Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Skolan - vad händer?

    Tom Araya skrev 2021-12-25 10:22:16 följande:
    Gäst: Göran Adamson - Varför sjunker universitetskvalitén?
     
    I denna veckas avsnitt gästas Patrik av Göran Adamson, docent i sociologi, disputerad vid London School of Economics och författare till b.la. boken "Svensk mångfaldspolitik. En kritik från vänster". I avsnittet diskuteras varför kvalitén sjunker vid de svenska universiteten. Vilka trender ligger bakom? Vilken roll spelar image-skapande, New Public Management och mångkulturen i detta?

    " target="_blank">

    Så, lite blåbrun flaggviftning med Engellau på juldagens morgon. Kräks  

    GA verkar för övrigt sprida en hel del av de etnonationalsistiska tankemönstren i de intervjuer som finns på nätet.

    GAs tankar om nationalism och kritik mot multikulturalism bygger till stor det precis på de tankeföreställningar han själv kritiserar - svepande generaraliseringar och det tugg som etnonationalisterna på FL okritiskt och utan belägg framlägger som sanningar om 'de andra'
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-01-07 15:42:38 följande:
    Som "högernationalist" borde han naturligtvis ha underkänt på ett rött universitet...eller?
    Så frågan är då om det är ett rött universitet eller inte?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-01-07 16:45:51 följande:
    Ja, för folk ska ju naturligtvis ha betyg efter politisk färg... DrömmerSkrattande
    Så du menar att Arvid Haag är röd oh därför fått B i betyg på sin 7.5hp kurs?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-01-08 13:08:35 följande:
    Nej, jag ifrågasätter kommentaren om betygsättning i förhållande till politisk färg överhuvudtaget. Ska sådant vara ett kriterie vid studier på svenska skolor?
    Finns det någonting som säger att politisk färg är ett kriterie för betygsättning?  Är det inte det du borde ifrågasätta?  Vad har du för belägg för att politisk färg har med betygsättning att göra? 

    Det är möjligt att en nazist som i en skoluppgift om förintelsen förnekar att den ens förekommit och säger att det är är judisk konspiration för att ta över världen inte blir godkänd - men det beror inte på dennes politiska uppfattning utan på att denne inte lyckats tillgodogöra sig vare sig uppgiften eller ämneskunskaperna.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2017-05-17 15:41:23 följande:
    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.
    Du frågar :  Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan/laroplan-lpfo-18-for-forskolan

    "
    Grundläggande värden

    Förskolan ingår i skolväsendet och vilar på demokratins grund. Av skollagen (2010:800) framgår att utbildningen i förskolan syftar till att barn ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.


    Var och en som verkar inom förskolan ska främja aktning för människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, flickor och pojkar, samt solidaritet mellan människor. Inget barn ska i förskolan bli utsatt för diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder, hos barnet eller någon som barnet har anknytning till, eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas.


    Utbildningen ska genomföras i demokratiska former och lägga grunden till ett växande intresse och ansvar hos barnen för att aktivt delta i samhället och för en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig. Både ett långsiktigt och globalt framtidsperspektiv ska synliggöras i utbildningen.


    Förskolan ska spegla de värden och rättigheter som uttrycks i FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen). Utbildningen ska därför utgå från vad som bedöms vara barnets bästa, att barn har rätt till delaktighet och inflytande och att barnen ska få kännedom om sina rättigheter.


    Förståelse och medmänsklighet


    Var och en som verkar i förskolan ska främja aktning för varje människas egenvärde och verka för en hållbar utveckling.


    Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Den ska ge barnen möjlighet att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor.


    Det svenska samhällets ökande internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som ska främja barnens förståelse för värdet av mångfald. Kännedom om olika levnadsförhållanden och kulturer kan bidra till att utveckla en förmåga att förstå och leva sig in i andra människors villkor och värderingar.


    Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för barnens förståelse för olika språk och kulturer, inklusive de nationella minoriteternas språk och kulturer. Av lagen (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk framgår att de nationella minoriteterna är judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar. Samerna är även ett urfolk. Av språklagen (2009:600) framgår att de nationella minoritetsspråken är finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska.


    Saklighet och allsidighet


    Förskolan ska vara öppen för skilda uppfattningar. Alla som verkar i förskolan ska samtidigt hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och denna läroplan och klart ta avstånd från sådant som strider mot dessa värden. Förskolan ska uppmuntra barnen att föra fram sina tankar och idéer och skapa förutsättningar för detta. Barnens åsikter ska tas tillvara i utbildningen och de ska få möjlighet att bilda sig egna uppfattningar och göra val utifrån sina egna förutsättningar. På så sätt kan barnen utveckla tilltro till sin egen förmåga samt bli delaktiga och utöva inflytande över utbildningen.


