• Mackan87

Hur många kalorier?? Gifter mig om 1 vecka!

Har ett litet dilemma gällande min kosthållning och behöver er hjälp!!

Har det sista året ätit enligt paleo och det har passat mig bra. Har även tränat 3-4 ggr/vecka (styrketräning och spinning el cykel ute). Inför köpet av min brudklänning i februari hade jag gått ner ett par kilo och var fullt övertygad om att jag skulle fortsätta på den vägen. Köpte därför en tajt figurformad klänning. Däremot började jag fuska alldeles för mkt med maten (stress bla...) så när jag hämtade ut klänningen för tre veckor sedan så fick jag inte på mig den. Panik!!! Jag hade heller inte bara gått upp i vikt utan den var inte uttöjd som provklänningen eftersom denna var helt ny-sydd.

Jag hade fyra veckor på mig att komma i klänningen och bestämde mig för att det SKA gå! Och det fick bli drastiska metoder som jag aldrig skulle ha anammat annars. De två första veckorna bytte jag därför ut alla måltider utom en mot Modifast soppor och det dagliga kaloriintaget låg på ca 900 kcal. Samtidigt tränade/promenerade jag 2-3 pass per DAG. En normal dag har tex varit 30 min promenad eller styrketräning innan jobbet, 40 min promenad på lunch, 1 h spinning på kvällen. Efter två veckor återgick jag till vanlig mat men kakaloriintaget har nu legat på ca 1100-1200 per dag och samma mängd motion.

Och nu har jag lyckats!! På tre veckor har jag gått ner nästan 4 kg och klänningen sitter som en smäck! Har även konstaterat att jag inte bör gå ner mer för då blir den för stor.

Nu till mitt problem!! Under dessa tre veckor har jag tagit ett par glas vin och känt mig helt klart påverkad. Inte konstigt med tanke på min diet. Men igår firade jag att jag lyckats mkomma i klänningen med en rejäl hamburgertallrik, 3 glas vin och lösgodis och jag mådde så illa........!!! Kroppen har helt klart vant sig vid mycket mindre mat och alkohol! Nu är det en vecka kvar till bröllopet och då vill jag både kunna njuta av maten samt festa till det utan att må illa redan efter middagen!

Jag måste alltså vänja kroppen vid mer mat och alkohol gissar jag. Men jag får inte gå upp i vikt!

Någon som kan ge tips på hur jag lyckas? Hur mycket kan jag öka mitt kaloriintag denna vecka? Jag tänker att jag ska fortsätta träna i samma mängd men kommer nog bara egentligen hinna med max två pass per dag nu.

Snälla hjälp!! (Och jag vill förtydliga att denna metod enbart har använts för att det var panik och jag var tvungen att gå ner i vikt SNABBT!!)

• Svar på tråden Hur många kalorier?? Gifter mig om 1 vecka!
  • äldreochklokare

Jag tycker du ska tänka att du inte kommer klara det på bara en vecka utan varva ner, se fram emot bröllopet och ät det du kan. Det är inte värt att ha den paniken du har, du kommer bara oroa dig då. Om du nu lyckats ta dig i klänningen, låt det vara så en vecka till och sen efter bröllopet kan du sakta vänja dig vid att äta mer rejäl mat. 

• äldreochklokare

och ta det lugnt med alkoholen givetvis. Du kommer bli så besviken på dig själv om det är bruden som är fullast på festen Glad

• Bzbxnx

Nu kanske det låter helfel i någon annans öron men jag tror du fattar vad jag menar. Ät INTE för mycket!! Vad gör du om du råkat gå upp dina 4 kilon igen och inte tar dig i klänningen?? För det är risken med extrem dietande som du gjorde med modifast tidigare kallat "naturdiet". Man går fort ner men man går i regel ännu fortare upp när man börjar äta igen. PS Btw du kan omöjligtvis ha ett kaloriintag på 1100-1400/dag om du äter en hamburgertallrik. Då är du helt ute vad gäller kaloriräkning!!

Försök att äta den mängd du anser att du äter med en varierad kost och med måltider utspritt över dagen dvs frukost lunch och middag så mår kroppen bäst och agerar förhoppningsvis inte svamp och suger åt sig allt för mycket i vikt.

• 10oktober

Grejen med bröllopsmiddagar är ju att de ofta är ganska långdragna och portionerna är väl balanserade. Inte riktigt som att smälla i sig en rejäl hamburgertallrik och massa lösgodis. Ät normala portioner under veckan, mycket grönsaker, och ta det lugnt med alkoholen så lär du dig ju hur du kan äta.

Lycka till på bröllopet!

