Inlägg från: Anonym (fast...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fast...)

Skolan - vad händer?

Tom Araya skrev 2021-11-23 16:45:09 följande:
    Jag tror vi måste bort från den utopiska tanken att vi med framgång kan stöpa alla i samma form.
    Fast att försöka stöpa alla i samma form är ju precis det du eftersträvar genom att lägga fokus på tävling och sånt som du lyfter fram i tråden? Endast det fåtal elever som den formen av "undervisning" passar för kommer att lyckas och komma vidare i livet. Medan känsliga elever, svaga elever, sjuka elever och elever med en svår hemsituation eller svår social situation slås ut.

Tror inte det är det resultatet du är ute efter egentligen, hoppas jag?

Som förälder till flera barn känner jag inte igen skolan alls i dina exempel i tråden och jag tror att det betecknar ett av problemen. Skolorna sköts på så olika vis i olika kommuner och beroende på rektor. Dessutom har läraren stor möjlighet att göra som hen själv vill i klassrummet, vilket gör att elever i olika klasser i på samma skola har rätt olika skolgång. 

Jag har ett barn som blev utmattad av betygshetsen från lärarna på högstadiet, som fick tenta av alla ämnen i grundskolan utan undervisning,  vara ledig ett år efter grundskolan och nu har A i alla ämnen på Naturprogrammet på gymnasiet. Hen är superintelligent och gillar att lära sig, men klarar inte av tävlingsmoment. Tror inte att hen är ensam om det. 
  • Anonym (fast...)

Det viktigaste problemet med skolan är att politiker inte styr utifrån all forskning som finns utan efter populism. Det finns massor av forskning om lärande, undervisning, pedagogik och annat kring skola. Men styrningen av skolorna sker inte utifrån den. 

Svar på tråden Skolan - vad händer?