• SantaC

Basisk mat

Hej jag håller på att äta basik mat vilket är jättejobbigt, finns det någon sås ja kan göra så att det inte blir så torrt?

• Svar på tråden Basisk mat
  • SantaC

Ok men nu vill jag ära basisk mat då jag har ett sjukdomstillstånd och frågade tips på sås

• SantaC
    Kagn2047 skrev 2017-05-20 17:17:33 följande:

Vilken sjukdom har du? Hittar ingen som kräver att man äter basisk mat? Och om du har en sjukdom som kräver specialkost bör du ju ta kontakt med en dietist, inte vara inne på de pseudovetenskapliga sidorna som förespråkar detta.

Borrelia med coinfektioner. Borrelia trivs bäst i försurad kropp.
  • SantaC
    Ashaltienne skrev 2017-05-24 08:24:53 följande:

Har du borrelia så ska du käka antibiotika så blir du bra sen.

Knappast. Det funkar inte riktigt så. Jag har kronisk borrelia vilket innebär jag behöver abx IV ett halvår. Det får man inte i sverige. Man får en piller kur på 14 dagar.
  • SantaC
    Aniiee skrev 2017-05-22 00:37:45 följande:

Om du hade haft en försurad kropp hade du legat på intensiven nära döden. Kroppen funkar helt enkelt inte så. ph-värdet i de olika kroppsvätskorna och delarna kan du inte påverka med mat, kroppen reglerar det själv, och gör den inte det så dör du. Allt annat är pseudovetenskap som vill tjäna pengar på dig (även om du inte ger dem pengar så är det det de vill). Det enda man kan påverka lite grann är urinen, och det gör varken till eller ifrån för resten.

Gör dig själv en tjänst, och ät bra, energität mat som du tycker är god, så att du kan äta tillräckligt för att din kropp ska orka motverka och läka infektionerna, och ta dina mediciner på rätt sätt. Släpp tankarna på "sur kropp" bla, bla, bla. Det hjälper dig ungefär lika mycket som att be till Tor och Freja.

Du har helt fel. Jag har under 2års tid haft ett blodtryck på 160/95

Har ätit basisk kost i 3 veckor? Nu är jag nere på 130/75

Och det utan medicinen.
  • SantaC
    Aniiee skrev 2017-05-22 00:37:45 följande:

Om du hade haft en försurad kropp hade du legat på intensiven nära döden. Kroppen funkar helt enkelt inte så. ph-värdet i de olika kroppsvätskorna och delarna kan du inte påverka med mat, kroppen reglerar det själv, och gör den inte det så dör du. Allt annat är pseudovetenskap som vill tjäna pengar på dig (även om du inte ger dem pengar så är det det de vill). Det enda man kan påverka lite grann är urinen, och det gör varken till eller ifrån för resten.

Gör dig själv en tjänst, och ät bra, energität mat som du tycker är god, så att du kan äta tillräckligt för att din kropp ska orka motverka och läka infektionerna, och ta dina mediciner på rätt sätt. Släpp tankarna på "sur kropp" bla, bla, bla. Det hjälper dig ungefär lika mycket som att be till Tor och Freja.

Du har helt fel. Jag har under 2års tid haft ett blodtryck på 160/95

Har ätit basisk kost i 3 veckor? Nu är jag nere på 130/75

Och det utan medicinen.
    Glinda från Oz skrev 2017-05-24 16:11:51 följande:

Får man en försurad kropp dör man, det är bland annat det som kan hända om man dricker dåligt hembränt (metanol)Det där är pseudovetenskap ch det ligger ingen sanning i det alls. Kroppen har alltid en bra pH balans annars dör vi eller ligger för döden. Det finns buffersystem som gör att pH:t alltid är konstant. Läs gärna kemi på gymnasienivå.

Det kanske är sant. Men rent hälsomässigt har det hjälpt mig äta basisk kost.
  • SantaC
    sextiotalist skrev 2017-05-24 17:17:48 följande:

Många gånger beror ett högt blodtryck på stress, så placeboeffekten är inte att förringa när det gäller detta.

När jag googlar på det så blir jag nästan lite full i skratt, den suraste miljön i vår kropp är magsyran. Där passerar all mat och så dillar de om att man frigör basiska ämnen för att ta ut det sura  när det är kroppen som tillverkar själv det sura

ok så stressen minskade med kosten alltså?

Ok ni har ingen aning vad ni snackar om på detta forum. Okunniga människor.
  • SantaC
    9922Svavel skrev 2017-05-24 17:32:18 följande:

Det är ju superbra!

Basisk kost innehåller mycket grönsaker, eller hur? Och vad brukar läkarna säga åt oss (sedan typ hedenhös) att vi ska äta mer av när vi har högt blodtryck? Grönsaker.

Grönsaker, vitt kött, inge socker, kaffe, gluten eller mjölkprodukter
Svar på tråden Basisk mat