• Mascaraklumpar

När man äter VLCD eller LCHF så tömmer man sina glykogendepåer och tappar vätska och några av de första kilona man tappar beror på det. Ofta minskar också mängden tarminnehåll och gaser vilket ger en plattare mage. När man sedan börjar äta normalt kommer det fort tillbaka, och man får räkna med att gå upp ett par, tre kg när man slutar.

Jag är således inte säker på att du kan få både en klänning som sitter perfekt och en kropp som tål alkohol. Själv hade jag stått ut med dieten en vecka till och hållt mig till att dricka ett glas champange på bröllopet.

• Mackan87

Tack för era svar! ????

För det första vill jag förtydliga att jag aldrig menade att jag inklusive hamburgare och godis låg på ett kaloroiintag på 1100-1400 kcal - självklart inte! Jag skrev att jag låg på 1100-1200 kcal övriga dagar men att maten då bestod av just mat och inte modifastportioner. (Använder mig för övrigt av appen Life sum för att beräkna kaloriintaget.)

Men om jag förstår er rätt så borde jag alltså fortsätta äta och träna som jag hittills gjort?? Jag vill ju inte gå ner mer utan ligga på den här vikten jag har nu.

Hur blir det om jag fortsätter med 1100-1200 kcal per dag och sen lägger till ett vinglas eller två? Då blir det några fler kalorier såklart men jag kanske höjer alkoholtoleransen iaf??

• Mascaraklumpar
    Mackan87 skrev 2017-05-27 10:09:34 följande:

Tack för era svar! ????

För det första vill jag förtydliga att jag aldrig menade att jag inklusive hamburgare och godis låg på ett kaloroiintag på 1100-1400 kcal - självklart inte! Jag skrev att jag låg på 1100-1200 kcal övriga dagar men att maten då bestod av just mat och inte modifastportioner. (Använder mig för övrigt av appen Life sum för att beräkna kaloriintaget.)

Men om jag förstår er rätt så borde jag alltså fortsätta äta och träna som jag hittills gjort?? Jag vill ju inte gå ner mer utan ligga på den här vikten jag har nu.

Hur blir det om jag fortsätter med 1100-1200 kcal per dag och sen lägger till ett vinglas eller två? Då blir det några fler kalorier såklart men jag kanske höjer alkoholtoleransen iaf??

Du har nog inte nedsatt tolerans på det sättet som man får om man inte dricker på länge, utan anledningen till att du mår dåligt är att din lever redan kämpar hårt med att hålla ditt blodsocker uppe och att bilda ketoner, och att när du dricker så blir det en extra belastning. Jag tycker du ska undvika alkoholen, alternativt äta och dricka normalt men då riskerar du som sagt att gå upp ett par kg i vikt.
  • silvergirl

Men ska ni verkligen vräka i er smågodis på bröllopet? Jag mår illa av de sakerna du räknande upp om jag äter allt det samtidigt oavsett diet... Håll dig du på dina 1200 kcal med mycket protein och grönt, och ta det lite varligt bara när du ska gifta dig :)

• Mackan87

Låter som att jag pratar med ett proffs här och det känns ju tryggt! Även fast jag kanske inte gillar hur det funkar i kroppen utifrån vad jag läser här i tråden.. ????

Jag har såklart inte tänkt vara full som en alika på bröllopet men jag har ju helt klart sett fram emot att det är fest!

Åh va svårt det ska vara. Men jag får väl helt enkelt hålla min diet och ta det varligt med alkoholen den dagen..

• Mackan87
    Mascaraklumpar skrev 2017-05-27 10:53:18 följande:

Du har nog inte nedsatt tolerans på det sättet som man får om man inte dricker på länge, utan anledningen till att du mår dåligt är att din lever redan kämpar hårt med att hålla ditt blodsocker uppe och att bilda ketoner, och att när du dricker så blir det en extra belastning. Jag tycker du ska undvika alkoholen, alternativt äta och dricka normalt men då riskerar du som sagt att gå upp ett par kg i vikt.

Hallå igen! Nu behöver jag ytterligare råd.. Självklart har jag gått upp i vikt igen, trots att jag hållt mig till ett visst antal kalorier. Försöker uppnå nån sorts vana för kroppen att äta mer och dricka alkohol - men som du slrev tidigare så går man då upp i vikt. Då undrar jag hur det skulle gå att köra lite varannan dags-schema?? Dvs om jag ena dagen äter/dricker ca 1200 kcal inkl ett glas vin medan jag nästa dag äter ca 900 kcal och inte dricker vin utan bara vatten? Och så försöker jag motionera 2-3 pass per dag av varierad art. Skulle det ge någon bra respons? Dvs skulle jag fixa bröllopsfesten bättre och samtidigt inte gå upp så mot i vikt? Eller är det helt enkelt bara önsketänkande??? ????
Svar på tråden Hur många kalorier?? Gifter mig om 1 vecka!