Inlägg från: Lia4 |Visa alla inlägg
  • Lia4

Hur länge är okej att amma innan det går för långt?

luciabarn skrev 2017-05-24 13:47:24 följande:

+1 jag tycker att det första levnadsåret är naturligt och rimligt. När barnet sen äter vanlig mat och på så vis får i sig all näring det behöver så förstår jag inte varför man fortsätter amma riktigt ärligt talat.. har hört mammor säga att de ammar så länge som möjligt för barnet (och mamman) tycker att de är så mysigt och deras egna stund. Vilket jag inte förstår.. barn vill tex ogärna sluta med napp också och det kan vara "gulligt" och "mysigt" med napp, betyder inte att det är bra när barnet blir äldre. Finns ju så mycket man kan göra tillsammans med sitt barn som en mysig egen stund tillsammans . Huvudsyftet med amning är att barnet ska få i sig näring, när huvudsyftet inte längre finns kvar så känns det heller inte rimligt att fortsätta amma.. det är dock bara min personliga åsikt.

Huvudsyftet är näring men även så otroligt mycket mer.

Tycker att det är ok så länge som mamma och barn mår väl av det.
  • Lia4
    luciabarn skrev 2017-05-24 14:18:55 följande:

Vad är "så mycket mer?" Frågar för att jag uppriktigt undrar :)

Ser att du redan fått svar på frågan. Så som sagt, amning är så mycket mer än bara mat.
  • Lia4
    Tess1990 skrev 2017-06-05 22:54:51 följande:

Det är visst en fördel att amma till minst 2år även i sverige!

Sicken okunskap...

Ja det är det absolut!
    sandlilja skrev 2017-05-29 17:31:50 följande:

WHO verkar globalt och i många länder finns inte alltid tillgång till bra mat eller rent vatten och då är amning viktigare. Det betyder inte att det är en fördel med två års amning i Sverige med tillgång till näringsrik mat.

6 år låter faktiskt inte det minsta lyhört, kanske för barnets kortsiktiga önskemål men inte för dess bästa på lång sikt. Avvänja när barnet börjar skolan? Barnet behöver trygghet men inte avhängigt av att ha mamma som en jättenapp.

Dessutom kan då inte modern vara borta en kväll eller vilken tid på dygnet det ska ammas, på sex år?" Det är inte kärlek, det är kramp" för att citera Magnus Uggla .

Jag ammar min 1,5-åring och har då verkligen inga problem med att vara iväg vilka tider som helst på dygnet. Jobbar dag, kväll, natt. Inga problem alls.
Svar på tråden Hur länge är okej att amma innan det går för långt?