• Vindpust

Nyfiken mamma

Har fått veta på vägen att mitt bonusbarns mamma har bett bekanta till hennes ex (min sambo) att följa mig på Insta för att se mina bilder, men själv skickar hon ingen förfrågan. Varför undrar jag? Jag menar hade jag varit henne så hade jag skickat en förfrågan för att mitt barn bor ändå lika mkt hos mig som hos henne och för att visa att man vill att man ska ha en bra relation och inte hålla på som hon nu gör. Väldigt trist tycker jag...

• Svar på tråden Nyfiken mamma
  • Vindpust
    8airam8 skrev 2017-05-21 23:48:39 följande:

Jag vet inte. Varför vänder du dig till forumet istället för att fråga den enda personen som både a) vet varför, och b) borde sluta med tonårsfasonerna?

Jadu bra fråga jag orkar väl inte göra nån större grej av det blev mest fundersam. Vad är liksom så kul med att se det? Jag bryr mig inte alls om hur hennes vardag ser ut jag får ju höra ifrån barnet så det räcker för mig där :)
  • Vindpust
    8airam8 skrev 2017-05-21 23:59:33 följande:
    Hon är sjuttsingen nyfiken på vem du är och sådär vetdu, men klarar av någon anledning inte av att bete sig normalt och gör därför såhär. Ta du och sträck ut handen genom att skicka följarförfrågan till henne.
    Fast ska det handla om sociala medier för att man ska få kontakt? Jag var den som tog hand och hälsade första gången vi sågs och de försök hon lyckats med är detta så jag vet inte.
  • Vindpust
    Jw83 skrev 2017-06-05 06:08:09 följande:

Utifrån dina övriga trådar så verkar du och sambon ha det rätt gungigt i er relation. Kan det vara så att exet fått redan på hur ni har det av dottern eller gemensamma bekanta?

Då kan det ju vara så att hon är lite orolig för hur dottern påverkas och därför vill hålla ett öga på er utan att själv visa att hon lägger sig i? Många styvmammor är ju lite räddaföratt biomamman ska ta för stor plats och därför vill exet vara så diskret som möjligt men samtidigt hålla lite koll för sin dotters skull?

Har svårt att tro det av olika anledningar.
  • Vindpust
    Dixie skrev 2017-06-05 09:19:55 följande:

Hon vill kanske se om du lägger ut bilder på hennes barn?!

Säker och det gör jag också efter godkännande ifrån pappan annars skulle jag inte göra det. Men som sagt åter igen varför inte skicka en egen förfrågan? ????
  • Vindpust
    Dixie skrev 2017-06-05 09:24:26 följande:
    För hon vill väl inte att du sedan ska skicka en förfrågan till henne - på detta sätt tänkte hon kanske att det blev lite mer diskret....
    Absolut men dock väldigt fel nu när jag vet om det...
  • Vindpust
    Brumma skrev 2017-06-05 14:34:49 följande:
    Hon vill kanske kolla lite så att hon också tycker det är ok bilder du lägger upp? Visserligen har hon (lagligt sett) inget att säga till om (så länge bilderna inte är kränkande) men en förälder kanske vill checka av lite ändå?

Har ni bara hälsat eller har ni en bra relation?

Har ni en bra relation (pratar, fikar vid hämtning/lämning, går gemensamt på barnets aktiviteter) så kan man tycka att hon kan fråga. Har ni ingen bra relation- ja då har du ju svaret på varför hon inte fr0gat framför dig..
    Jag tog intiativ och hälsade för 2,5 år sedan annars har vi aldrig sätts.
  • Vindpust
    Jw83 skrev 2017-06-05 20:26:29 följande:
    Om/när det tar slut mellan dig och din sambo så är risken stor att det kommer en ny tjej som då blir styvmamma till ditt barn. Den kvinnan skulle då vara extramamma och sköta om ditt barn under barnets halva uppväxt (varannan vecka). Skulle inte du vara rätt nyfiken? Skulle du inte vara lite orolig över hur barnet hade det? Skulle inte du känna ett visst behov av att "spionera" på den nya? Speciellt om du får signaler om att den nya styvmamman och barnets pappa bråkar.

Jag tror att det är fullt normalt att vilja veta saker om sitt barns vardag och personerna som tar hand om ens barn.
    Absolut hade jag det och jag har själv såklart tänkt flera gånger hur det ska vara. Men jag själv hade tagit kontakt och inte spionerat. I det läge vi är i just nu kan jag tycka att det är viktigare för henne att ha en bra och genuin kontakt än för mig eftersom hennes barn är hos mig varannan vecka...
  • Vindpust
    Brumma skrev 2017-06-05 14:30:42 följande:
    Fast det vet väl anser inte hon?

Ser inget fel i att vilja kolla lite snabbt på ngns sida genom en bekant.

