Leva med man som inte är feminist
Eller så ska mannen själv förstå att det är hans tur att ta disken eftersom hon tog den igår, utan tillsägelser. Och sen automatiskt ta halva tvätten av samma anledning, eftersom det är hans arbetskläder?
Tar du bort patriarkat och lägger till manshat
Så blir en sån kvinnas kontext av hennes meningar tydligare. Exempel.
"Jag ska inte diska två dagar på rad tror du jag är någon hemmafru som bara ska slava för dig för att du är en man, jag skriker inte på dig för att jag vill, det är patriarkatets fel!"
" Jag ska inte diska två dagar på rad tror du jag är någon hemmafru som bara ska slava för dig för att du är en man, jag skriker inte på dig för att jag vill, det är manshatets fel!"
Detta klassas även som psykisk misshandel. Hur en jämdtälld stabil kvinna som respekterar män hade sagt.
" Älskling, jag tog disken igår så det är din disk idag. Jag förstår att du är trött men det är jag med, om du tar disken nu så har jag energi kvar att ta tvätten, det var ju så viktigt att dina arbetskläder blev tvättade idag. "
Här har kvinnan valt att uttrycka sina behov på ett sansat respektabelt vis och visat att hon respekterar mannens behov och att de kämpar tillsammans som ett team. De är på samma sida. Målet är inte "Jag ska sätta dig på plats!!" Målet är "vi båda ska må bra"