Ljuga för socialen för att få ha barnen för sig själv
En god vän till mig har nu inte fått träffa sina barn sen början av året. Grunden till detta är att mamman anmält honom till socialen och sökt skyddat boende och blivit beviljad. Hon har helt enkelt dragit med barnen en dag när pappan var på jobbet. Dock råder ingen tvekan om att hon har ljugit (jag har läst anklagelserna) för att detta ska kunna ske. Det finns alltså ingen anledning till att hon skulle behöva gömma sig. Han är en mycket bra pappa, men deras förhållande gick utför helt enkelt. Min gissning är att hon inte kan tänka sig att "dela på" barnen med honom och därför gjort så här. Det har gjorts en barnutredning som kommer att visa att min vän inte är olämplig som förälder. Mamman kommer dessutom snart att komma hem med barnen. Min vän har flyttat ut ur deras gemensamma hem.
Eftersom hon har undanhållit barnen från honom och vägrar samarbeta har han nu stämt henne på umgänget, och inom kort påbörjas förhandlingar i tingsrätten. Det är alltså inte socialen som bestämt att han inte får träffa barnen, men eftersom mamma och barn befinner sig på hemlig adress finns inget att göra om hon sätter sig på tvären. De har fortfarande gemensam vårdnad. Finns det någon som har erfarenhet av liknande fall? Hur stor är risken att hon faktiskt lyckas sabotera så mycket att han förlorar sina barn? Det är små barn, ena är fortfarande bebis.