• absalon

Äkta arvinge?

Ärvde en mindre jordbruksfastighet efter min mor. Som ende arvinge - trodde jag.
    Plötsligt dök en komplett främmande person upp och påstod sig vara berättigad till halva arvet. Gården skulle säljas, varpå vi skulle dela lika. 
    Jag frågade efter bevis för hans arvsrätt - först om du visar klara papper, är jag intresserad av att diskutera saken". Han svarade att han skulle dra saken inför domstol. Jag svarade ungefär - "utmärkt, gör det."
    Sedan dess ringer han ibland och frågar hur det går med försäljningen, samt hotar med process, om så inte sker. Han menar att jag hindrar honom från att få ut sin arvedel och därigenom åsamkar honom ekonomisk skada. Han har hittills inte gett några ledtrådar alls om, varför han skulle vara arvsberättigad.
    Behöver jag i nuläget göra något? Som jag förstår saken, är det han, som måste styrka sin arvsrätt. Inte jag, som måste bevisa att han inte är arvsberättigad, såsom han påstår.
    Senaste gången han ringde, påstod han att advokaterna är så "korrupta", när jag frågade hur det gick med hans juristkontakter. Han pratade också om att han kunde tänka sig en "uppgörelse i godo" och erbjöd sig att författa ett gåvobrev, som jag bara behövde skriva under. Mannen är inte svensk medborgare utan österrikare, men talar svenska utan brytning. Har inte lyckats hitta några personuppgifter om honom.
    Vad ska jag göra? Behöver jag göra något?

• Svar på tråden Äkta arvinge?
  • absalon

Tack för alla goda råd. Ska börja med att säkerställa hans identitet. Är knappast skyldig att överhuvudtaget förhandla med någon, som inte identifierar sig. Ska dessutom ha ett kamera- och inspelningsutrustat vittne på plats, om han på nytt söker upp mig.

• absalon
    Kjell2 skrev 2017-05-30 16:24:56 följande:
    Skit i hans identitet. Bara ignorera.
    Ja, men vid det här laget börjar jag nästan  få lust att koppla in media och få killen uthängd där. Det kan ju hända att fler än jag runt om i landet har blivit uppsökt av denne mystiske "arvinge".
    Han kanske lever gott på verksamheten. Vore faktiskt riktigt kul att sabba näringsfånget för honom.
    Undrar hur han deklarerar, om han fortlöpande och systematiskt inhöstar "arv" land och rike runt. Arvsskatten är visserligen avskaffad med alltför täta "arv" borde väcka vissa misstankar hos berörda myndigheter.
Svar på tråden Äkta arvinge?