Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Padirac skrev 2022-01-07 15:48:20 följande:
    Så frågan är då om det är ett rött universitet eller inte?
    Ja, för folk ska ju naturligtvis ha betyg efter politisk färg... DrömmerSkrattande
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-01-07 16:58:56 följande:
    Så du menar att Arvid Haag är röd oh därför fått B i betyg på sin 7.5hp kurs?
    Nej, jag ifrågasätter kommentaren om betygsättning i förhållande till politisk färg överhuvudtaget. Ska sådant vara ett kriterie vid studier på svenska skolor?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-01-08 13:42:28 följande:
    Finns det någonting som säger att politisk färg är ett kriterie för betygsättning?  Är det inte det du borde ifrågasätta?  Vad har du för belägg för att politisk färg har med betygsättning att göra? 

    Det är möjligt att en nazist som i en skoluppgift om förintelsen förnekar att den ens förekommit och säger att det är är judisk konspiration för att ta över världen inte blir godkänd - men det beror inte på dennes politiska uppfattning utan på att denne inte lyckats tillgodogöra sig vare sig uppgiften eller ämneskunskaperna.
    Det var ett svar på ett inlägg från KILLBILL, där KB utan andra skäl ifrågasatte att en "högernationalist" erhållit betyg godkänt.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-02-13 10:05:54 följande:
    Finns det någon som INTE har ifrågasatt att Arvid Haag fick godkänt på det  lämnat in? Det han lämnade in var ju hopklipp och nonsens. 

    Det jag menade var att det kan förklaras av att det bara handlade om en inlämningsuppgift/läxa i en introduktionskurs och inte om en akademisk uppsats som vissa inom brunhögern har försökt att få det till. Hade det handlat om en uppsats så hade det självklart ställts helt andra krav på uppgiften.
    Efterhandskonstruktion!
    Du nämnde inga andra skäl till att ifrågasätta betyget än att han var högerorienterad. 
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-02-15 19:16:55 följande:
    Nej det är ingen efterhandskonstruktion. Jag kanske kunde uttryckt mig tydligare men alla som har läst vad högernationalisten skrev inser att det var hopklipp och nonsens. Högernationalisten gjorde ju själv en sak av att han hade fått godkänt på en massa larv. 
    Du fortsätter att värdera personen och hans arbete utefter hans politiska orientering.... 
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-02-19 10:07:00 följande:
    Du frågar :  Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan/laroplan-lpfo-18-for-forskolan

    "Grundläggande värden

    ...

    ...EN MASSA TEXT...
    ...


    Inom dessa ramar verkar förskolan i ett samspel med övriga samhället - det är nte konstigare än så: Förändras samhället förändras säkerligen också förskolans dagliga verksamhet, men grundvärden som handlar om att värna om barnen i fråga om allas lika värde och rätt att utvecklas förändras inte.


    Mycket fokus på mjuka värden och väldigt lite om kunskap och utbildningens form och kvalitet.
  • Tom Araya
    Anonym (Men snälla?) skrev 2022-05-28 17:32:37 följande:

    Men snälla, kan du inte fatta att det inte är ett utbrett fenomen att förbjuda könsbestämda pronomen i förskolan bara för att det kanske förekommer  i något förskoledistrikt på Södermalm där dina kompisar jobbar? 


    Och är det så där dina kompisar jobbar beror det snarare på någon enskild enhetschef  eller föreståndare än på att dagens förskolor generellt ÄR såhär i dagens förskolor. Det där problemet skulle ju mycket enkelt kunna lösas genom att enhetschefen chef har ett allvarligt medarbetarsamtal med denne om vad genuspedagogik egentligen handlar om.

    Och att några barnpsykologer uttrycker oro för att allt som har med tävling och tävlande är dåligt för barn innebär knappast att skolor generellt lyder deras minsta vink och t.e.x förbjuder eleverna att spela bollspel på rasterna enbart på grund av vad dessa barnpsykologen säger. Vet att Waldorf traditionellt varit kritiska till fotboll men det har inte med vad några psykologer sagt den här veckan att göra utan att hardcoreantroposofer ofta besjälar döda ting och tror att det gör ont på bollen när man sparkar på den.

    Själv läste jag om någon halvkänd barnpsykolog som uttryckte allvarlig oro över att föräldrar fortsätter att klä sig som när de var 20 när de fått barn och att detta skulle skada barnen allvarligt. Men inte fan inbillar jag mig att det är en åsikt barnpsykologen generellt har och ännu mindre att den här psykologens åsikter har något inflytande i skolorna.


    Jag har svårt att se detta som ett isolerat problem.
    Detta var instruktioner som personal fick på kommunala förskolor i Stockholms stad och det finns folk som uttrycker stöd för detta lite här och var, även långt ifrån Stockholm.
    Anonym (Men snälla?) skrev 2022-05-28 17:32:37 följande:

     


    Det finns allvarliga strukturella problem många håll i i dagens skola. Bryr du dig om barn så lägg din energi på dessa reella problem istället för påhittade.

    Ett exempel: 

    Grundskolan har de senaste åren haft extremt abstrakta och luddiga betygskriterier och läroplan, uppgifter och betygskriterier har varit så luddigt och otydligt formulerade att till och med de lärare som ska sätta betygen har svårt att förstå dem. Det säger väl sig självt att elever mår dåligt av att förväntas anstränga sig för att uppnå mål de inte förstår och som i många fall deras högskoleutbildade föräldrar inte heller förstår. Behöver man knappast vara barnpsykolog för att fatta. 


    Detta kommer dock förhoppningsvis att ändras snart. 


    Det här är en tråd för öppen diskussion, vilket innebär att alla kan bidra med de problem de ser och även föreslå ändringar och lösningar på problem.

    Så du missförstår trådstarten och trådens syfte om du uppfattar det som att trådstarten påstår sig omfatta alla och de viktigaste problemen.
Svar på tråden Skolan - vad händer?