Skolan - vad händer?
![Drömmer Drömmer](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-dreamer.gif)
![Skrattande Skrattande](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-laughing.gif)
...
...EN MASSA TEXT...
...
Inom dessa ramar verkar förskolan i ett samspel med övriga samhället - det är nte konstigare än så: Förändras samhället förändras säkerligen också förskolans dagliga verksamhet, men grundvärden som handlar om att värna om barnen i fråga om allas lika värde och rätt att utvecklas förändras inte.
Troligen inte en händelse i Sverige, men skulle mycket väl kunna vara.
Mobbad pojke tar saken i egna händer när ingen agerar ? blir avstängd när han får sin hämnd (msn.com)
Men snälla, kan du inte fatta att det inte är ett utbrett fenomen att förbjuda könsbestämda pronomen i förskolan bara för att det kanske förekommer i något förskoledistrikt på Södermalm där dina kompisar jobbar?
Och är det så där dina kompisar jobbar beror det snarare på någon enskild enhetschef eller föreståndare än på att dagens förskolor generellt ÄR såhär i dagens förskolor. Det där problemet skulle ju mycket enkelt kunna lösas genom att enhetschefen chef har ett allvarligt medarbetarsamtal med denne om vad genuspedagogik egentligen handlar om.
Och att några barnpsykologer uttrycker oro för att allt som har med tävling och tävlande är dåligt för barn innebär knappast att skolor generellt lyder deras minsta vink och t.e.x förbjuder eleverna att spela bollspel på rasterna enbart på grund av vad dessa barnpsykologen säger. Vet att Waldorf traditionellt varit kritiska till fotboll men det har inte med vad några psykologer sagt den här veckan att göra utan att hardcoreantroposofer ofta besjälar döda ting och tror att det gör ont på bollen när man sparkar på den.
Själv läste jag om någon halvkänd barnpsykolog som uttryckte allvarlig oro över att föräldrar fortsätter att klä sig som när de var 20 när de fått barn och att detta skulle skada barnen allvarligt. Men inte fan inbillar jag mig att det är en åsikt barnpsykologen generellt har och ännu mindre att den här psykologens åsikter har något inflytande i skolorna.
Det finns allvarliga strukturella problem många håll i i dagens skola. Bryr du dig om barn så lägg din energi på dessa reella problem istället för påhittade.
Ett exempel:
Grundskolan har de senaste åren haft extremt abstrakta och luddiga betygskriterier och läroplan, uppgifter och betygskriterier har varit så luddigt och otydligt formulerade att till och med de lärare som ska sätta betygen har svårt att förstå dem. Det säger väl sig självt att elever mår dåligt av att förväntas anstränga sig för att uppnå mål de inte förstår och som i många fall deras högskoleutbildade föräldrar inte heller förstår. Behöver man knappast vara barnpsykolog för att fatta.
Detta kommer dock förhoppningsvis att ändras snart.
Nu kommer fler exempel på svenska friskolekoncerner (som hålls under armarna av partier som SD, M, KD och L) tillämpar fundamentalistiska principer på hur tjejer får klä sig i skolan.
www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skolan-bad-donya-15-skyla-sig-klandras-av-do