Resurs i förskoleklass vid autism
Har en 6,5 åring med AS+ADHD som haft en resurs sedan i julas (efter utredningen blev klar) i förskoleklass. Resursen jobbade först som klassasistent sedan en bit in på ht efter att det blev för mycket för en ensam lärare på gruppen trots lite grupp. När utredningen var klar och rektorn kände sig ha tillräckligt mycket att gå på för att söka extra pengar på sonen så blev klassasistenten en elevassistent.
Till hösten väntar årk 1 och det blir en ny klasslärare medan elevassistenten följer med. Sonen går i en vanlig klass med 14 elever (ja vi är bortskämda med små grupper utan att det är någon form av resursskola). Med så liten grupp och assistent har det trots diagnoser gått riktigt bra för sonen och han är en riktigt uppskattad kompis och elev. Vi har ett gott samarbete mellan skolan och hemmet och det har aldrig varit några disskusioner om vi kommit med förslag på insatser vi tror på.
Har även ett yngre barn med autism med språkstörning i kombination. Detta barn går på förskola (dagis) utan någon som hellst hjälp. Här känns det mer som vi kämpar i motvind i nuläget. Förskolan ser inte svårigheterna och att vissa saker inte bara händer utan det är svaret på oanpassad miljö. Däremot är detta barn varken vilt eller utåtagerande så det märks inte så mycket. Att barnet sedan går ensam på gården, trycker under borden eller kissar ner sig upp till 5ggr per dagisdag är inget de reflekterar över. Detta barn ska inte ha någon intellektuell nedsättning enligt utredarna varför hen ska in på en vanlig skola när det är dags. Som förälder önskar man därför förskolan skulle se detta barn och jobba redan nu för att hålla jämna steg med sina jämnåriga, så det ska gå lika fint som för storebror.