    Barn i förskolan ska inte bli ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen. Därför ska undervisningen vara saklig, allsidig och icke-konfessionell.


    Förhållningssättet hos alla som verkar i förskolan, och deras sätt att agera och tala om något, påverkar barnens förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle. Därför är alla som verkar i förskolan viktiga som förebilder.


    En likvärdig utbildning


    Enligt skollagen ska utbildningen vara likvärdig oavsett var i landet den anordnas. Den ska ta hänsyn till barns olika förutsättningar och behov och anpassas till alla barn i förskolan. Det innebär att utbildningen inte kan utformas på samma sätt överallt och att förskolans resurser därför inte ska fördelas lika.


    Utbildningen ska ta sin utgångspunkt i läroplanen och det barnen visar intresse för samt i det kunnande och de erfarenheter som barnen tidigare har tillägnat sig. Den ska kontinuerligt utmana barnen vidare genom att inspirera till nya upptäckter och kunskaper. Förskolan ska särskilt uppmärksamma barn som av olika anledningar behöver mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Alla barn ska få en utbildning som är utformad och anpassad så att de utvecklas så långt som möjligt. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans ska få detta utformat utifrån sina egna behov och förutsättningar.


    Förskolan ska aktivt och medvetet främja alla barns lika rättigheter och möjligheter, oberoende av könstillhörighet. Förskolan har ett ansvar för att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande. Hur förskolan organiserar utbildningen, hur barnen blir bemötta samt vilka krav och förväntningar som ställs på barnen bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan ska därför organisera utbildningen så att barnen möts, leker och lär tillsammans, samt prövar och utvecklar sina förmågor och intressen, med samma möjligheter och på lika villkor, oberoende av könstillhörighet.

    ...


    Miljön i förskolan ska erbjuda alla barn varierade aktiviteter i olika sammanhang. Många valmöjligheter ger ökade förutsättningar för barnen att bredda sina lekmönster och val av aktiviteter. Det är viktigt att alla som arbetar i förskolan bidrar till att barnen oavsett könstillhörighet ges förutsättningar för utvidgade upplevelser och uppfattningar om sina möjligheter. Förskolans miljö ska inspirera och utmana barnen att bredda sina förmågor och intressen utan att begränsas av könsstereotypa uppfattningar.


    Förskolan ska samarbeta med hemmen för att ge barnen möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar. Förskolan ska tydliggöra för barnen och barnens vårdnadshavare vilka mål utbildningen har. Detta är en förutsättning för deras möjlighet till inflytande och förståelse för förskolans uppdrag. Det är viktigt att alla som ingår i arbetslaget har förmåga att förstå och samspela med barnen och att skapa tillitsfulla relationer med hemmen, så att förskoletiden blir positiv för barnen.


    Lek är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande


    För barn är det lek i sig som är viktigt. I lek får barnen möjlighet att imitera, fantisera och bearbeta intryck. På så sätt kan de bilda sig en uppfattning om sig själva och andra människor. Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Därför är det viktigt att ge barnen tid, rum och ro att hitta på lekar, experimentera och uppleva.


    Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.


    Barnen ska ges förutsättningar både för lek som de själva tar initiativ till och som någon i arbetslaget introducerar. Alla barn ska ges möjlighet att delta i gemensamma lekar utifrån sina förutsättningar och sin förmåga. När någon i arbetslaget följer eller leder lek på lämpligt sätt, antingen utanför leken eller genom att själva delta, kan faktorer som begränsar leken uppmärksammas samt arbetssätt och miljöer som främjar lek utvecklas. Genom en aktiv närvaro är det möjligt att stödja kommunikationen mellan barnen samt förebygga och hantera konflikter.


    2.1 Normer och värden


    Förskolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera barnen att efterhand omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling i olika sammanhang.


    Mål


    Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla


    – öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande,


    – förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra,


    – förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till etiska dilemman och livsfrågor i vardagen,


    – respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna, och


    – ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället.


    Riktlinjer


    Förskollärare ska ansvara för att


    – barnen får sina behov respekterade och tillgodosedda och får uppleva sitt eget värde,


    – tillämpa ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar,


    – aktivt inkludera ett jämställdhetsperspektiv så att alla barn får likvärdiga möjligheter till utvidgade perspektiv och val oavsett könstillhörighet, och


    – utveckla normer och förhållningssätt för arbetet och samvaron i barngruppen.


