Inlägg från: Anonym (Den misslyckade) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Den misslyckade)

Jag bryter ihop, orkar inte längre med barnlösheten och det eviga kämpandet.

Anonym (Finns fler möjligheter!) skrev 2017-05-31 20:56:04 följande:
    Ok. Men längtar han lika mycket efter barn som du gör?
    Hans längtan är lika stor fast på ett annat sätt, han kan vara coolare än mig eller hur man säger. Eftersom han har barn redan och inte jag så har vi lite olika utgångslägen.
    Anonym (G) skrev 2017-05-31 21:10:31 följande:
    Nej, jag är ofrivilligt barnlös, fast man.
    Beklagar verkligen! Önskar verkligen att du också får barn om det är det du vill.

Just det här med att förlika mig med att jag kanske inte kommer får några förstår jag såklart innerst inne, jag är däremot inte mottaglig för att ens tänka på det just nu. Blir det så i slutändan så vet jag faktiskt inte riktigt hur jag kommer att må.
    Gina43 skrev 2017-05-31 21:23:12 följande:
    Det var extremt okänsligt och klumpigt sagt av honom. Tala om att peta i såret och vrida om.

Det är NI som har det tufft att få barn tillsammans. Inte DU ensam (du kanske hade blivit gravid direkt med en annan man - sånt vet ni inte). Och det ni har är en GEMENSAM grej, inte bara något som faller på DIG.

Jag förstår att du blev arg.

Försök att ändå bortse från hans dumma kommentar, annars mår du bara ännu sämre. Han menade det säkert inte som det kom ut. Hoppas att han bad om ursäkt.

Slutligen: du är INTE misslyckad.
    Det var klumpigt sagt av honom men till hans försvar så är det inte lätt att tackla mig i det här ämnet just nu. Har tappat min ironiska förmåga och är helt humorbefriad.

Skäms över att säga så men det är inte många sekunder jag går utan att tänka på allt det här.
    Anonym (öh) skrev 2017-06-01 09:46:03 följande:
    Fattar han inte att det lika gärna kan vara fel på honom? Min man har tre barn sedan sitt tidigare äktenskap men när vi skulle försöka få ett gemensamt så hade han inte längre några spermier. Han var då 44 år gammal. 

Det är ju jävligt fräckt av din sambo att inte gå med dig och starta upp en utredning.
    Hur gick det för er? Hur gammal var du då?

Jag har också sagt det till min sambo, bara för att han har lyckats få barn för 100 år sen så betyder det inte att han fortfarande är superfertil.

Han kommer följa med. Men men men, just nu känns allt bara trist och tungt.
    Anonym (öh) skrev 2017-06-01 11:26:53 följande:
    Jag var 36 och hade väldigt fina värden på allt som gick att undersöka, ta prov på, sticka hål, sticka in saker i, räkna, köra ultraljud över och i och så vidare. Allt såg toppen ut för min del. 

För oss gick det inte bra. Vi gjorde sex IVF-försök med de få spermier som de lyckade få ut, äggen befruktades och jag blev gravid samtliga gånger men fick tidiga och sena missfall alla gångerna. Fertilitetsläkarna bedömde det som om det handlade om mycket dålig kvalitet på de väldigt få spermierna (så nu många år efteråt händer det att jag frågar mig varför de ändå lät oss göra så många IVF-behandlingar. Mitt mer cyniska jag konstaterar vid varje tillfälle jag tänker på det att det väl handlade om pengarna. Vi betalade allt själva eftersom vi gick privat). 
    Kära du då, vilken sorg. <3

Hur har du tagit allt det här och hur påverkade det er relation?
    Anonym (öh) skrev 2017-06-01 11:49:22 följande:
    Ja, det var ledsamt och tiden kring den långa perioden av försök och misslyckanden var förstås jobbig. Vår relation påverkades inte alls av det där. Vi gjorde det tillsammans och kämpade ihop, sörjde tillsammans och fortsatte sedan tillsammans. Nu fjorton år senare så känns det där bara som ett bleknat fotografi och andra mer färgstarka minnen av roliga och fantastiska upplevelser vi delat har en långt mycket mer framträdande plats. Sorger ligger liksom till sig och sjunker undan eftersom tiden går. De finns väl för alltid med den som drabbats av dem men de skarpa kanterna försvinner och de slutar att göra ont. 

