Inlägg från: Anonym (Trådskaparen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trådskaparen)

Vissa yrken alltså...

Frontline skrev 2017-05-28 00:07:41 följande:
    Ok men tror inte att dom just rotar runt i fittan hela dagarna, är ju inte typ som att plantera blommor..
    Fast en hel del fittjoxande är det...
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Fia) skrev 2017-05-28 00:10:09 följande:
    Och så alla som jobbar med barn som inte har det bra. Socionomer, barnonkologer... Tur att de finns, men jag förstår inte hur man klarar det.
    Ja fy... barnonkolog. Vilken mardröm. Men tur att de finns!
  • Anonym (Trådskaparen)
    Frontline skrev 2017-05-28 00:10:59 följande:
    Då antar jag att den som jobbar med det inte ser nåt problem med det..
    Nej... men jag skulle inte vilja ha en man som jobbar med kvinnors fittor.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (S) skrev 2017-05-28 00:11:30 följande:
    Likaväl som du verkar ha "fittproblem" kan ju andra ha "hårproblem".

Och nej. Man kan inte kalla sig usk utan utbildning.
    Jag ska ta reda på fakta om det, får återkomma i frågan. Kan inte direkt ringa någon så här dags för att fråga om utbildning och titel. Det enda jag vet är att personen jobbar som usk och inte har den utbildningen.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (S) skrev 2017-05-28 00:18:58 följande:
    Nej. Då är man vårdbiträde som sagt. Ungefär samma arbetsuppgifter.
    Undersköterska är inte en skyddad titel.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Frontline skrev 2017-05-28 00:21:00 följande:
    Har du träffat nån som jobbar med det?
    Inte som potentiell partner, men annars ja.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (S) skrev 2017-05-28 00:26:38 följande:
    Haha nej. Men att få arbeta som USK krävs en utbildning på gymnasienivå. Återigen. Det räcker att titta in på vf så lär du dig det.
    Jag ska framföra det till personen jag känner som jobbar som usk utan utbildning. Haha!

Så, nu har jag tjafsat klart om det. Jag vet ju att jag har rätt!
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Simpa) skrev 2017-05-28 12:34:54 följande:

Socialsekreterare inom barn och familj. Riskera att bli uthängd i sociala medier av missnöjda föräldrar, låg ingångslön med obefintlig löneutveckling, risk för övertid varje dag (riskbedömningar som inte kan vänta t ex). Nej tack.

Fast  inte tjänar de dåligt heller?
    Och, gör de fel och förstör en hel familj så... ja, då är det inte mer än rätt att de hängs ut. Varför ska bara de oskyldiga lida`?
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Simpa) skrev 2017-05-28 13:17:10 följande:
    Gör de fel så ska de anmälas till IVO och JO (Och givetvis ska deras chef få reda på det också), inte hängas ut i sociala medier. En ingångslön på 25 000 kr och en slutlön på 35 000 kr tycker inte jag är en bra lön, men allt är ju relativt.
    Ja det ska ju också göras men jag kan säga att verkligen förstår att folk hänger ut dem. 
    Det är inte konstigt alls.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Axe skrev 2017-05-28 16:50:55 följande:

Typ proctolog eller vad det heter. Rövdoktor.

Ja blä... men tur att de finns!
  • Anonym (Trådskaparen)
    tobbe01 skrev 2017-05-29 04:35:41 följande:
    Man undrar hurdant sinnelag man har om man jobbar som slaktare! Liksom.......typ....går man hem och gosar med sina husdjur efteråt?
    Ja, hemska tanke!
    Hundar t ex som har så bra luktsinne, bloddoften sitter nog kvar trots tvättande.
    Jag har sett slakteriet från insidan, det är inte vackert.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Haha) skrev 2017-05-29 06:09:42 följande:

[quote=77711197][quote-nick]Glinda från Oz skrev 2017-05-28 23:58:48 följande:[/quote-nick]Undersköterska är ingen skyddad titel, jag har en kompis som är undersköterska, det står så på hennes anställningskontrakt till och med och hon har ingen utbildning. Sjuksköterska måste man däremot legitimerad för att få kalla sig.[/quote

Så bara för att hon är anställd som usk och det står på pappret så menar du på fullt allvar att hon kan kalla sig undersköterska?!

Alltså ärligt talat. Anställd som usk kan man vara men inte fan är man en uska för det. Du utför en uskas uppgifter precis som en vikarie inom tex lss boende kallades rehabiliteringspersonal. Nu har det bytt namn till stödassistent men i grund och botten är de som inte är utbildade fortfarande outbildade.

Punkt!

Du har fel. 
    Punkt.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Haha) skrev 2017-05-29 19:25:51 följande:
    Men det var ett jäkla tjat om skyddad titel.

Det handlar om att en person som INTE är utbildad uska inte ska säga de magiska orden. (Jag är usk) för man kanske arbetar som usk men man ÄR ingen usk.

Vad är det du inte fattar?
    Kan du inte bara inse att du har fel och ge dig?
    Du skriver inte under ordinarie nick så du behöver inte rädas för att få skämmas över din okunskap iallafall!

Är det du som har startat uska-tråden?
  • Anonym (Trådskaparen)

Jag skulle inte vilja jobba inom vården oavsett.
    Är innerligt tacksam för er som gör det, hur skulle det annars gå?

Jag gillar praktiska arbeten där jag får jobba med kroppen, fysiskt så det känns att man lever!

Svar på tråden Vissa yrken alltså...