Inlägg från: Anonym (.....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.....)

Vissa yrken alltså...

Anonym (Trådskaparen) skrev 2017-05-27 23:31:07 följande:

Kan man inte bli det på gymnasiet?

Jag känner folk som jobbar som USK utan utbildning...

Ja, usk (undersköterska) är ju en anställningsform/anställningstitel så det är väl inte så konstigt...
  • Anonym (.....)
    Anonym (S) skrev 2017-05-28 00:11:30 följande:

Likaväl som du verkar ha "fittproblem" kan ju andra ha "hårproblem".

Och nej. Man kan inte kalla sig usk utan utbildning.

Självklart kan man det om man är anställd som usk. Dock kan man inte kalla sig det om man inte anställd som det då det är en anställningsform/anställningstitel och inte något man läser till. Jag trodde vi varit igenom detta flera gånger nu?! Men tydligen går det aldrig in hos endel folk.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Haha) skrev 2017-05-29 06:09:42 följande:

[quote=77711197][quote-nick]Glinda från Oz skrev 2017-05-28 23:58:48 följande:[/quote-nick]Undersköterska är ingen skyddad titel, jag har en kompis som är undersköterska, det står så på hennes anställningskontrakt till och med och hon har ingen utbildning. Sjuksköterska måste man däremot legitimerad för att få kalla sig.[/quote

Så bara för att hon är anställd som usk och det står på pappret så menar du på fullt allvar att hon kan kalla sig undersköterska?!

Alltså ärligt talat. Anställd som usk kan man vara men inte fan är man en uska för det. Du utför en uskas uppgifter precis som en vikarie inom tex lss boende kallades rehabiliteringspersonal. Nu har det bytt namn till stödassistent men i grund och botten är de som inte är utbildade fortfarande outbildade.

Punkt!

Usk är en anställningsform och inget att annat. Så är man anställd som usk så är man usk där och dåm
  • Anonym (.....)
    Anonym (S) skrev 2017-05-29 13:14:55 följande:

Ja du har rätt. Vi anställer aldrig någon utan usk-utbildning eller motsvarande, tex någon som läst 4 terminer på ssk-programmet.

Har man inte de omvårdnadspoöngen blir man anställd som vårdbiträde.

Då är det ni som gör så vilket är helt ok. Men det är ett val ni gör, inte någon som alla måste göra.

Undersköterska/usk är ingen skyddad titel och vem som helst som.jobbar inom omvårdnad kan kalla sig usk. Det krävs heller ingen utbildning, men nå gå arbetsgivare önskar/kräver någon relevant form av omv.program etc.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Haha) skrev 2017-05-29 14:23:02 följande:

Men snälla ge dig nu.. svårt att folk säger emot dig?

Spelar ingen roll vad du säger, undersköterska är inte och konmer inte bli en skyddad titel.
  • Anonym (.....)
    Anonym (S) skrev 2017-05-29 17:14:15 följande:

Nej du har fel.

Nej. Undersköterska är ingen skyddad titel.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Haha) skrev 2017-05-29 19:25:51 följande:

Men det var ett jäkla tjat om skyddad titel.

Det handlar om att en person som INTE är utbildad uska inte ska säga de magiska orden. (Jag är usk) för man kanske arbetar som usk men man ÄR ingen usk.

Vad är det du inte fattar?

Undersköterska är ingen utbildning så det finns ingen som är utbildad usk! Det är en anställningstitel som vem som helst kan få. Det är anatällningstiteln som gör att du kan kalla dig usk, just för att du är anställd och jobbar som det.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Uska) skrev 2017-05-29 21:05:53 följande:

Du har rätt i det du säger, det är så. MEN dom allra flesta kommuner idag vill nog helst att personen ska ha nån slags utbildning inom det för att anställa den som usk.

Varför betala usk-lön till nån som är outbildad? Då är det både billigare och mer "rätt" att dom anställs som vårdbiträde. Tycker jag iaf. Hos oss är det så. Är du inte uska så får du heller inte ge tex insulin, lägga om sår mm. Då ska du heller inte ha den lönen när du inte har det ansvaret. Har du inte usk-utbildning eller likvärdigt så blir du inte anställd som usk heller. Dom flesta vik vi har är vårdbiträden. Vet inte hur det är på andra ställen men kan tänka mig att det är det vanligaste :)

Man kan få delegering på insulin på lika villkor även om man inte läst omvårdnadsprogrammet. Även de som är anställda som vårdbiträde kan få delegering på insulin.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Haha) skrev 2017-05-30 00:49:51 följande:

studier.se/underskoterskeutbildning/

Nähä?

Fortfarande inge utbildning som gör dig till ubderskögerska. Du får fortfarande enbart behörigheten att anställas som usk. Underskäterska ÄR en anställningstitel vare sig du vill/förstår eller inte.
Svar på tråden Vissa yrken alltså...