Varför baddräkt på flickor?
Jadu, själv hade jag både baddräkt och bikini när jag var liten under 60-talet.
Jag ser inget fel på det
Jadu, själv hade jag både baddräkt och bikini när jag var liten under 60-talet.
Jag ser inget fel på det
Att baddräkter och bikiniöverdel har krupit ner i åldrarna tror jag handlar om folks rädsla för naket, eventuella pedofiler och sexualisering. Och i de fallen tror man att det är bäst för barnet att ha bikiniöverdel eller baddräkt, för att inte tala om rädslan för att låta småbarn bada nakna.
Förra sommaren var jag med min nästan-2-åring vid havet och lät honom bada helt naken. Han var faktiskt helt ensam på vår del av stranden om att inte ha badbyxor på sig. Vi var där vid flera tillfällen ensamma eller med släktingar och vänner. När han fyllde 2 år så fick han badbyxor av en "vänlig" anhörig i present, eftersom han ju uppenbarligen inte hade några, var hennes kommentar.
Idag var det varmt ute (25 grader) och vi råkade gå förbi en plaskdamm i en park där massor med ungar badade och vår nu nästan-3-åring ville gärna bada. För första gången någonsin tänkte jag "Nej, vi har ju inga badbyxor med oss!" och sade det till min man som tittade på mig som om jag var dum i huvudet (ett badlakan har vi nämligen i bilen) Ungen fick hoppa i vattnet och efter ett tag kom det ytterligare ett barn som badade naken och föräldern till det barnet kommenterade till och med att hon inte visste om hon hade vågat låta sitt barn bada naken i plaskdammen om inte fler barn hade varit nakna. Resten av ungarna hade baddräkt/bikiniöverdel, för att inte tala om en hel del ungar som badade i shorts/långärmad tröja! Jag fattar det helt enkelt inte.
ja, när det gäller skydd mot stark sol men jag upplever det också som att det finns mycket rädsla för nakenhet och att föräldrar vill skydda småbarn barn från snuskgubbarnas ögon.
Att skyla en flickas överkropp, som ser exakt likadan ut som en pojkes, sänder ett budskap till barnen. Jag vet inte vilket budskapet är, men varför ska man peka ut 50 % av barnen som om de vore avvikande på överkroppen, trots att de inte är det? Det finns ju inget sexuellt alls med en naken överkropp när överkroppen är ett barns!
Men med en bikini på barnet så är det som att man vill påpeka att barnet kommer att få bröst när hon blir stor. Varför är det viktigt att hon går och tänker på det? Varför ska andra gå och tänka på det?
Och jag kom på en skillnad på bikinitrosor och badbyxor, som jag undrar över. Storleken? Flickorna ska ha minimala badtrosor medans pojkarnas går ner på halva låret? Varför är det skillnad? Det finns mindre badbyxor för pojkar också, men de används oftast bara av tävlingssimmare. För flickor finns inte badbyxor som de slipper gå dra bak i rumpan hela tiden för att de känner att rumpan sticker fram.
https://www.kappahl.com/sv-se/barn/badklader/bikini/bikinitrosa/235630
https://www.kappahl.com/sv-se/barn/badklader/badshorts/badshorts/118604