• Anonym (L)

Så sjukt...

Mina hyresvärdar är inte kloka, jag hyr ett hus där allt ingår. Jag har påpekat att de förvarar grejer i mitt enda förråd på gården. Jag lessnade en dag och plockade ut saker som kan stå ute för att få in mina saker. Hyresvärden är till gården under dagen och ser att jag lagt ut sakerna, skickar då ett sms till mig att jag beter mig förjävligt. Jag åker hem till hyresvärden och frågar vad det är frågan om varpå han kastar sig över mig och knuffar ut mig, har blåmärken på armen efter honom. Han ber mig dra åt helvetet osv? Här sitter jag och kan välja mellan att konfrontera och bli bostadslös eller tiga och lida! Jag känner mig så kränkt och ledsen! Och lagarna är så tragiska att jag måste tiga och lida! Det här är så fruktansvärt så jag finner inga ord!

• Svar på tråden Så sjukt...
  • Anonym (A)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 11:28:17 följande:

Förrådet är med i avtalet som jag sa, jag har pratat med advokat. hyresvärden har även vart in i mitt hus utan att tala om dag och tid. Vad säger ni om det? Då kanske man inte är så jätteglad på dem? Det är ett allvarligt brott!

Även fast förrådet ingår i avtalet hade du inte rätt att slänga ut deras saker.

Du har gjort dig skyldig till egenmäktigt förfarande.
  • Anonym (.)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 11:16:22 följande:

Dessutom var det gamla plaströr som hörde gamla avloppet till och de behöver knappast ligga under tak. Är man rädd om sina saker så tar man rätt på dem och förvarar det kanske inte på den fullt betalande hyresgästens enda förvaringsbod. Det är väl helt vanligt sunt förnuft.

Avloppsrör tål sällan uv ljus speciellt bra, så långtidsförvaring utomhus är sällan att rekommendera. Men det är ju så de säljs på varenda byggföretag.

Tror du får ta en diskussion om förrådet. Om det ingår i kontrsktet men hyresvärden ej vill hyra uy det får du väl föreslå en hyressänkning? Förråd kan du alltid hyra någon annanstans
  • Anonym (L)

Så det är alltså helt ok att för hyresvärden att förvara sina verktyg och massa skit i mitt förråd som JAG betalar hyra för att få ha?

• Anonym (------)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 11:40:12 följande:
    Så det är alltså helt ok att för hyresvärden att förvara sina verktyg och massa skit i mitt förråd som JAG betalar hyra för att få ha?
    Nej, det är inte ok. Men man FÅR inte slänga ut saker på det viset du gjort. Två fel gör inte ett rätt.
    Och han får verkligen inte gå in i ett hus som han hyrt ut utan hyresgästens medgivande. Det är INTE ok. Finns också där en brottsrubricering. Byt lås. Men när du flyttar får du återställa till det gamla.
  • Anonym (A)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 11:40:12 följande:

Förmodligen är det inte det.

Men oavsett så borde du inte ha tappat humöret så pass mycket att du slängde ut sakerna därifrån.
  • Anonym (L)

Avloppsrör som legat i jorden i 20 år ska väl slängas. Man gräver väl inte ner dem igen, då kunde man ju lika gärna ha struntat i att byta ut dem? Då är de ju brukbara för mitt avlopp också! Nä köper inte det där.

• Anonym (------)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 11:43:21 följande:
    Avloppsrör som legat i jorden i 20 år ska väl slängas. Man gräver väl inte ner dem igen, då kunde man ju lika gärna ha struntat i att byta ut dem? Då är de ju brukbara för mitt avlopp också! Nä köper inte det där.
    Jo, men det är inte upp till dig att avgöra. Tyvärr är det så att förnuft inte lagen.
  • Anonym (L)

När man ber om att de ska rensa förrådet och inget händer på 6 månader och jag har saker som måste in för annars blir de förstörda. Och jag betalar min hyra. Då måste man tulldistrikten göra något? Dom struntar ju i mig och då kanske det blir att jag struntar i dem.

• LolaLola11

TS, tagga ner! Folk här försöker hjälpa dig och se båda sidor av saken. Förstår att du är arg men du löser inga problem genom att fråga om råd och sen bli arg när folk svarar sanningsenligt.

• Anonym (------)

TS. Du kan gå den lagliga vägen och anmäla din hyresvärd för misshandel. Se till dock att dokumentera skadorna med bilder. Det kan de göra på polisstationen, och även du själv med mobilen. Sen ligger du lågt. Trissa inte upp situationen och gör dig själv bostadslös. Han kan säga upp dig - DET är inte olagligt. Men han måste ge dig de sedvanliga tre månaderna. Flyttar du inte då så kan han ta kronofogden till hjälp för avhysning. Så ligg lågt istället och försök hålla ditt temperament i schack.

Svar på tråden Så sjukt...