Vissa yrken alltså...
Kan man inte bli det på gymnasiet?
Jag känner folk som jobbar som USK utan utbildning...
Kan man inte bli det på gymnasiet?
Jag känner folk som jobbar som USK utan utbildning...
Likaväl som du verkar ha "fittproblem" kan ju andra ha "hårproblem".
Och nej. Man kan inte kalla sig usk utan utbildning.
[quote=77711197][quote-nick]Glinda från Oz skrev 2017-05-28 23:58:48 följande:[/quote-nick]Undersköterska är ingen skyddad titel, jag har en kompis som är undersköterska, det står så på hennes anställningskontrakt till och med och hon har ingen utbildning. Sjuksköterska måste man däremot legitimerad för att få kalla sig.[/quote
Så bara för att hon är anställd som usk och det står på pappret så menar du på fullt allvar att hon kan kalla sig undersköterska?!
Alltså ärligt talat. Anställd som usk kan man vara men inte fan är man en uska för det. Du utför en uskas uppgifter precis som en vikarie inom tex lss boende kallades rehabiliteringspersonal. Nu har det bytt namn till stödassistent men i grund och botten är de som inte är utbildade fortfarande outbildade.
Punkt!
Ja du har rätt. Vi anställer aldrig någon utan usk-utbildning eller motsvarande, tex någon som läst 4 terminer på ssk-programmet.
Har man inte de omvårdnadspoöngen blir man anställd som vårdbiträde.
Men snälla ge dig nu.. svårt att folk säger emot dig?
Nej du har fel.
Men det var ett jäkla tjat om skyddad titel.
Det handlar om att en person som INTE är utbildad uska inte ska säga de magiska orden. (Jag är usk) för man kanske arbetar som usk men man ÄR ingen usk.
Vad är det du inte fattar?
Du har rätt i det du säger, det är så. MEN dom allra flesta kommuner idag vill nog helst att personen ska ha nån slags utbildning inom det för att anställa den som usk.
Varför betala usk-lön till nån som är outbildad? Då är det både billigare och mer "rätt" att dom anställs som vårdbiträde. Tycker jag iaf. Hos oss är det så. Är du inte uska så får du heller inte ge tex insulin, lägga om sår mm. Då ska du heller inte ha den lönen när du inte har det ansvaret. Har du inte usk-utbildning eller likvärdigt så blir du inte anställd som usk heller. Dom flesta vik vi har är vårdbiträden. Vet inte hur det är på andra ställen men kan tänka mig att det är det vanligaste :)