Inlägg från: Anonym (.....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.....)

Vissa yrken alltså...

Anonym (Trådskaparen) skrev 2017-05-27 23:31:07 följande:

Kan man inte bli det på gymnasiet?

Jag känner folk som jobbar som USK utan utbildning...

Ja, usk (undersköterska) är ju en anställningsform/anställningstitel så det är väl inte så konstigt...
  • Anonym (.....)
    Anonym (S) skrev 2017-05-28 00:11:30 följande:

Likaväl som du verkar ha "fittproblem" kan ju andra ha "hårproblem".

Och nej. Man kan inte kalla sig usk utan utbildning.

Självklart kan man det om man är anställd som usk. Dock kan man inte kalla sig det om man inte anställd som det då det är en anställningsform/anställningstitel och inte något man läser till. Jag trodde vi varit igenom detta flera gånger nu?! Men tydligen går det aldrig in hos endel folk.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Haha) skrev 2017-05-29 06:09:42 följande:

[quote=77711197][quote-nick]Glinda från Oz skrev 2017-05-28 23:58:48 följande:[/quote-nick]Undersköterska är ingen skyddad titel, jag har en kompis som är undersköterska, det står så på hennes anställningskontrakt till och med och hon har ingen utbildning. Sjuksköterska måste man däremot legitimerad för att få kalla sig.[/quote

Så bara för att hon är anställd som usk och det står på pappret så menar du på fullt allvar att hon kan kalla sig undersköterska?!

Alltså ärligt talat. Anställd som usk kan man vara men inte fan är man en uska för det. Du utför en uskas uppgifter precis som en vikarie inom tex lss boende kallades rehabiliteringspersonal. Nu har det bytt namn till stödassistent men i grund och botten är de som inte är utbildade fortfarande outbildade.

Punkt!

Usk är en anställningsform och inget att annat. Så är man anställd som usk så är man usk där och dåm
  • Anonym (.....)
    Anonym (S) skrev 2017-05-29 13:14:55 följande:

Ja du har rätt. Vi anställer aldrig någon utan usk-utbildning eller motsvarande, tex någon som läst 4 terminer på ssk-programmet.