• Elliot1

För oss med bim JULI 2017

Hej hej..

Brukar inte vara så aktiv här men går in ibland och läser och skriver lite :)

Vill bli gravid med första barnet och slutade med minipiller vid årsskiftet. Kör inte med tester etc utan försöker bara ha ett bra sexliv och hoppas på att man lyckas pricka nåt. Har hittills varit ganska oregelbunden, i början av året hade jag mens lite hur som helst, med typ två veckors mellanrum. Nu kommer den en gång i månaden men tycker att den kommit tidigare och tidigare för varje månad. Hade mens senast den 16/6 och har nu de senaste dagarna haft lite ont i brösten, lite värk i nedre magen, mkt flytningar och en väldig lust.. Min kille tror jag är sjuk eller nåt ;) Eller så är vi bara extra kära. Jag skulle gissa på att det är ÄL men eftersom jag inte riktigt har koll på kroppen så vet jag inte.

Hur som så är det ju alltid en låååång väntan tills mensen ska komma igen.

• Elliot1
    Starlights skrev 2017-07-02 23:03:16 följande:

Skulle tipsa om att det ändå är bra att ha lite koll på när ens ägglossning är, om ni har försökt i ett halvår. Det är ju faktiskt inte alltid så lätt att pricka in de där 3-4 dagarna i varje cykel som man har chans att lyckas bli gravid :)

Om du inte använder någon app redan så är det ju ett ganska enkelt sätt att hålla koll. Många appar anpassar cykeln efter varje månad och det är lätt att räkna ut när man har äl.

Tack så mycket för tips men vi har inte alls bråttom :) Det får ta den tid det tar. Alla får göra som de vill men jag föredrar nog att ta en dag i taget och som sagt försöka ha lite mysigt flera dagar i veckan istället för att typ hetsligga några dagar per månad och typ göra ett schema för det.. Skulle inte vilja schemalägga mitt sexliv! Menar absolut ingenting illa utan bara att det inte passar mig! :)
  • Elliot1
    mjaomjao skrev 2017-07-06 15:33:12 följande:

Asså. Koko Koko, slösade pengar på ett gravtest idag. Inte smart. Negativt. Har ni några tips för o hålla sig till BIM?

Har aldrig tagit ett test innan BIM. Det är "bara" tänka att oavsett om man testar sig så kan man inte lita på resultatet och man vet ju nästan att det ändå inte kommer visa något. Så testa tidigt och få ett resultat som inte stämmer och sedan behöva göra om processen eller försöka vara tålmodig och tänka att väntar jag får jag istället ett trovärdigt resultat. Lättare sagt än gjort men ingen idé att slösa energi på test som ger "felaktiga" utslag ändå :) Så tänker jag, vill givetvis bli gravid men har än så länge lyckats ta det chill med tester.
  • Elliot1

Hej!

Måste slänga ut en fråga här.. För er som försöker bli gravida, hur gör ni med tex alkohol och nikotin under tiden?

Missförstå mig rätt och snälla döm mig inte, jag dricker inte mer än en "vanlig Svensson".. Men samtidigt så är

mat och dryck ett av mitt och sambons stora intressen och han jobbar som sommelier. Ibland när jag dricker lite vin så kan det också bli en cigg eller två men aldrig någon rökning till vardags.

Hur ser ni på det? Livet kan ju liksom inte stanna upp helt under tiden man försöker bli med barn. Tänker på alla de som blir gravida trots mindre hälsosamma livsstilar om man säger så. Det kan ju ta väldigt lång tid (har själv kört oskyddat sen januari men inte försökt "pricka ÄL" varje månad direkt) och under den tiden måste man ju kunna leva.

Återigen, missförstå mig rätt!!

PS. Skriver inte så mycket i tråden men följer era resor och har själv BIM runt den 15/7. Och jag är rätt säker på att vi fick till det både en och tre gånger under ÄL ;)

• Elliot1
    Tumvante skrev 2017-07-07 22:10:26 följande:

Nu 3 dagar efter ÄL beter jag mig som om jag vore gravid. Direkt efter ÄL var det noll alkohol, och nu undviker jag även mat som är olämplig.

Först när eventuell mens kommer tar jag ett glas vin.

Ok tack för input! Man kan ju läsa hur mycket som helst på nätet om detta (ur olika synvinklar) men tycker det är mer givande att dela åsikter/erfarenheter med folk i samma sits. Om fler läser mitt inlägg får ni gärna komma med era insikter i frågan också :)

Jag är kluven, vill leva "som vanligt" trots att vi planerar att bli gravida men samtidigt är man ju medveten om att det i vissa fall kan påverka. Å andra sidan så tror jag inte det kan göra någon enorm skillnad och självklart skulle allt som har med alkohol och nikotin att göra gå FETBORT den dagen jag förhoppningsvis får veta att jag är gravid.

