Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Basisk mat

Det spelar absolut ingen roll vad maten du äter har för pH, allt blir lika surt i magen sen i alla fall.

• Glinda från Oz
    SantaC skrev 2017-05-22 00:21:52 följande:

Borrelia med coinfektioner. Borrelia trivs bäst i försurad kropp.

Får man en försurad kropp dör man, det är bland annat det som kan hända om man dricker dåligt hembränt (metanol)
    Famous skrev 2017-05-22 00:47:04 följande:

Fast har du ren fakta på det du skriver här?

Jag är nämligen ganska övertygad om att det är viktigt att ha kroppen i bra pH balans.

Många sjukdomar uppstår vid obalans i kroppens och definitivt olika cancersjukdomar och candida tex kan påverkas.

Det där är pseudovetenskap ch det ligger ingen sanning i det alls. Kroppen har alltid en bra pH balans annars dör vi eller ligger för döden. Det finns buffersystem som gör att pH:t alltid är konstant. Läs gärna kemi på gymnasienivå.
  • Glinda från Oz
    SantaC skrev 2017-05-24 16:23:54 följande:

Du har helt fel. Jag har under 2års tid haft ett blodtryck på 160/95

Har ätit basisk kost i 3 veckor? Nu är jag nere på 130/75

Och det utan medicinen.Det kanske är sant. Men rent hälsomässigt har det hjälpt mig äta basisk kost.

Det som har hjälpt dig är troligtvis att du har slappnat av mer, du har kanske ätit nyttigare också då du tänker på vad du äter på ett annat sätt, då går blodtrycket också ner.
  • Glinda från Oz
    Famous skrev 2017-05-28 14:52:44 följande:

Men det där är ju inte heller sant. Finns massor av fakta att många sjukdomar påverkas av att kroppen har ett lågt PH värde. Allt är inte svart eller vitt!

Visst, pH:t behöver inte bli rubbat så man dör, man kan exempelvis bara bli blind om pH:t är så förändrat att kroppen kan ta hand om det men det tar för lång tid. Men vi pratar om riktigt allvarliga skador och att man är nära döden nu, inte om kroniska sjukdomar.
  • Glinda från Oz
    Famous skrev 2017-05-28 14:52:44 följande:

Men det där är ju inte heller sant. Finns massor av fakta att många sjukdomar påverkas av att kroppen har ett lågt PH värde. Allt är inte svart eller vitt!

Kan också tillägga att ingen av de här skadorna går att påverka med vad man äter, det behövs akut behandling på sjukhus.
  • Glinda från Oz
    Famous skrev 2017-05-28 22:15:42 följande:

Men jösses! Är du läkare eller? Jag tror på att man kan äta sig till bättre hälsotillstånd med hjälp av att få balans på PH värdet. Tex att man ska utesluta allt vad socker heter om man får cancer. För Cancer älskar socker.

Bullshit det med?!

Nej, men jag har pluggat kemi på universitetet dessutom håller ju hela läkarvetenskapen med mig, så du kan gå till vilken läkare som helst så får du höra samma sak som jag just sagt. Det här är basic kunskap, på en väldigt låg nivå dessutom. Kroppen har buffert system som ser till att kroppens pH är konstant. Buffert systemet klarar en hel del, men fixar den inte det så får vi först allvarliga sidor sedan dör vi. Det går rätt fort (som i några timmar-någon dag)

Det är klart det är bullshit att man får cancer av socker, jag är inte helt säker på att du var seriös med den biten heller.
  • Glinda från Oz
    Famous skrev 2017-05-29 13:40:00 följande:

Tror inte alls du har rätt. Jag sa inte att man måste få cancer av socker men att många många som får det utesluter allt vad socker heter och börjar äta en helt annan kost så jo. Jag är och kommer alltid vara övertygad om att du kan äta dig till bättre pH värde. För jo de flesta är inte perfekta i sitt pH värde utan aningen försurade. Inte ens läkarna har rättning allt och ja, tro vad du vill så håller jag på min teori. Allt är som sagt inte svart eller vitt.

www.fytomedicin.se/files/Biobalansen_-SyraBas.pdf

www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm

Socker är ju inte bra, det orsakar många sjukdomar, men cancer är inte en av dem. Jag har rätt, det är inte en åsikt utan ren fakta. Sedan kan man välja att ignorera det och tro på hokus pokus istället, du får utsätta dig precis för vad du vill, men jag hoppas du inte gör det med dina barn.

Jag vet inte varför du pratar om svart och vitt hela tiden, men jag baserar det jag säker på fakta. Det flesta läkare forskar inte så de ör inte läkarna som har kommit fram till det jag säger. Dina länkar är förövrigt helt värdelösa, du måste lära dig källkritik.
  • Glinda från Oz
    Famous skrev 2017-05-29 15:19:01 följande:

Ok ge källkritik själv då.

Eh, vet du ens vad källkritik betyder? Det är att man ska vara kritisk mot det man läser och inte tro allt man ser, det är inget man kan ge. Är du genuint intresserad så rekommenderar jag Gymnasie kemi B. Det här är för komplicerat för att man ska kunna lära sig av en artikel.

Här kan du köpa boken:

www.adlibris.com/se/bok/gymnasiekemi-b-9789147013920
Svar på tråden Basisk mat