Inlägg från: Anonym (Den misslyckade) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Den misslyckade)

Jag bryter ihop, orkar inte längre med barnlösheten och det eviga kämpandet.

Anonym (Liv) skrev 2017-05-30 17:29:28 följande:

Ja att du är inte är ensam om detta vet du redan, så många som kämpar. Var själv 41 när jag fick mitt första barn. Efter fyra års försök och två missfall (så vi började på allvar när jag var i din ålder). Vi blev gravida på naturlig väg utan ivf till slut så det kan gå ändå. Försök vara snäll mot dig själv, gör saker du gillar. Försök njut av livet, res, gå på teater, konserter osv, allt som får dig att må bra. De var så jag hanterade den jobbiga tiden. Dessutom är det sånt man saknar att kunna göra lika ofta när man väl har småbarn.

De allra flesta kvinnor kan bli gravida i din ålder med eller utan hjälp. Nu har du gjort det du kan och bokat en tid. Försök vila i det och att du nu är på väg att få hjälp för att få ditt efterlängtade barn.

Underbart! Det är skönt att höra alla solskenshistorier. Hann du få fler barn?
    Anonym (En till) skrev 2017-05-30 18:11:07 följande:

Hej!

Jag vill mest skicka ett meddelande för att tala om för dig att du inte är ensam. Här är en till som förvandlats från en rolig och glad tjej till en riktig häxa. Här beror våra problem på manlig faktor (inga spermier) så vi ligger ju verkligen inte för att skaffa barn vilket är positivt. Tvärtom är sexlivet väl fungerande. Dock kan jag ibland känna sån ilska över att just min man saknar spermier! Vår relation är fläckfri annars. Vi ska skaffa barn med hjälp av donerade spermier men även där är jag livrädd för att det inte ska gå. Har bildat ngn uppfattning i huvudet att jag endast kan bli gravid med färska spermier och genom samlag. Jag kanske låter dum men helt ärligt, innan karusellen drogs igång hade jag ingen aning om att man kunde bli gravid genom donation (som heterosexuell).

Jag tycker du ska utreda dig själv om mannen ej vill komma med. Din utredning kan ge svar på mkt, visar det sig att du inte har kända fertilitetsproblem kan det mycket väl bottna i att din mans simmare blivit sämre också (trots egna barn) eller att ni inte går ihop och behöver hjälp med ivf.

Ja man förvandlas till en sabla häxa, för varje misslyckad månad så släcks hoppet och ljuset lite mer. Man blir bitter och arg till slut, varför måste man tillhöra den lilla procenten av par som har fertilitetsproblem. Nu vill man inte att någon ska ha dom problemen men du förstår hur jag menar?

Har kollat det mesta och mina värden ser bra ut, det enda som vet kunde påverka var min polyp men förutom det så ser det nog okej ut.

Håller alla tummar att ivf kommer fungera, det kommer att gå jättebra.
    Anonym (Mimmi) skrev 2017-05-30 18:30:37 följande:
    Tack :) Ja det blev bra haha! Hade annars spermiedonation som plan b.

Jag var 28 när vi började försöka och 32 när vi gick isär. Precis fyllt 34 när jag blev gravid.

Nej men precis, han har ju redan barn! Gud vad irriterande och sårande med "ja men du har ju inte barn så du förstår inte", fick ju höra den ibland också. Dock inte från min partner utan av andra.

Då borde ju era problem lösas om du blir gravid så varför drar han ut på det?
    För att han förstår inte att det inte alltid går naturligt, han säger inte det men jag tror han tycker att det är lite skämmigt att ta hjälp.

Tur att du tog det beslutet, då lever du också med någon som gör dig lycklig idag.
    Anonym (Liv) skrev 2017-05-30 19:04:50 följande:
    Nej hon har precis fyllt ett år så fler barn har inte varit aktuellt. Men man vet ju aldrig :)....

Det finns gott om solskenshistorier så jag tror det kommer gå bra för dig också! Men man behöver höra dem så man inte tappar hoppet och deppar ihop.
    Ett barn räcker gott och väl. Jag vill bara ha ett, skulle göra allt bara för att få ett.

Så är det, era historier har gjort hela min dag. Man känner sig så liten, misslyckad och ensam i den här sorgen.
    Anonym (Kvinna..) skrev 2017-05-30 19:20:12 följande:

Det här kan tolkas på alla möjliga sätt så försök ta det rätt.

Min sambo har velat ha barn i många år. En exflickvän har gjort abort så han vet att han kan. Jag är däremot för gammal för barn så jag har ibland sagt att det är bättre att han lämnar mig och skaffar en yngre kvinna.
    Han säger att han vägrar lämna sitt livs kärlek pga detta och att han är så lycklig över att jag har barn så han får uppleva papparollen iaf.
    Kan du känna så i allra värsta fall?
    Önskar er all lycka till!

Min sambos barn och jag har funkat ihop ända sen dag ett men dom är tonåringar. Jag är deras pappas sambo och en bra kompis till dom men det skulle inte bli kompensation för ett eget barn och har ingen "mammaroll" alls där.

Men det ser olika ut för alla, känner din kille så så menar han det. Då ska du lita på det, njut!
    C.J skrev 2017-05-30 19:27:13 följande:

Hej! Jag förstår det helt och hållet. När vi bestämde oss för att bli med barn trodde vi att de skulle ta några månader max men nu har det snart tagit 2 år och folk säger bara till mig att jag är ung och har många år på mig men vad hjälper det när man säkerligen behöver hjälp med att bli med barn. Har varit hos gyn och dem upptäckte att jag har PCO. 