En vän till mig började tex träffa en kille hon träffat genom mig. Jag är även vän med hans ex som han har barn med. Hon har ngn gång kollat exets Instagram genom min telefon. Hon är absolut ingen stalkar eller så, men naturligt nyfiken på killens ex och även hans barn :)

Inga konstigheter:)

Varför stör det dig egentligen? Det låter på dig som om du skulle bevilja en eventuell förfrågan från henne, varför har du isåfall problem med att hon tittar då o då genom en väns Instagram?
    Absolut inte har jag nå problem med en förfrågan, tycker bara det är tonårsfasoner att spionera. Varför inte vara rak och skicka en förfrågan jag är ju som med i hennes liv på ett och annat sätt precis som hon är för mitt. Därför tycker jag att spionera känns väldigt fel.
  • Vindpust
    Brumma skrev 2017-06-05 21:29:25 följande:
    Vindpust skrev 2017-06-05 21:03:03 följande:

Absolut inte har jag nå problem med en förfrågan, tycker bara det är tonårsfasoner att spionera. Varför inte vara rak och skicka en förfrågan jag är ju som med i hennes liv på ett och annat sätt precis som hon är för mitt. Därför tycker jag att spionera känns väldigt fel.

Fast ni har ingen relation. Alls.

Har ni inte träffats på 2 5 år känns det inte alls konstigt att hon inte väljer att skicka en förfrågan. Det gör man till vänner, inte till ngn man träffat en gång för 2.5 år sedan och ens ex är ihop med. Inte ens om personen ifråga lever med ens barn..
    Vi nej men jag och hennes dotter därmed borde man tänka smart och hålla det hela på en schysst nivå och inte spionera för jag tycker inte att det finns något positivt med det alls.
  • Vindpust
    Brumma skrev 2017-06-05 22:32:20 följande:
    Fast nu tycker uppenbarligen inte du och hon samma sak.

Och vi är ju flera här som förstår så kanske du får fundera över om du lägger in lite mkt av dina egna åsikter i mammans agerande. Du anser det fel och negativt. Du hade gjort annorlunda. Hon gör såhär och ser det förmodligen inte som negativt. Däremot ser h8n det förmodligen som otänkbart att skicka förfrågan till en person hon inte har minsta samröre med.

Min bonusdotters mamma skickade vänförfrågan till mig på Facebook o på Instagram. Inte så konstigt eftersom vi då hade ett bra samarbete. Hade vi inte haft det hade jag tyckt det var ytterst märkligt och MER "snokande" än om hon kollade genom en vän. Varför i hela friden skall man vara "vän" med ngn man förmodligen inte ens tycker om?
    Jag har varken krävt eller förväntat mig något av henne tycker bara det är otroligt lågt att snoka istället för att bara dra sitt stack till strået och visa att man värnar om att allt ska va bra. Sedan att du skriver att alla här tycker si och så det spelar väl ingen roll för mig det är inte så direkt att mina värderingar och tankar kommer ändras för dessa kommentarer. Jag lade bara ut denna tråd för att jag ville höra om någon annan delar denna händelse med mig. Sedan att jag inte sätts på 2,5 år finns det många anledningar till vi bor inte i samma by ytan 1 h ifrån varandra, jag har inget körkort så därför hämtar eller lämnar jag aldrig vilket jag absolut kommer att göra den dag jag har det. Det känns lite som att det här är ett känsligt ämne eftersom du svarar så starkt kring det. Jag kan tillägga att då dottern pratar med hennes mamma så hälsar hon gott vis födelsedagar osv osv så det finna inga hard feeling mellan oss alls generellt utan jag reagerade bara på detta snokande. Jag behöver inte veta vad hon och hennes nya familj gör till vardags men jag förstår om hon vill veta hur dottern har det hos oss men gör det då på ett schysst sätt och gå inte till grannen och be dem att skicka en förfrågan...
  • Vindpust
    Jw83 skrev 2017-06-05 23:43:06 följande:
    Hard feelings finns det ju visst. Du anser inte att exet ska få gulla med er son vid hämtningar, du anser att hon bara är strulig och ställer till problem och din sambo jämför dig som förälder med henne och framställer henne som bättre än dig osv. Det finns ju hur mycket ont som helst där. Dock så är allt faktiskt din sambos fel. Du riktar din ilska helt fel här. Du är sur för att du HÖRT att hon bett någon följa din instagram. Samtidigt så är din egna sambo riktigt jävlig, elak och en dålig förälder. Du vill hitta fel på exet. För om du kan skylla allt på exet så slipper du hantera det faktum att din sambo behandlar dig som skit under sin sko. Du silar mygg och sväljer elefanter.
    Jag kan hålla i sär dem tro mig varken min sambo eller hans ex är änglar. Jag försöker bara stå mitt emellan allt och inte ta någons parti alls så vidare jag inte känner att något är fel till 110% Det finns tillfällen som min sambo gör fel, hans ex och såklart även jag men överlag så skulle jag bete mig som precis i alla andra möten jag gör mot exet. Jag tycker bara att vi har vår familj och hon hennes därför tycker jag att de kan hålla sig till sitt gemensamma. Är det så konstigt? Har du en bonusfamilj själv? Att känna och tycka saker är inte mer än mänskligt sedan formas man på vägen men bara för att jag är "vuxen" så kan inte jag hålla igen allt jag känner så länge det inte går ut över ett barn.
  • Vindpust
    Jw83 skrev 2017-06-06 05:39:54 följande:
    Jag har ingen bonusfamilj. Jag valde aktivt bort alla män som hade barn eller varit gifta sedan innan. Så jag och min make har bara barn med varandra.

