• Hedblomster

Missfall eller inte?

18e maj på bim +1 fick jag svagt positivt gravtest. Dagen efter på bim +2 fick jag något starkare positivt men ändå svagt. Samma dag började jag blöda. På dag två med blödningar kom ca tre klumpar i olika storlekar. Var helt säker på missfall. Idag har jag blödigt i 10 dagar och tog ett nytt gravtest. SUPERpositivt efter en sekund. Nu är jag jätteförvirrad! Jag vet att hcg kan ligga kvar i kroppen men om man får tidigt missfall redan i typ vecka 4+4 borde väl hcg halten inte ha ökat efter 11 dagar?! Vad tror ni? Vem ringer jag för att rådfråga? Närmaste barnmorskemottagning?

Testet på bim +2 19e maj då blödningen började:

Testet idag 28e maj:

• Svar på tråden Missfall eller inte?
  • Hedblomster
    syntharen skrev 2017-05-28 18:18:56 följande:

Nä det ser ju väldigt starkt ut för att vara missfall. Som du skrev så tidigt borde testet visa negativt rätt snabbt. Det borde ju inte öka som ditt har. Men du småblöder fortfarande? Det kan man ju göra vad jag förstår. Men tycker du ska ringa mvc och ev få ett ultraljud om ett par veckor. Du är väl i v 6+ om du fortfarande är gravid?

Tack för att du svarade! Ja jag blöder fortfarande, eller inte just nu men det har droppat under dagen. Inga klumpar efter dag två med blödning dock. Ingen smärta heller. Lite lite molvärk runt bim och igår och idag bara men inte däremellan. Ja precis, det borde vara runt v. 6 i så fall!
    Jsv17 skrev 2017-05-28 18:20:56 följande:

Det där ser ju alldeles för stark ut för att vara ett missfall, klart att det fortfarande kan vara positivt ett tag efteråt men inte så mycket starkare. Kontakta kk så de kan göra hcg mätning i blodet där man kollar hur det ökar också måste de kolla dig för utomkveds, jag skulle ringa direkt imorgon så de får kolla dig. Jag har haft en del blödningar under den här graviditeten (är i v.13 och har varit på 3 ul och bebis mår bra) och allt har varit bra så kan ju ha varit något annat för dig också och du har en frisk bebis där inne så in och kolla så du får klarhet!

Håller tummarna!

Tack, då ska jag ringa dom imorgon! Är rädd för utomkveds men har inte haft ont alls i alla fall... Jag var så säker på missfall att jag drack lite alkohol och nu känner jag mig så dum om det inte var så :(

Grattis till din lilla därinne! :)
  • Hedblomster
    GlitterLina skrev 2017-05-28 20:28:50 följande:
    Oj ser ju alldeles för starkt ut för att vara ett missfall men man vet ju inte.. kan det vart så att du kanske vart gravid me tvillingar? & den ena blödde ut? Man kan spekulera massor. Men du borde undersöka dig hos gyn

Lycka till
    Det känns ju sååå svårt att veta vad det här kan bero på :( Är så osäker på om det ens går att få en koll hos barnmorskan i så tidigt stadium? Olidligt att gå runt och grubbla på...

Tack!
  • Hedblomster

Så, nu har jag pratat med barnmorskemottagningen. De sa väl ungefär vad man väntade sig :) Att blödning inte är helt ovanligt men det har ju i alla fall inte blött kraftigt eller gjort ont vilket är ett bra tecken. Att hcg kan ligga kvar i kroppen och jag kanske inte kan få ett säkert testsvar förrän om 3-4 veckor. Men hon sa också typ "ja jag tror ju att du är gravid, men det går inte att säga helt säkert på telefon" och så bokade vi in ett inskrivningssamtal om två veckor med gravtest :)

Så nu får jag bara vänta... Kommer göra gravtest hemma fram tills dess. Har kollat runt med privata gynekologer men ingen har tid eller gör VUL redan så jag avvaktar. Om det är en frisk graviditet är det (beräknat på senaste mensens start) vecka 6+0 idag :) 

• Hedblomster
    Jsv17 skrev 2017-05-29 10:52:00 följande:
    Skönt! Hur ser blödningarna ut nu? Blöder du fortfarande som mens eller bara lite?
    Jag blöder fortfarande som förut! Tunt, rinnande blod som droppar när jag sitter på toa. Inga klumpar och mycket mindre än mens men det är inte en färgad flytning eller så. Växlar mellan rött och brunt. Allt det här är SÅ läskigt! Men det är bara att ha is i magen:) 
  • Hedblomster

Nu har jag lyckats få en gynekolog att göra tid för mig på fredag!!! Så skönt! Får göra ett vaginalt ultraljud. Kostar 900 men det är det värt för att få veta.

