Inlägg från: oliviasten |Visa alla inlägg
  • oliviasten

Arbetsgivare betalar ej ut semesterersättning

Hej!

Jag har ett problem jag behöver hjälp med.

Efter tre år på ett och samma företag sa jag upp mig tidigare i år (3/3). Vid tillfället hade jag 27 semesterdagar sparade á 1411kr/dag.

När lönespecen kom för mars månad såg jag att dessa inte betalats ut så jag kontaktade lönekontoret som sa att min chef inte skickat in min uppsägning så jag fanns kvar i systemen och att de då skulle betala ut slutlönen följande månad (maj) då de fått in den.

Maj kom och nu såg jag att de 1411kr sjunkit till 1291kr. Anledningen enligt dom är att året nollställs och börjar om i April. Men vad har det med mig att göra då min uppsägning lämnades in och godkändes av min chef i mars, innan detta?! Allt beror då på att min chef skickat in min uppsägning efter april då mina semesterdagar sjunkit.

Som om det inte vore nog så säger lönekontoret då att "eventuella fel kommer åtgärdas till juni månads lön".

Är det rimligt att jag ska behöva vänta tre månader på deras fel? Enligt semesrerlagen står det följande:

Utbetalning av semesterersättning

30 § Semesterersättning ska betalas ut till arbetstagaren utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter anställningens upphörande.

Om det inte går att beräkna semesterersättning inom en månad efter anställningens upphörande, ska den betalas ut inom en vecka efter det att hindret mot att beräkna ersättningen upphörde. Lag (2009:1439).

Nu till min fråga. finns det någon kunnig som vet vad jag kan göra åt det här?

Svar på tråden Arbetsgivare betalar ej ut semesterersättning