Min poäng är att dina känslor nog är något missriktade.

Din sambo behandlar dig riktigt illa. Han väljer att ytterst medvetet skada och såra dig. Han gör dig otroligt illa fullt frivilligt. Men du älskar och vill leva med honom. Hans ex har knappt träffat dig. Hennes största brott är att hon är gullig mot din son varannan vecka när hon hämtar sin dotter. Hon har inga skyldigheter mot dig och endå så blir du så upprörd över att du får höra på omvägar att hon bett någon följa dig på instagram.

Som liknelse : Du sitter fastbunden på ett torg. Din sambo står dag ut och dag in och kastar sten och spottar på dig. Du bara ler mot honom. Hans ex går förbi och tittar mot ditt håll och viskar något till en vän. Då blir du rasande på henne.

Du mår väldigt dåligt i ditt förhållande men du vill inte lämna honom. Därför behöver du en syndabock.

Och ditt barn är en del av exets familj. Ditt barn är hennes dotters bror. Hon vore konstig om hon inte uppmuntrade dotterns relation med sin bror. Din sons farföräldrar och kusiner är samma som dotterns osv Ni kommer ( om du och sambon fortsätter leva ihop) träffas mycket. Din sambo och hans ex kommer träffas och kanske planera konfirmation ihop, studenten och dom kommer sitta vid samma bord och brevid varandra i kyrkan när dottern gifter sig. Dom kommer bli morföräldrar ihop osv. Ni kommer aldrig bli två helt separata familjer.

Om du kan förlåta din sambo för allt hemskt han medvetet väljer att göra mot dig i syfte att skada och såra dig så kan du väl släppa att du hört, ryktesvägen, att hans ex ville se dina instagrambilder..?
    Det där bröllopet som du talar om kommer inte ske imorgon och eftersom det gäller deras barn så bryr jag väl mig inte om ifall de sitter vid samma bord. Att vår relation är gungig säger jag inget om men hur min sambo behandlar mig har väl inget med att exet spionerat på Instagram att göra? Jag har en relation med min sambo och lever med honom inte hans ex. För att sambon är som han är så gör det inte exet till ett svart får.
  • Vindpust
    Brumma skrev 2017-06-06 08:30:54 följande:
    Detta är absolut inget känsligt ämne :)

Försökte bara förklara att det som du ser som en självklarhet kanske är negativt i hennes värld. Och det som du ser som negativt är "normal nyfikenhet" för många.

Jag har läst en del av dina trådar och det är ganska tydligt att det inte är speciellt friktionsfritt er emellan. Ngn som hade går i taket för att man gullar med sitt ex bebis hade man förmodligen inte lagt till. Alls.
    För mig är det helt oförståeligt att man ens vill göra det speciellt då man knappt tål exet som är pappa till barnet. Det är ju ren bluff och båg. Inte konstigt att jag känner mig obekväm då hon är vid mitt barn då hon och hennes ex har en dålig relation. Jag känner ju inte ens människan.
  • Vindpust
    Brumma skrev 2017-06-06 08:56:27 följande:
    Barnet är väl inte ditt ex?

Man kan tycka att ett barn är gulligt utan att behöva gilla föräldrarna.. dessutom är det väl jättebra att hon inte straffar ert barn - och sitt - genom att ignorera barnet? Hur tror du DITT barn känner det att regelbundet träffa ngn som ignorerar det? Hur tror du ditt bonusbarn känner det om mamman skulle ignorera syskonet när de träffas?

Jo, det är konstigt. Du känner inte människan (men tycker att hon skall skicka vänförfrågan till dig..) men barnets pappa är med och HONOM känner du. Du har valt att skaffa barn med honom och du får helt enkelt lita på honom.

Du borde tacka mamman för att hon behandlar ert barn bra istället för att låta känslorna för exet komma emellan. Att du kallar det "bluff och båg" när du INTE ENS TRÄFFAT henne på 2.5 bevisar ju bara att det inte är bra alls mellan er.

FÖRSTÅR du verkligen inte varför hon hellre kollar genom vännens konto än kontaktar dig direkt?
    Jag tycker inte att hon ska skicka nån förfrågan utan nu då hon "spionerat" så ansåg jag att det kändes konstigt och att det hade känts mer rätt med en förfrågan än att som sagt spionera. Men det är absolut inget jag förväntar mig. Vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva det...
Svar på tråden Nyfiken mamma