju att jag skriver om nyfikenhet,"

Jag skriver att man inte får göra det av nyfikenhet, du skriver att jo det får man visst! Alltså är vi där igen, antingen läser du inte vad du svarar på och säger emot, eller så läser du men vet faktiskt inte hur det ligger till.

"varför svarar du inte på om du anser det vara tillåtet vad gäller uppföljning mm?"

I en del områden är systemet öppnare för uppföljning. Har aldrig påstått något annat ö h t.

Your ass? Nej jag har aldrig med ändor att göra i min yrkesutövning.

På riktigt är det skrämmande om personer med så bristande språklig kompetens har tillgång till journalanteckningar som kan vara väldigt känsliga och i synnerhet om de läses fel. Nu känner jag mig dock ganska säker på att verkligheten inte är så illa som det ska verka här. Man kan ju hitta på vad som helst på nätet men ibland blir det för glest mellan maskorna.

Hoppas pulsen lugnat sig och själen får ro.

Nu ska jag gå på mitt pass.
  • Anonym (dr)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-06-11 21:26:13 följande:

Åh jo då, när man har anledning att anmäla för förtal och kränkning. Som kan ge kännbara straff. Så det är fixat! Du kan bara vänta in att polisen knackar på dörren!

Bullshit. FL har om det blir tal om förundersökning för brott skyldighet att lämna ut de personuppgifter de kan få fram _till polis eller åklagarväsendet_. Den som anmäler har inte rätt till dem i det läget.

Att det p g a det som skrivits här skulle startas en process lutad mot lagen om ärekränkning (där förtal är en del) kan du försöka lura i någon annan.
  • Anonym (dr)

Skapligt OT, men bara för att reda ordning allt.

Såhär går det INTE till: Nisse tycker att Pelle har skrivit nåt brottsligt, Nisse kontaktar FL som ger honom Pelles personuppgifter, därefter anmäler Nisse Pelle till polisen som går hem till honom och tar honom i örat.

Hur det går till är såhär: Nisse tycker att Pelle har skrivit något brottsligt. Nisse anmäler detta till polisen, alternativt kontaktar FL som instämmer och gör en anmälan. Om anmälan bedöms ha någon substans kan förundersökning startas och polis och ev. senare åklagarväsende har då rätt att begära Pelles personuppgifter. Blir det en rättsprocess kommer såklart Nisse som en följd av det att få veta vem Pelle är, om inte väldigt särskilda omständigheter råder, tar man inte ärendet vidare förblir Pelle anonym för Nisse (om han inte självvalt träder fram såklart).

M a o, Nisse har ingen rätt att begära några personuppgifter från FL, däremot kan polis och åklagarväsende ha det.

Förtal innebär att ställa någon i dålig dager och framställa denne som klandervärd i sitt agerande t ex till tredje part, den ev. åtalspunkten faller direkt på anonymiteten som råder här. Den som skulle ha framställts som klandervärd är anonym och kan därför inte förtalas.

När det gäller hot om anmälan mot Ambulanspersonen och dess arbetsgivaren att jämställa med hotet om polisanmälan från densamme mot ssk så vad man förväntar sig att uppnå med det är höljt i dunkel.

ssk, du kan vara lugn

Åter till topic kanske?.

• Anonym (dr)
    modsey skrev 2017-06-13 17:32:41 följande:

Fast så har jag faktiskt inte uppdattat ts . Utan att det är patienter till henne dvs där hon har en vårdgivarkontakt.

Nej hon skriver om patienter där hon HAFT en vårdgivarrelation men nu inte längre har det och läser journaler eller får info via telefon från _andra_ vårdgivare
Svar på tråden Jobbar som Ambulanssjuksköterska, fråga vad ni vill!