Ibland tänker jag dock på den längst gångna graviditeten med den lilla filur som låg där alldeles stilla med alla fingrar, tår och allt annat på plats och som bara hade väntade på att få ta del av världen. Den lilla underbara ungen skulle ha blivit högt älskad. Den ungen var redan då högt älskad. 
    Tack för att du delar med dig. Vad fint att ni stöttade varandra under och efter hela den processen. Det måste ha varit fruktansvärt tungt, speciellt för dig tänker jag. Hur mådde din man?
    ÄlskaVarandra skrev 2017-06-01 11:14:08 följande:

Varför inte be till vår herre och frälsare Jesus Kristus ?

Jag känner många som har öppnat sitt hjärta för herren och verkligen bett om barn. Några månader senare har de blivit gravida.

Du har inget att förlora, Gud älskar oss (sina barn) och gör allt vi ber helhjärtat om!

Det har hänt att jag som ateist också har skrikit "Gud" i intima stunder, det har inte direkt hjälpt.
    Gina43 skrev 2017-06-01 14:05:16 följande:
    Män är generellt sett inte så öppna för att felet kan ligga hos dem (kanske av förnekelse, kanske för hotad manlighet). Efter fyra års försök (periodvis av och till) för att få barn jag fick tjata och gräla med min man för att han skulle lämna sitt spermatest. Relationen svajade rejält och då var vi nygifta och jag började trots allt bli äldre och nojjigare. Det visade sig att han hade få spermier, att det var där det låg.

Vi har idag två små barn med hjälp av IVF och ICSI (mikroinjektion av spermier).
    Ja det vilar en machokultur kring det där. Nu är min sambo väldigt ödmjuk och beskyller inte mig så men han uttrycker sig ibland väldigt klumpigt, nu har det blivit lugnare med det eftersom han har lärt sig att jag biter huvudet av honom.

Skulle det visa sig att han har få spermier så är jag rädd för att han kanske skulle dra sig ur pga ren stolthet. Den tanken har slagit mig, nästan bättre ifall "felet" är mitt eller hur jag ska säga.
    Anonym (Lilla My) skrev 2017-06-01 12:44:05 följande:
    Det är kvinnan som blir gravid! Det är hon som känner sig misslyckad och otillräcklig!

Sedan får jag obehagliga vibbar kring män som kvinnor inte vill ha barn med som vill ha barn själva. Pedofili kan inte uteslutas.
    Nej men tycker du verkligen det? En mans barnlängtan är väl lika stor som en kvinnas.

Däremot är det väl en viss skillnad på att leva i en relation där man inte lyckas bli gravida och ofrivillig barnlöshet för att man har svårt att hitta sig en partner. Där är det nästan mer synd om singelkillar, vi kan åtminstone dra till Danmark och inseminera oss som ensamstående.
    Anonym (sök hjälp) skrev 2017-06-01 15:28:33 följande:

Tycker du ska fundera på att göra en utredning, för att ta reda på om ni behöver lite extra hjälp för att bli gravida.
    Det tar lång tid i kö och innan man hamnar först i köerna och man får starta så kan det ta år. (det gjorde tyvärr det för oss)
    För oss tog det 8 år att bli gravida så jag förstår dig helt och fullt.

8 år? Vilken pärs, här är det kört om vi måste vänta 5 år till. Då måste jag ta itu med det här nu.
Svar på tråden Jag bryter ihop, orkar inte längre med barnlösheten och det eviga kämpandet.