Det är riktigt tufft emellan åt speciellt när den där mensen kommer och då borde jag vara "glad" för jag har inte mens många ggr om året. Kram på dig.

Ja, i början piper man lite när det gått några månader utan resultat men efter några år så är man totalt utbränd. Hoppas det löser sig för dig, håller du på och får en utredning?
    Anonym (Kvinna..) skrev 2017-05-30 20:17:12 följande:
    Sambon är yngre än mig så funkar det inte mellan oss har han alla möjligheter att prova med någon annan. Har också tonåring men utan biopappa i sitt liv.

Min bror gjorde 2 ivf innan de fick sin guldklimp så ha förtröstan.
    Fast väljer han dig så är han ju okej med det. Är det ingen far med i bilden så är det lättare säkert att ta på sig en föräldraroll till sin partners barn. I mitt fall så är alla parter i allra högst inblandade så den biten hoppar jag. Just nu vill jag inte ens tänka på det, är på botten om man säger så.

Underbart för din bror och hans respektive, vilken lycka det måste vara efter all förtvivlan. <3
    mammalovis skrev 2017-05-30 20:20:44 följande:

Bra att ni sökt hjälp!

Jag har en kompis där de nog försökte få barn mer eller mindre aktivt, men det hände inget. Han hade dessutom ett barn sedan tidigare. Jag försökte få henne att söka hjälp, men de trodde att det skulle fungera naturligt och åren gick. Tyvärr väntade de för länge så han hann få testikelcancer och inga simmare samt att hon hann fylla 38 och blev för gammal för att få hjälp via sjukvården utan stora kostnader. Nu tror jag ändå att hon har accepterat läget relativt bra ändå. De har satsat sin energi på att bygga hus och lägga energin på sina katter. Hade jag varit i hennes situation hade jag haft svårt att acceptera.

Jag tycker det har varit svårt att vänta några få månader med att lyckas och se den förbannade mensen komma igen och igen, så jag förstår dig lite. För andra är det säkert inte lösningen, men två gånger har jag fått tidigarelagt bf på 9 till 10 dagar, så jag tror att de gånger vi har lyckats har det varit så fort mensen slutat, med sex på 4-5 dagen ... så det kan ju hända att äl inte sker runt dag 14, som man pratar om generellt. Jag har dock aldrig testat med stickor eller tempat, så jag vet när de hade indikerat äl, men det är min teori. Då har mina cykler varierat mellan 21 och 27 dagar ... Kanske hjälper det någon annan. Av någon anledning får ju en del ivf-are syskon på naturlig väg.

Lycka till! Hoppas ni kan njuta av förhållandet i sommar!

Vi har väl inte riktigt fått hjälp, men vi har fått en första tid i augusti vilket är fantastiskt skönt. Han är inte glad över det och säger kommentarer som att det är för jävligt ifall vi inte ens kan få till en unge naturligt.

Är rädd för just det, att det ska visa sig att någon av oss inte kan det pga sjukdom. Är inte säker på att jag skulle greja det, det vågar jag inte tänka på riktigt nu.
    Anonym (lev!) skrev 2017-05-30 20:28:16 följande:

Du måste kunna se ett liv bortom egna barn.

Det är långt ifrån alla som får det där speciella som man alltid tagit för givet att livet ska ge, och som man har längtat efter. 

Och det är faktiskt okej. Jag kan bli förvånad ibland vad folk kräver kräver i sina liv. Att just de ska få hälsa. Att just de ska få kärlek. Att just de ska få barn.

Jag kan också bli förvånad över svårigheterna som många har att hantera att det inte blir som de vill. Världen går under, och allt som de ändå har som andra skulle d-ö-d-a för är plötsligt inte värt någonting.

TS, du har uppenbarligen kärlek i ditt liv. Förstör inte den relationen med att älta något som ligger utanför din kontroll. Var glad över din partner och dina bonusbarn. Fundera på om du kan använda din tid, energi och barnkärlek till att engagera dig i barn på andra sätt. Som fosterfamilj, eller jobba ideellt med utsatta barn. 

Och skaffa lite perspektiv. 

Jag kan inte styra över min fertilitet men kan inte heller styra över min extrema barnlängtan som är egoistisk.

Visst, jag är kär, lever med en man som älskar mig och som har fantastiska barn. Men det är en helt annan sak, det kompenserar inte för någonting. Dom är en enhet redan, jag är en del i familjen men inte på det sättet.
    C.J skrev 2017-05-30 20:50:20 följande:
    ja precis. och att hoppas varje månad men inget... det tär på en precis som du säger.. efter ett år bestämde vi oss för att kolla oss på en privatklinik. Då hittade dem att jag hade Pco och att min sambo var som han skulle. Fick rekommendation att försöka mer hemma (suck) och så fick jag metformin utskrivet, så håller på med det nu. Har pratat med en läkare på gyn som så väntar på en tid och så ska vi få gå igenom allt igen men inom landstinget. Hoppas bara jag kan få den hjälpen jag behöver för att bli gravid och inte känna mig "utkastad" som på privatkliniken.  
    Ni har inte funderat på att söka hjälp privat? Just väntan och landstinget skrämmer en, äggen hinner ju bli omelette. Skönt ändå att ni är inne i rullarna eller vad man säger.
Svar på tråden Jag bryter ihop, orkar inte längre med barnlösheten och det eviga kämpandet.