Skolan - vad händer?
Centern, Liberalerna och Miljöpartiet sätter käppar i hjulet för ett totalt förbud av alla religiösa friskolor i Sverige ? shame on you! ? Jenny Piper
Religiösa friskolor försvaras ? Sydsvenskan
S har rätt - religiösa friskolor bör förbjudas (expressen.se)
Hur många exempel behöver du för att förstå hur vänstern bromsat arbetet mot hederskultur, hedersförtryck och hedersvåld?
Från liberalt håll har hedersförtrycket länge identifierats som en frihetskränkning av individen och som en självklarhet att arbeta för att bryta förtrycket. Liberalerna är det parti som tydligast drivit frågorna under lång tid.
Men i delar av feministrörelsen vill man inte erkänna hedersförtrycket utan anser att det enbart handlar om vilket patriarkalt förtryck som helst. Bland politiska partier till vänster har det länge funnits en ovilja att se och agera. I stället för att bekämpa hedersförtryck och fundamentalism har åtskilliga vänsterpolitiker förminskat och relativiserat.
Debatten om hedersvåldet har alltför ofta präglats av denna förlamande ängslan och beröringsskräck. Men rädslan för att spela rasister i händerna genom att erkänna att det finns problem med hederskultur i vissa delar av samhället blir till ett svek mot alla de människor som inte får leva sina liv som de själva vill.
Ledare: Ni som förnekar eller blundar för hedersförtrycket sviker Fadime ? VLT
? Vi hade ett debattklimat där det till och med förnekades att hedersrelaterat våld fanns av den enkla anledningen att det handlade om invandring. På något vis fastnade man i det, fortsätter han.
Många samtal om hedersförtryck ? men kartläggningen stoppas (mitti.se)
Under år 2017 har den tystnadskultur som funnits kring frågan om hedersrelaterat våld och förtryck i den svenska politiska debatten börjat brytas. Men trots att nya fakta framkommer och nya tragiska mord sker så stretar fortfarande vissa politiker, främst från ?vänstern?, emot.
Tystnaden kring hedersförtrycket måste brytas » Nya Arbetartidningen
Men samtidigt finns också de motsatta reaktionerna, de som försvarar de reaktionära strukturerna och hellre far ut mot dem som larmar än mot dem som förtrycker.
Ett exempel på det är den artikel som skrevs av vänsterpartisterna Rossana Dinamarca, Aron Etzler och Christina Hölj Larsen, där de slog fast att det underblåser främlingsfientligheten att peka ut förorten som grogrund för religiös fundamentalism. De aktade sig noga för att nämna Amineh Kakabaveh vid namn men budskapet var naturligtvis klart som korvspad: hennes artikel ogillades starkt och hennes obekväma åsikter skulle kväsas.
Dessa vänsterpartistiska politiker ger alltså hellre fingret åt en partikamrat än erkänner att kulturrelativiseringen har fått förödande konsekvenser för dem som ? i motsats till politikerna själva ? lever mitt i det mångkulturella samhället. Zeliha Daglis berättelse sopas under mattan eftersom fundamentalism inte ?är förbehållet en enskild religion eller endast finns i förorten?.
Därför ger vänstern fingret åt maktlösa kvinnor ? DET GODA SAMHÄLLET (detgodasamhallet.com)
Det jag är stoltast över under min tid i kommunfullmäktige är att jag lyfte frågan om hedersrelaterat våld. Detta var året efter hedersmordet på Pela. Jag har mer än en gång blivit kallade rasist, även av högt uppsatta medlemmar i V. Frågan om hedersrelaterat våld har jag drivit med många, både i och utanför partiet. Två av dem var och är Amineh Kakabaveh och Zeliha Dagli. Fortfarande anser jag att det är en av de viktigaste politiska, feministiska frågorna. Det smärtar mig att partiet ligger så lågt och inte aktivt och kraftfullt driver denna avgörande fråga.
Därför lämnar jag Vänsterpartiet (expressen.se)
Ändå bromsades länge förståelsen av detta specifika fenomen när det nådde Sverige ? vissa försökte få det till ett utslag av ett universellt patriarkalt våld eller ?mäns våld mot kvinnor?.
?Det blev ett djävla liv! Det var mycket obehagligt. Många från vänstern och många feminister ville inte ta i denna fråga.?
Historieprofessorn Yvonne Hirdman, som introducerade begreppet genuskontraktet i Sverige, var tidigt ute och motsatte sig relativiseringarna som länge bromsade förståelsen. Hon påpekade att hedersvåld är en specifik form av förtryck.
?Det blev ett djävla liv! Det var mycket obehagligt. Många från vänstern och många feminister ville inte ta i denna fråga. Men i efterhand har jag fått rätt, måste jag nog säga?, sade hon när jag intervjuade henne för tio år sedan.
När hedersvåldet nådde ett oförstående Sverige - Kvartal
Det är sorgligt att flera inom vänsterpartierna inte erkänner hedersrelaterat våld. Vi glömmer aldrig när Vänsterpartiet petade Amineh Kakabaveh på riksdagslistan på grund av hennes kamp mot hedersförtrycket. Solidaritet gentemot kvinnor är alltså inget annat än tomma ord i vänsterns ?feministiska? värld.
Vänstern har kapat feminismen ? nu tar vi tillbaka den | GP
?Sabuni satte hedersfrågan på kartan? | Dagens ETC
Från liberalt håll har det länge riktats hård kritik mot den breda vänstern och förra regeringen för att inte ta hedersproblematiken på allvar. Delvis har de haft rätt i sin kritik, då detta speciella slags våld inte är en fråga om mäns generella våld mot kvinnor.
Hederskultur sker nu ? handling behövs nu! | Dagens Arena
?Det får ett rasistiskt bakslag? | SVT Nyheter
Att våga ge upp vänstern | Debatt iFokus
Kritiken gäller mångkulturella samhället i sig - Respons (tidskriftenrespons.se)