Som ni ser, jag har lite svårt att veta hur jag ska ställa mig till frågan.. :)

Att tillägga är ju också att ja vi vill bli gravida - men vi låter det ta den tid det tar och har sagt att vi ska låta det gå ett år innan vi börjar fundera på om vi gör något fel. Skynda långsamt :)
  • Elliot1
    mjaomjao skrev 2017-07-08 10:43:25 följande:

Ser ingen anledning att avstå från alkohol för att man planerar bli gravid. (Självklart finns det gott om andra skäl till att avstå, gravidplaner eller ej. Etiska eller ärftliga faktorer,, har själv mycket alkoholism i släkten, vilket förvisso inte hindrat mig att dricka måttligt, så många parametrar som spelar in.)

Fostret får ju hursom sin näring från gulsäcken den första tiden. Även senare i graviditeten menar många uppdaterade forskare att den mängd alkohol fostret får i sig om modern tar sig ett glas vin eller två är såpass ringa att inga risker föreligger.. Själv har jag avhöll jag mig under graviditeten då jag inte var sugenoch bara ville sova..

Rekommenderar att kolla upp forskaren Agnes Wolt för den som vill göra sig en egen uppfattning, hon förklarar enkelt och sakligt.

Alltså, det suger i testtarmen men ska försöka lyssna på föregående tips,, minns ej vem som hade den vettiga utläggningen om varför det bara är dumt att testa före bim.

Grattis till alla plus!

Och Grus grus, hoppas ändå att din man kan ändra sig om det inte går vägen denna gång..

Tack då tänker vi likadant :) Som sagt så är jag absolut ingen stordrickare och röker enbart vid enstaka tillfällen och kan liksom inte tänka mig att det är något som påverkar. Svårt är det ju också när man inte berättar för sin omgivning vad man planerar.. Skulle jag helt plötsligt börja avstå helt från alkohol till middagen etc så hade de börjat förstå på en gång ;)

Försök hålla dig från test! Tror det är mitt inlägg du refererar till, jag skrev att jag aldrig testat mig innan BIM på grund av att resultatet ändå inte är pålitligt. Får man ett negativt resultat måste man ju ändå vänta några dagar till och göra om allt. Så slöseri med pengar, tid och tankar i min värld!

Trevlig helg!
  • Elliot1
    Sommaren12 skrev 2017-07-08 09:39:26 följande:

Lever i princip som vanligt (är dock varken rökare eller snusare, slutade röka för 10 år sen) men mellan ÄL och bim är jag mer restriktiv. Absolut ett glas vin och så men blir inga helkvällar med det ena glaset efter det andra liksom. Så tänker på att hålla ner det helt enkelt.

Tack för svar! :) Skönt att höra att man inte är ensam i att tex dricka något glas trots bebisplaner.

Trevlig helg!
  • Elliot1
    mjaomjao skrev 2017-07-08 13:49:38 följande:

Okej, lovar nu, tio fingrar upp till gud, att inte testa förrän exakt på BIMdagen.

Kram!

Det är inte värt det, försök tänka så ;) BIM kommer inte snabbare och väntan blir inte kortare för att man testar sig i onödan ;) Hejar på dig!

Själv sitter jag med mensvärk idag, allmänt dålig mage och bara känslan att mensen ska komma. Den borde inte komma förrän nästa vecka men har varit lite oregelbunden så det är väl bara vänta och se. Suck!
  • Elliot1
    Krullet89 skrev 2017-07-08 11:54:39 följande:

Grattis till alla som plussat !!

O frågan om alkohol o rökning. Ja ha levt som vanligt så plus. För de kan ju ta lång tid att bli gravid. Så bättre leva som vanligt o inte stressa upp sig. Barnet får ju ändå ingen näring från modern så tidigt. Måste säga att denna månad slappnade jag av o googlade inte sönder efter ÄL. O vet inte om de hjälpte att ja slappnade av, men gravid blev ja iallafall.

Härligt att höra! Stort grattis :)

Håller helt med om att det är bättre att försöka slappna av, dels för att man blir galen i huvudet och dels för att jag tror att man blir gravid när det är menat. Regelbundet, "vanligt" sex oavsett tid i månaden tror jag stenhårt på, men förstår att det är lättare sagt än gjort att tänka så i många fall.
  • Elliot1

Idag fick jag mens :( Några dagar för tidigt enligt min app men är så jäkla oregelbunden. Har extremt korta cykler. Började tillochmed tänka att man kanske skulle ta ett gravtest. Men nope, började störtblöda från ingenstans idag.. Besviken!

Svar på tråden För oss med bim JULI 2017