• Hedblomster
    Jsv17 skrev 2017-05-29 23:53:44 följande:
    Skönt! Har betalat 400kr per gång när jag varit på gynakuten för blödningar under den här graviditeten, har fått åka 2ggr varit värt varenda krona! För min del har bebis mått bra varje gång, hoppas på samma för dig!
    Vad skönt att din bebis mått bra! Hoppas verkligen på samma här, tack :) Men är det missfall så är det, och då accepterar jag det. Har ju redan sörjt när jag trodde att jag fick missfall för 1,5 vecka sen. Är mest rädd för att något ska vara fel och kräver mediciner eller operationer så att jag får ont eller så...
  • Hedblomster
    Teddyn87 skrev 2017-05-30 06:01:26 följande:

hej hedblomster jag hade som du min första graviditet 2012. jag hadd dock inga klumpat men typ blödde konstant i massvis av veckor från v 5 ca .... visade sig vara en polyp ;) idag ligger en snart 5 åring o försöker vakna :)

Vad härligt att allt gick bra för dig och barnet :) Hoppas på samma här!
  • Hedblomster
    Teddyn87 skrev 2017-05-30 19:41:45 följande:

gravid med andra barnet dag 5+4 (v6) men var in gyn akut pga ont i äggstocken dd sg ej någon grav eller tecken på missfall då bara e ca 2 cm lång cysta. fått tid fredag för nyttvul då det var så tidigt så ev inte kunde ses. lite rosa på papprwt o i trosskyddet lite.

men inga attack blödningar eller klumpar.

mådde illa förra veckan rejält även i söndags sen har de minskat så jag är oroad för utom eller mf.. men annorlunda är jag drickerinte kaffe mitt på dagen så mår jag inte illa :)

het klart orolig första digitala den 19 sa gravid 1-2 veckor i fredags sa den 2-3 och idag +3 veckor så de ökar iaf de e ju positivt

Oj vad jobbigt :( Jag hoppas det går bra vid nästa vul och man kan se ett foster då!
  • Hedblomster

Igår fick jag så ont i magen runt lunchtid så jag var tvungen att åka hem från jobbet. Det var som kraftig mensvärk, ont runt njurarna och något som drog på höger sida av magen samtidigt. Eftersom jag inte haft ont alls under de nästan två veckorna jag blödit blev jag orolig, speciellt eftersom jag knappt kunde gå utan att bli andfådd eller böja mig framåt. Men jag tog Alvedon och låg på soffan resten av dagen och mot kvällen kändes det bättre. Idag har jag visserligen inte gått upp ur sängen än men just nu känner jag mig helt smärtfri iallafall

• Hedblomster
    Mila skrev 2017-05-31 08:17:55 följande:

Hade jag varit du så hadejag ringt akutgyn och sagt att jag måste få komma in idag! Säg att du har extremt ont nu med och blöder. De kan ju inte neka..

Ja det var min tanke också men man känner sig så fånig när man inte har ont längre :(
  • Hedblomster
    GlitterLina skrev 2017-05-31 10:19:33 följande:
    Har du åkt än? Hoppas allt går bra!!
    Nej jag fick inte åka in utan att prata med gynakuten först (1177 ringde dem och frågade) och jag fick en telefontid nu halv elva, så får se om de ringer inom en rimlig tid.... Men jag skulle få en tid idag sa 1177 att gyn hade sagt. Frustrerande! Har ca 4 mil dit också. 
  • Hedblomster

Tack alla! Jag kämpar på och väntar på operationen. Eftersom jag redan varit inställd på missfall sedan dag 2 så hade jag inga förhoppningar men självklart sörjer man det som hade kunnat bli ett barn ändå. Men mest oroar jag mig för operationen och framtiden. Vet att det är ett relativt enkelt ingrepp som många går igenom men ändå...

• Hedblomster
    GlitterLina skrev 2017-06-01 11:48:00 följande:

Förstår din känsla.

Jag lyckades bli gravid med ett friskt barn endast 3 månader efter borttagen äggledare

Åh vad härligt! Tycker ha läst många som skriver att de lyckats ganska snabbt efter och det känns bra!
  • Hedblomster
    Läkaren ringde nyss och sa att vi kan ta ett nytt hcgprov imorgon och om värdet sjunkit mycket kanske undvika operation och se om kroppen kan ta hand om det själv. Det verkade vara mycket upp till mig men jag vet ju inte... Ska dit förberedd för operation i alla fall väldigt tidigt på morgonen för att hinna ta ett nytt prov och se. Om värdet inte har sjunkit vågar jag nog inte avvakta mer för jag är rädd att bli sämre. Jag känner också att min äggledare kanske är dålig och jag vill inte riskera att det här händer igen, vid en operation får man ju veta och dom kan även se hur det står till med den andra äggledaren. Är äggledaren verkligen värd att rädda till varje pris om den eventuellt är dålig?
  • Hedblomster
    GlitterLina skrev 2017-06-01 15:55:36 följande:

Nej jag tycker inte det är värt att rädda om den är dålig! För då kan det fastna där ju igen !!!!

Precis, så tänker jag med! Vill inte riskera det. Dessutom kan de kanske se hur den andra äggledaren ser ut under op också? Så man vet om den är ok...
  • Hedblomster

Då är jag opererad :) Allt gick bra. Tydligen finns nån liten sammanväxning på den äggledare jag har kvar men tratten ser bra ut och de säger att det är liten risk att få X där med. Så vi får försöka igen så fort jag känner mig läkt och mensen kommit igång :)

Operationen var en ganska jobbig upplevelse då jag fick vänta ensam hela dagen på min tur utan mat. Jag var väldigt ledsen och nervös och tyckte sövningen var jobbig. Uppvaket var också ensamt och det fanns sällan någon som hade tid att prata. Men väl uppe på avdelningen var alla väldigt gulliga. Jag mådde tyvärr så illa efteråt (troligtvis av morfinet) så jag kunde inte åka hem som planerat. Har sovit en natt här och nu ska jag snart ringa min sambo som får hämta mig :)

Svar på tråden Missfall eller inte?