Skolan - vad händer?
Håller med dig angående genustramset, det är ju urfånigt. Skriver bara under på allt du skrev om det, så slipper jag skriva själv!
När det gäller tävlingar däremot, så tycker jag att man ska akta sig för det i skolan. Och särskilt inom sådana saker, som i barns och ungdomars värld är viktigt. Dit räknar jag inte betygen i teoretiska ämnen, för i barns och ungdomars värld är sådant (tyvärr) rätt ocoolt... eller vad det heter nu!
Däremot tycker jag att popularitetstävlingarna ska bort. Det kan aldrig ske helt, men skolan ska i alla fall inte bidraga till dem. Eleverna ska aldrig få välja varandra i något sammanhang - så att det står någon där sedan som ingen har valt (t.ex. till ett grupparbete, ett lag på idrotten, eller till att dela tält på en skolresa, eller sitta bredvid någon i ett bänkpar), eller som har fått noll röster i ett Luciaval, eller ett klassrepresentantval (elever kan vara så elaka att de nominerar någon, bara för att han eller hon sedan ska få noll röster).
Allt sådant måste lärarna bli mycket mer uppmärksamma på, ligga steget före, och undvika alla situationer som kan bli förnedrande för en unge som redan är ensam och utanför! Ställ alla bänkar en och en, ha inga grupp- eller pararbeten eller lagspel, och absolut inga skolresor. Ingen pardans, inga skolbaler eller liknande! I detta sammanhang ska även nämnas, att vissa skrikhalsar bland elever eller föräldrar ibland driver igenom sådant även när medvetenheten finns. Det heter att skolresan är "en överenskommelse mellan föräldrar", eller att skolbalen "arrangeras av en elevförening" - och därför har skolan/rektorn/kommunen inget ansvar. Så får det inte vara!