     


    Arbetslaget ska


    – visa respekt för individen och medverka till att skapa ett demokratiskt klimat, där barnen får möjlighet att känna samhörighet och utveckla ansvar och solidaritet,


    – samverka i arbetet med aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering och kränkande behandling,


    – medvetet och aktivt arbeta med jämställdhet,


    – stimulera barnens samspel samt hjälpa och stödja dem att bearbeta konflikter, reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra,


    – uppmärksamma och problematisera etiska dilemman och livsfrågor i vardagen,


    – uppmärksamma barnen på att människor kan ha olika värderingar som styr deras uppfattningar och handlingar och samtidigt förankra de grundläggandena värdena, och


    – samarbeta med vårdnadshavare, samt diskutera regler och förhållningssätt i förskolan med vårdnadshavare, för att främja barnets utveckling till en ansvarskännande människa och samhällsmedlem."


    Inom dessa ramar verkar förskolan i ett samspel med övriga samhället - det är nte konstigare än så: Förändras samhället förändras säkerligen också förskolans dagliga verksamhet, men grundvärden som handlar om att värna om barnen i fråga om allas lika värde och rätt att utvecklas förändras inte.

  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-02-22 20:55:17 följande:
    Mycket fokus på mjuka värden och väldigt lite om kunskap och utbildningens form och kvalitet.
    Mjuka värden är mycket viktiga för att skapa olika lärsituationer - du är kanske inte alls bevandrad inom det för skolan avgörande ämnet pedagogik?

    Är det någonting du saknar i förskolans läroplan i fråga om form och kvalitet på kunskap och utbildning?

    Tror du att skolverket styr alla förskolors form av utbildningen? 

    Vi lever inte i en sovjetstat utan olika förskolor har möjlighet att själva utforma sitt arbete så länge de lever upp till mål och värdegrunder som läroplanen fastslagit.  Som du kanske känner till och möjligen kunnat välja själv så finns det en rad olika förskoleformer, den del passar olika föräldrar och barn bättre än andra former som passar andra föräldrar och barn. .
     
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-06-10 22:56:07 följande:
    Nja, det är en rubrik särad från texten, till skillnad mot en inledning med innehållet i punktform under.
    Allvarligt, försöker du missleda andra? 

    Titta på riksdagens hemsida hur motioner formuleras och skrivs. Riksdagen röstar sedan ja eller nej till motionen. 

    Det kan leda till ett tillkännagivande som riksdagen ger till regeringen. 

    Här är en motion om hur motioner som resulterat i tillkännagivande ska hanteras av en regering
    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/genomforande-av-tillkannagivanden-_H8022265

    "

    Förslag till riksdagsbeslut

    Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att skärpa regelverket runt riksdagens tillkännagivanden till regeringen, så att regeringen verkligen också genomför det som riksdagen har tagit beslut om inom rimlig tid, och detta tillkännager riksdagen för regeringen."


    Här kan du se vilket beslut riksdagen fattade om motionen i fråga.

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/forfattningsfragor_H901KU30

    "
    Beslut

    Nej till motioner om författningsfrågor (KU30)

     


    Riksdagen sa nej till 110 förslag i motioner om författningsfrågor från den allmänna motionstiden 2021.


    Motionerna handlar bland annat om statsskicket och statschefens uppdrag, rättsstatsprincipen och mänskliga rättigheter, en minskning av antalet riksdagsledamöter, byte av partitillhörighet och ledamotsuppdraget samt förhållandet mellan regeringen och riksdagen. Andra exempel är förslag som rör en författningsdomstol, normprövning, Lagrådets granskning, formerna för grundlagsändringar, domstolarnas oberoende och en krislagstiftning.


    Anledningen till att riksdagen sa nej till förslagen är bland annat att arbete redan pågår eller har utförts i flera av de frågor som motionerna tar upp. En annan anledning är att det enligt riksdagen inte finns behov av några åtgärder i dessa frågor.


    Utskottets förslag till beslut: Avslag på motionerna.
    Riksdagens beslut: Kammaren biföll utskottets förslag."


  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-06-11 04:39:01 följande:
    Nej, jag pekar på ett språkligt fel som kan missförstås.
    Anser du att någon(kanske alla?) motion är skriven så att den missförstås?
  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-06-28 09:21:03 följande:
    Nu kan såssen sluta ljuga:
    Nu vet jag inte om du själv vet vad du citerar och vilken din källa är - men om du läser regeringens lagrådsremiss om ett mer likvärdigt skolval och sätter dina markerade stycken i kontekten av vad lagrådsremissen förelår så kanske du kan uppfatta vad förslaget går ut på och hur förslaget är utformat.

    Men det passar kanske inte den politiska vinkeln i ditt inlägg? 
Svar på tråden Skolan - vad händer?